انواع صنایع دستی

انواع صنایع دستی و هنرهای دست ساز ایرانی

انواع صنایع دستی ایرانی

بهترین صنایع دستی ایران

انواع صنایع دستی و هنرهای دست ساز ایرانی را می توان به منظور استفاده در زندگی روزمره انتخاب نمود. انواع صنایع دستی ایرانی به عنوان محبوب ترین محصولات دست ساز در سراسر دنیا شناخته می شوند.

صنایع دستی اصفهان نیز در ایران کاملا شناخته شده و تنوع بالای آن امکان انتخاب بهتر را برای مشتریان فراهم می آورد.همچنین صنایع دستی تهران ,همدان ,شیراز ,تبریز ,شهرهای شمالی و شهرهای جنوبی همه بر گرفته از آداب و رسوم مردم ایران زمین بوده و جایگاه ویزه ایی نزد هنردوستان دارد.

دایر شدن فروشگاه هنرهای دستی در شهرهای مختلف نشان از استقبال مردمی در آن منطقه دارد.انواع صنایع دستی اصفهان را می توانید از طریق سایت مشاهده کرده و سفارش دهید.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ایجاد فروشگاه اینترنتی شما می توانید از سراسر کشور به فروش یا خرید انواع محصولات دست ساز بومی منطقه خود بپردازید. فروشگاه صنایع دستی اصفهان یکی از مراکز تولید ظروف صنایع دست ساز ایرانی در کشور است که محصولات خود را برای مشتریان به تمامی نقاط کشور ارسال می دارد.

تماس با واحد فروش: 09019277512

 

صنایع دستی

انواع صنایع دستی ایرانی

انواع صنایع دستی ایرانی یادگاری از هنرهای پارسی

صنایع دستی ایران که حقیقتا بهترین و اصیل ترین نمونه ی انواع صنایع دستی در جهان به شمار می روند، مشهورترین نمونه های ترکیب صنعت و هنر هستند که قدمت آن حداقل به 8000 سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد. انواع صنایع دستی ایرانی افتخار هنرمندان و هنردوستان کشورمان می باشند.

بطور مثال میناکاری اصفهان یکی از محبوب ترین هنرهای دستی ایرانی بشمار می رود. در این مطلب ضمن معرفی تاریخچه و انواع دسته بندی های صنایع دستی ، به معرفی 8 نمونه ی فاخر آنها از میناکاری گرفته تا قلم زنی خواهیم پرداخت تا راهی برای معرفی و رونق این هنر باز کرده باشیم.

اپلیکیشن صنایع دستی

صنایع دستی چیست؟

صنایع دستی که نمونه ی اعلی آن در ایران یافت می شود، طبق تعریف سازمان یونسکو به شرح زیر است: صنایع دستی محصولاتی هستند که هنرمند صنعتگر بدون کمک گرفتن از ابزارهای ماشینی و فقط با ابزارهای ساده و مکانیکی سنتی و برگرفته از تاریخ، فرهنگ و هنر و تمدن اصیل زادگاه و موطن خود ساخته شده باشد و سهم هنر دستان هنرمند از ابزارهای استفاده شده کمتر نباشند.

طبق این تعریف صنایع دستی ایران را باید حد اعلی و برترین انواع صنایع دستی جهان دانست که تمامی آنها ریشه در هزاران سال پیش دارند و در تک تک آنها می توان آثاری فرهنگ، آداب و سنن، تمدن، ذوق و اندیشه و جنبه های کاربردی و تزئینی را مشاهده کرد

و حقیقتا که صنایع دستی ایران، نمونه ی بی بدیل از ترکیب صنعت و هنر و مشهورترین نوع در جهان هستند. خرید صنایع دستی برای علاقه مندان به هنرهای دستی از طریق فروشگاه های فیزیکی و مجازی امکان پذیر است. خرید انواع صنایع دستی اصفهان را می توانید براحتی  و بصورت آنلاین تجربه نمائید.

تاریخچه صنایع دستی ایران

هنگامی که نگاهی به صنایع دستی در ایران در روزگاران اولیه می کنیم و با سیر و سفری در تاریخ به دنبال منشأ و ظهور صنایع دستی در ایران هستیم، ما را به حدود 8000 سال پیش باز می گرداند، جایی که در کنار فلات ایران، ساکنان اولیه ی آن در دوران سنگی اقدام به ساخت ظروف و مصالح کاری کردند

و سپس برای حفظ غلات در برابر پوسیدگی و از بین رفتن شروع به ساخت ظروف سفالی نمودند و کم کم ایران باستان، ظهور انواع صنایع دستی را به خود دید.

پس از آن به دوره ی هخامنشیان می رسیم که از زمان پیدایش آن بیش از 3 هزار سال می گذرد و در آن زمان هنرهای دستی مثل کنده کاری، پیکر تراشی، فلز کاری، کاشی کاری و حتی قالی بافی رواج پیدا کرد که هر کدام امروز به نوعی، نماد فرهنگ و تمدن و ذوق هنری و پیشرفت آن زمان بودند.

 

صنایع دستی

انواع صنایع دستی

در دوره ی اشکانیان نیز صنایع دستی ایران از آثار هنری یونانی که محصول حکومت اسکندر بود فاصله گرفته و هنری جدید به نام گچبری را رواج دادند. در این دوره بافته های پارچه ای در صنایع دستی به حدی رواج پیدا کرد و رونق گرفت که محصول اصلی تجارت با سوریه و فینیقیه به شمار می رفتند ضمن اینکه سفالگری نیز توجه ویژه ای به آن شد.

در دوره ی ساسانیان، صنایع دستی و هنر ایرانی به اوج و کمال خود رسید و کاخ ها و مکان های مختلف با هنرهایی نظیر موزاییک کاری، نقاشی دیواری، گچبری و نقوش برجسته بر روی دیوار و ظروف تزئین گشتند و فرش بهارستان که در کاخ تیسفون در بغداد می باشد حاکی از اوج گرفتن قالی بافی با نخ های ابریشمی و تزئینات طلا و جواهر است.

 

پیج صنایع دستی ایرانی در شبکه های اجتماعی

در دوره ی تیموریان، هنرمندان و صنعت گردان به چنان اجر و منزلتی رسیدند که حتی به دوره ی بعدی یعنی صفویه نیز کشیده شد و به لطف حمایت همه جانبه ی شاهان هنرهای خطاطی، نقاشی، صحافی و جلدسازی نیز ظهور پیدا کردند و به اوج شکوفایی خود رسیدند.

البته لازم به ذکر است که برخی صنایع دستی ایرانی مانند میناکاری و خاتم کاری که گل سرسبد تمامی هنرهای دستی به شمار می روند به ترتیب تاریخچه ی 5 هزار ساله و هزار ساله دارند که همانند تاج و نگینی بر تخت پادشاهی صنایع دستی ایران در جهان می درخشند و منبع عظیم درآمدزایی انواع صنایع دستی نیز هستند و در لا به لای ادوار گذشته و در روزگار باستان تجلی پیدا کردند.

درآمد زایی صنایع دستی

جایگاه صنایع دستی ایران در جهان پس از هند و چین در رتبه ی سوم است و دارای 18 گروه، 155 رشته و 140 زیر مجموعه است و از حیث برخورداری از 8 شهر و 2 روستا، رتبه ی نخست جهان را دارد. خرید انواع صنایع دستی اصفهان یصورت آنلاین از هر کجای کشور امکان پذیر است.

از جایگاه و اهمیت هنرهای دستی می توان به مردمی بودن، برگرفته از هنر، ذوق، تمدن و فرهنگ اصیل و بومی هر کشور و منطقه اشاره کرد که از دیرباز تا کنون در جنبه های مختلف تزئیناتی، کاربردی و تجاری بسیار مورد علاقه و توجه بوده است. هنرمندان از هر کجای کشور می توانند محصولات دست ساز خود را از طریق سایت صنایع دستی فروشگاه به معرض نمایش و فروش قرار دهند.

 

صنایع دستی

انواع صنایع دستی

اکنون با توجه به سیاست رویگردانی از اقتصاد نفتی، اهمیت و توجه به هنرهای دستی افزایش پیدا کرده ولی هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده است و به دلیل نبود ثبات و تعداد زیادی بازار امن برای فروش صادرات آن به میزان قابل قبولی نرسیده است.

هم اکنون صادرات هنرهای دستی به اسپانیا، آلمان و هلند در اتحادیه ی اروپا صورت می گیرد. فروشگاه صنایع دستی اصفهان عرضه کننده انواع صنایع دستی کشورمان به مشتریان گرامیست.

ویژگی های انواع صنایع دستی باعث شده تا هنرمندان و فعالان این حوزه از هر راهی دست به رونق و تصویب بودجه های کلان برای حمایت از آنها کنند تا با افزایش تولید در داخل هم امکان صادرات و ارزآوری فراهم شود و هم از کسب و کارهای داخلی حمایت شده و اشتغال بیشتری ایجاد گردد.

صنایع دستی ایرانی , صنایع دستی پرفروش در بین علاقه مندان به هنرهای دستی می باشد.قیمت انواع صنایع دستی اصفهان با توجه به کیفیت و سایز آنها در نظر گرفته می شود.

 

ویژگی های هنرهای دستی و انواع صنایع دستی عبارتند از:

  • بهترین نمود و جلوه ی فرهنگ و هنر ایران که در برخی موارد اعتقادات مذهبی و باورهای قومی و ذوق و سلیقه ی هنرمند نیز نمایان است.
  • اکثریت منابع تولیدی آن در داخل موجود هستند و نیازی به واردات نیست.
  • اکثر بر روی هنر دست متمرکز است و نیازی به تهیه و تجهیز کارگاه تولیدی به ابزارها و ماشین آلات پیشرفته نخواهد بود.
  • امکان کاربردی و مصرفی بودن کالاهای تولیدی در جهت رفع نیاز داخل
  • عدم نیاز به بودجه ی زیاد برای راه اندازی کارگاه ها و مراکز تولیدی
  • اشتغال زایی وسیع
  • ارزش افزوده ی به مراتب بیشتر و کالاهایی به مراتب مشتری مدارتر
  • بهترین گزینه برای جایگزینی کالاهای لوکس خارجی
  • قیمت خرید به مراتب پایین تر از ارزش هنری و مادی
  • زمینه ای غنی برای جذب توریست و افزایش صادرات
  • بهترین گزینه برای دوری از اقتصاد نفتی
  • هنری با تنوعی بی نظیر و کاملا شناخته شده در سطح جهانی

 

صنایع دستی

انواع صنایع دستی

 

صنایع دستی و گردشگری

با توجه به اینکه صنایع دستی نه تنها در ایران بلکه در هند و چین نیز از ارزش و جایگاه بسیار بالایی برخوردار هستند و سایر کشورها نیز به تناسب فرهنگ و تمدن خود چنین صنایعی را در خود جای داده اند، مقوله ای کاملا شناخته شده است و با توجه به رتبه ی سوم ایران در این زمینه، یکی از معروف ترین و مشهورترین مقاصد گردشگری است.

هدف از گردشگری در کنار تفریح و تجارت، تبادل فرهنگ و آداب و رسوم و نزدیکی ملل مختلف به بهانه های گوناگون و درآمدزایی نیز هست و با توجه به اینکه در ایران صنایع دستی در تمامی شهر و روستاها تولید می گردد، گردشگری روستایی کمک بزرگی به رونق و پیشرفت در طرح و نقش مصنوعات دستی این مناطق نمود.

 

با فعالیت در این حوزه ها و سرمایه گذاری در آنها به راحتی و با کمترین هزینه می توان فرهنگ و درون مایه ی هر ملتی را به جهانیان صادر کرد که در کنار آن مسائل مادی و درآمدزایی نیز مطرح هستند. لذا در بحث گردشگری یکی از ارکان اصلی، هنرهای دستی هستند.

 

انواع صنایع دستی ایران
در این بخش برای آشنایی بیشتر شما عزیزان با تنوع صنایع دستی در ایران به معرفی انواع آن می پردازیم:

  • بافته های داری: که خود شامل انواع قالی، گبه، زیلو، نمدمالی، اَیی بافی، انواع گلیم
  • دست بافت های نساجی: انواع جاجیم، پِلاس، پارچه بافی فاخر و سایر پارچه بافی ها
  • رودوزی سنتی: دوخت روی پارچه (مثل سوزن دوزی، گلابتون دوزی، خوس دوزی، نقش دوزی، ملیله دوزی، قلاب دوزی)، دوخت داخل پارچه (مثل چشمه دوزی و سکمه دوزی)، دوخت الحاقی (مثل قیطان دوزی، منجوق دوزی، سکه دوزی، نقده دوزی، تکه دوزی)
  • هنر فلزی: مثل قلم زنی، مشبک دوزی، زرگری، کوفته گری، طلاکاری، ریخته گری، زیورسازی، ضریح سازی، نقره کوبی و مس کوبی، ملیله کاری
  • میناسازی: مینای خانه بندی، مینای نقاشی و مینای مرصع
  • سفالگری: سفال بدون لعاب مانند چرخ کاری و نقش برجسته، سفال لعاب دار مانند نقاشی روی لعاب و سفال دوغابی و لعاب سازی است
  • آبگینه: مانند شیشه گری قالبی، شیشه گری دو پوست و سه پوست، نقاشی روی شیشه، آب گز کاری و مات کاری

 

صنایع دستی

انواع صنایع دستی

  • هنر چوب: مانند خراطی، کنده کاری، سازسازی، معرق کاری، منبت کاری، مشبک کاری، خاتم کاری، نازک کاری، معرق – منبت
  • هنرهای سنگی: مانند سنگ تراشی، حکاکی سنگ، معرق سنگ، مشبک سنگ، مرصع، فیروزه کوبی
  • نگارگری: طراحی قلم، نقاشی های ناخن، گره کشی، ساخت قلم مو، ساخت رنگی، مهره، تخته صیقل
  • چاپ سنتی: قلم کاری، کلاقه دوزی، گره خورد و چاپ سنگی نمونه هایی از آن هستند
  • حصیربافی: مانند بوریابافی، چیغ بافی، مرواربافی و بامبوبافی
  • نمدمالی

  • پوستین دوزی
  • چرم بافی: مانند سراجی و حکاکی روی چرم
  • رنگ سازی: مانند رنگ حیوانی، گیاهی، شیمیایی، مرکب سازی و معدنی
  • رنگرزی: مانند رنگرزی روی چوب، ابریشم، پنبه و پشم

 

صنایع دستی

انواع صنایع دستی

برخی از مهم ترین صنایع دستی استان های ایران

با توجه به اینکه یکی از ارکان اصلی انواع صنایع دستی هر کشوری مانند ایران، فرهنگ و هنر و رسوم هر منطقه است به همین دلیل در هر جای ایران شاهد ظهور نوع خاصی از این هنرهای دستی هستیم که در هر استان، به نمونه( های) شاخص آن اشاره خواهیم کرد. سفارش انواع صنایع دستی اصفهان براحتی از سراسر کشور امکان پذیر است.

  • اصفهان: میناکاری، خاتم کاری، مس و پرداز، ملیله کاری، ترمه، فیروزه کوبی
  • مریوان: گیوه کلاش
  • کاشان: قالی و فرش و شَعربافی
  • سیستان و بلوچستان: سوزن دوزی ایرانشهر
  • مازندران: حصیربافی یا بوریا بافی ساری
  • لرستان: ورشوسازی بروجرد
  • فارس: منبت کاری آباده، قلم زنی، خاتم کاری و خراطی شیراز
  • همدان: سفالگری لالجین
  • تبریز: ابریشم بافی، گلیم و ورنی بافی تبریز
  • کرمان: پته دوزی یا فطه دوزی یا سلسله دوزی
  • بوشهر: حصیربافی
  • یزد: ترمه دوزی، زیلوبافی، کاشی کاری، دارایی بافی و شَعربافی
  • گیلان: رشتی دوزی، نمدمالی، سفال سقف، مروار بافی و چادرشب بافی

قیمت انواع صنایع دستی ایران

صنایع دستی اصفهان که هر کدام نمونه ی فاخر و برجسته ای از هنر دست هنرمندان و صنعتگران ایران زمین است و در اصفهان به اوج رونق و شکوفایی خود رسیده اند از چنان ارزش مادی، هنری و معنوی بالایی برخوردار هستند که چنانچه بخواهیم ارزش دقیق مادی آنها را بیان کنیم، کمتر کسی توان خرید آنها را خواهد داشت اما به منظور رونق و رواج انواع صنایع دستی در داخل کشور و حتی صادرات آن به کشورهای جهان، قیمت آنها بسیار پایین تر اعلام می گردد.

قیمت صنایع دستی اصفهان بسته به نوع هنرهای دستی، مرغوبیت، مواد اولیه ی مرغوب، طرح و نقوش، جنس ظروف به کار برده شده و اصالت و کیفیت واقعی بسیار متغیر هستند. فروشگاه صنایع دستی اصفهان با داشتن کارگاه های ساخت اختصاصی که توسط هنرمندان و اساتید برجسته هدایت می شوند.

عرضه ی مستقیم محصول از تولید به مصرف کننده یا خریدار هم کیفیت و مرغوبیت ظروف صنایع دستی را تضمین می کند و هم با حذف افراد واسطه، قیمتی به مراتب پایین تر و رقابتی تر را مشخص کرده است. انواع صنایع دستی اصفهان برای سلیقه های مختلف طراحی و تولید می شود.

در تعریف هنر قلمزنی آمده است که در این نوع صنایع دستی تلاش می شود تا بر روی اشیای فلزی از جنس مس، طلا و برنج، نقوش و طرح های مورد نظر را به کمک دو ابزار قلم و چکش و سپس کوره و جلادهی به کمک روغن جلا، تزئین کنند که تاریخچه و قدمت آن به بیش از هزار سال می رسد. قلمزنی اصفهان از جمله پرفروش ترین صنایع دستی اصفهان بشمار می رود.

 

صنایع دستی

انواع صنایع دستی

مراحل ساخت قلمزنی
ابتدا داخل ظرف مورد نظر را قیر اندود می کنند تا جلوی از بین رفتن شئ فلزی گرفته شود و صداهای تولید شده به حداقل برسند. سپس طرح مورد نظر را از روی کاغذ به سطح ظرف منتقل کرده و با ضربات قلم و چکش خطوط اصلی را مشخص می کنند تا بتوانند به حکاکی خطوط ظریف تر بپردازند. پس از آن با حرارت دهی در کوره، قیر را جدا کرده و با روغن جلا به آن شفافیت و براقی خاص خود را می دهند.

ابزار مورد نیاز قلم زنی:
دستگاه خم کاری، موتور، فرچه، کوره برقی، سندان، چکش، دستگاه قیر آب کنی، پرگار، چکش و قلم

اساتید برجسته قلمزنی
استاد محمود دهنوی – اکبر صامتی – علی ظریفی اصفهانی – سید مهدی علمداری – امیر ساعی – منصور حافظ پرست – رجب علی راعی – عباس شیرانی – محمد مهدی باباخانی – مجید بهرامی پور اصفهانی

 

ترمه
ترمه دوزی که از روزگاران کهن در نزد درباریان، شاهان و افراد ثروتمند جامعه جایگاه بسیار والایی داشته و مردم عادی قادر به خرید آن نبودند به عنوان لباس فاخر و اشرافی، پرده و خلعت استفاده می شده و امروزه به کمک دستگاه چهاروردی در شهرهای کاشان، کرمان، یزد و تهران در کارگاه های معدودی در حال بافته شدن هستند که امروزه به عنوان رومیزی، رانر، جانماز و غیره استفاده می شود.

طرح های مورد استفاده در صنایع دستی ترمه دوزی شامل بته جقه، گل شاه عباسی، بته خرقه، شاخ گوزنی و سرو خمیده است. توجه داشته باشید که ترمه ی مرغوب و اصیل لاکی و عنابی با طرح بته جقه و یا سرو خمیده است که قیمت های بسیار بالایی دارند.

 

صنایع دستی

انواع صنایع دستی

شما عزیزان و علاقه مندان به صنایع دستی می توانید با استفاده از مشاوره ی رایگان کارشناسان واحد فروش در ساعات اداری مشخص شده، راهنمایی های لازم را دریافت کرده و سپس اقدام به ثبت سفارش انواع صنایع دستی کنید.

شما عزیزان و دوستداران انواع صنایع دستی می توانید با امکان ثبت سفارش در 24 ساعت 7 روز هفته، در اسرع وقت و با بسته بندی بسیار زیبا به همراه کارت شناسنامه ی محصولات، کالای خریداری شده ی خود را درب منزل در هر جای ایران که باشید دریافت کنید.

بهترین نمونه های صنایع دستی ایران و جهان

صنایع دستی میناکاری که سابقه و تاریخچه ی آن به حدود 5 هزار سال پیش بازمی گردد در لغت به معنای آسمان آبی است که در آن طرح و نقوش مختلف بر روی ظروفی از جنس مس، نقره، طلا و جواهرات و سفال پیاده سازی می شوند.

نام اصفهان با صنایع دستی میناکاری عجین شده و در سرتاسر دنیا شناخته شده است و با توجه به پیشرفت های اخیر نه تنها فقط جنبه ی تزئینی ندارد بلکه کاربردهای مختلفی از آن می گیرند و به شکل ظروف مختلف ساخته می شوند که ساخت صنایع دستی میناکاری نیازمند دقت و تلاش و مهارت بسیار زیادی است.

انواع صنایع دستی میناکاری:

  • مینای حجره بندی
  • مینای نقاشی
  • مینای مرصع
  • مینای برجسته
  • مینای پنجره ای یا مشبک
  • مینای شکری

مراحل ساخت مینای نقاشی، رایج ترین صنایع دستی میناکاری:

  • تهیه ی ورق و زیر ساخت با خم کاری یا چکش کاری
  • تمیز کردن زیرساخت
  • آماده سازی لعاب
  • لعاب کاری
  • پخت لعاب
  • آماده کردن رنگ
  • طرح ریزی روی لعاب
  • نقاشی
  • پختن نقاشی
  • لعاب کاری آخر و پرداخت

ابزار میناکاری
ورقه، هاون، چکش، سندان، قلم مو، رنگ، کوره، مواد شیمیایی، گیره، اره کمانی، اره فلزبری، ماده ی آبگینه

سبک و نقاشی های مورد استفاده در میناکاری
اسلیمی – ختایی – نیمه ختایی -ابنیه – پرداز – گل و مرغ

نکات کلی تشخیص انواع صنایع دستی میناکاری مرغوب
تناسب بین وزن و نوع میناکاری، سطحی کاملا براق، مرغوبیت مس، سطحی صاف، عدم تداخل رنگ ها، عدم وجود لب پریدگی و شکستگی و یا ترک خوردگی سطوح، شناسنامه دار بودن محصول

انواع ظروف میناکاری

گلدان، بشقاب، ساعت، قندان، تندیس، جاقلمی، فنجان، کاسه، و غیره

اساتید معروف میناکاری
شکرالله صنیع زاده – فیض اللهی – غفاریان – زرقونی – حسین و مرتضی اسماعیلی – نعمت اللهی – فرشید – جواهری و هنردوست

صنایع دستی خاتم کاری
خاتم کاری هنر آراستن سطح اشیای مختلف مانند مسی، برنزی و برنجی و زیورآلات با اشکال موزاییکی مثلثی شکل که در آن از نظم هندسی و تقارن ریاضیاتی بهره می برد و به کمک آن نقش بندی و طرح های مختلف پیاده سازی می شوند. قدمت این هنر به بیش از هزار سال می رسد و پس از میناکاری از هر حیث جزئی از صنایع دستی بسیار اصیل و بسیار مهم ایران و از محصولات صادراتی بسیار مشهور است.

مراحل ساخت خاتم کاری اصفهان
به طور کلی این صنایع دستی از دو مرحله ی کلی خاتم سازی که متشکل از طراحی کلی، تهیه ی مواد و برش-های لازم و ترکیب و ایجاد قامه و برش آن برای تهیه ی لایه ی خاتم و خاتم کاری که متشکل از چسباندن لایه های ساخته شده بر روی سطح ظروف، پرداخت و جلا زدن است تشکیل یافته است.

ابزارهای مورد نیاز خاتم کاری
رنده، مغار، اره، چکش، پرس، سوهان، تنگ، گونیا، گاز انبر و پرگار، انواع چوب برحسب مرغوبیت خاتم کاری و روغن مخصوص

شیوه ها و نشانه های تشخیص خاتم کاری مرغوب اصفهان از انواع صنایع دستی قرینه ساز ایران
صافی سطح ظروف، عدم وجود فاصله بین مثلث های تشکیل دهنده ی طرح، یکنواختی در پخش شدن رنگ، ثابت بودن رنگ و شکل، قرینگی در تمامی سطوح، عدم وجود ترمیم شدگی و شکستگی و نقش و نگاری بسیار ریز از نشانه های خاتم کاری مرغوب و اصیل است.

انواع ظروف صنایع دستی خاتم کاری اصفهان

ست رومیزی، ساعت، مس و خاتم، بشقاب، گلدان، جعبه ی جواهرآلات، تخته نرد و غیره

اساتید برجسته ی خاتم کاری

عبدالخالق گلریز (پدر خاتم کاری ایران)، استاد گلریز خاتمی و استاد احمد روحانی

صنایع دستی مس و پرداز
هنر لوکس مس و پرداز اصفهان که به آن هنر مس و مینا یا مس و نقاشی هم گفته می شود حاصل تلاش و هنر دست هنرمندان میناکار، مسگر و نقاش روی ظروف مسی با ضخامت مناسب است. هنر مس و پرداز با اینکه نوعی از هنر میناکاری است و حالت ابداعی و خلاقانه ی آن به شمار می رود اما از لحاظ طرح و نقش بکار رفته، تنوعات خاص خود را دارد که در صورت توجه و سرمایه گذاری بیشتر، یقینا پتانسیل های باقی مانده ی به مراتب بیشتری خواهد داشت.

  • مراحل ساخت: مراحل ساخت صنایع دستی مس و پرداز در 4 مرحله ی خمکاری مس، نقاشی، ساب زنی و پلی استرزنی خلاصه می گردد که هر مرحله نیازمند تخصص و دقت بسیار زیاد هنرمند خاص همان مرحله است.
  • مهم ترین نقوش مورد استفاده: مهم ترین و زیباترین نقوشی که در مس و پرداز استفاده می شود، مرغ و گل و اسلیمی هستند.
  • تشخیص مس و پرداز مرغوب: مرغوبیت مس بکار رفته و ضخامت نسبتا بالاتر ورقه ی مسی نسبت به ظروف میناکاری شده، تناسب وزن و ابعاد ظرف مس و پرداز، عدم وجود شکستگی یا لب پریدگی، نقوشی کاملا منظم و بدون اختلاط رنگ ها و عدم رنگ پریدگی همگی از نشانه ها مس و پرداز مرغوب هستند.
  • اساتید برجسته: استاد آقاجانی و استاد شاهین شیرازی.

انواع صنایع دستی ملیله کاری اصفهان

صنایع دستی ملیله کاری از جمله هنرهای دستی است که به کمک جواهرآلات مس، نقره و طلا انجام می گیرد که اصالت آن مربوط به زنجان است اما فرم مدرن و رونق یافته ی آن را می توان در اصفهان و بروجرد پیدا کرد.انواع صنایع دستی ایرانی در شهرهای مختلف کشورمان تولید می گردند.

قدمت این نوع هنرهای دستی شاید به 330 سال قبل از میلاد مسیح برگردد که بیشتر مختص طبقه ی شاهان و ثروتمندان جامعه بود. زیبایی این ظروف به حدی است که قطعا هنوز هم یکی از گزینه های خانه داران برای تزئین و دکوراسیون داخلی خانه محسوب می شود.

  • مراحل ساخت: اولین مرحله ی ساخت صنایع دستی ملیله کاری، ساخت نوار با قطر نیم میلیمتر است تا پس از آن صفحه ی مستطیل شکلی از جنس مخالف مفتول و در ابعاد و اندازه ی متناسب با طرح دلخواه انتخاب گردد. مرحله ی دوم استفاده از نوار قطورتر از نوار اولیه برای دوربندی اطراف قالب و موم ریزی در داخل طرح است. سپس با دیواره بندی بیشتر جزئیات طرح تشکیل می شود. سپس با مفتول فولادی نقوش مختلف را تشکیل می دهند و با لحیم کاری قطعات را به هم متصل می کنند. مرحله ی نهایی نیز صیقل زنی و تمیزکاری است.
  • ابزارهای مورد نیاز: کوره، بوته، حدیده، ریجه، دستگاه نورد، دمبوری، انبر، مته، تخته ناب، قیچی، سوهان، فرچه، جفت و قالب ریخته گری.
  • سبک و نقاشی: سبک و طرح های مورد استفاده شامل اشک، واو میله، سه چهار چشم، بته ترمه، برگ فرنگ، بته جقه و پیچک هستند.
    تشخیص ملیله کاری مرغوب: ملیله کاری مرغوب باید دارای شناسنامه ی ساخت باشد و در مقابل نور، به رنگ سیاه یا زرد دیده نشود. ضمنا باید در شناسنامه درصد خلوص نقره نیز ذکر شده باشد که حداقل مقدار آن 95% است.
  • اساتید برجسته: کاظمیان مقدم – محرر – جزء صادقی – شیروانی – حکیمیان – شجاعی – ابطحی – ستاری و استاد بیات

انواع صنایع دستی میناکاری روی سفال

میناکاری روی سفال در واقع ترکیب دو هنر سفالگری با قدمت بیش از 8000 سال و میناکاری با قدمت بیش از 5000 سال است و همین امر باعث شده نه تنها از نظر قدمت بلکه زیبایی و طرح ابداعی نیز بسیار باارزش باشد و هیچ شکی در مورد ارزش بالای هنری و معنوی آن وجود نداشته باشد.

سفالگری که مهد آن به شهر لالجین همدان برمی گردد با میناکاری ادغام شد تا شاخه ای جدید و بسیار زیبا از آن ظهور کند که امروزه در اصفهان به صورت حرفه ای دنبال می گردد. این نوع صنایع دستی برای کسانی که به دنبال داشتن هنر زیبای میناکاری با قیمتی مقرون به صرفه تر ولی با همان زیبایی هستند گزینه ی بسیار مناسبی به شمار می رود که در فروشگاه صنایع دستی اصفهان با قیمتی کاملا رقابتی و با مرغوبیت بسیار بالا به فروش می رسند.

  • مراحل ساخت: به طور کلی مراحل میناکاری روی سفال شامل سفال یا سرامیک خام، شابلون های آماده، سیاه قلم و لعاب زنی میناکاری است.
  • ابزارهای مورد نیاز: سفال خام – شابلون – سیاه قلم – لعاب میناکاری و سمباده از ابزارهای اساسی و مختص صنایع دستی میناکاری روی سفال هستند.
  • تشخیص مرغوبیت میناکاری روی سفال: در صورتی که قصد استفاده از آن را داشته باشید باید حتما لایه ی داخلی آن دارای چسب چوب یا پلی استر باشد. در هیچ جای بدنه نیز آثاری از ترک خوردگی، لب پریدگی، سوراخ شدگی و یا ادغام طرح و رنگ وجود نداشته باشد.
  • اساتید برجسته: توکل سرخوش – ناصر خلیلی فرد – محمود صفری روشن – حاج عسگر عسگری – مهدی خشوعی

انواع صنایع دستی فیروزه کوبی

انواع صنایع دستی فیروزه کوبی، تلفیقی از هنر اصفهان و سنگ های فیروزه ی نیشابور مشهد با تاریخچه ی 2000 ساله است که چون سطح زیر ساخت آن بیشتر از مس (همچنین برنج، ورشو، برنز و نقره) انتخاب می شود، از ارزش بالای مادی و هنری برخوردار است که اوج رونق و محبوبیت آن در اصفهان و عرضه ی آن به تمام ایران از 60 سال نمی گذرد.

البته باید توجه داشت که آثار استفاده از سنگ های فیروزه در شهر شوش و در کتیبه ی داریوش نیز به چشم می خورد ولی این فرم از استفاده ی سنگ های فیروزه حدود 60 سال قدمت دارد.

از ظروف فیروزه کوبی شده بیشتر به عنوان تزئین و زیباسازی دکوراسیون منزل و یا به عنوان خرید کالای لوکس داخلی استفاده می شود و جنبه ی مصرفی ندارد. از جمله ظروفی که فیروزه کوبی بر روی آن انجام می شود می توان به لیوان، جاشکلاتی، گلاب پاش، قندان، آجیل خوری و غیره اشاره کرد.

مراحل ساخت : در ساخت صنایع دستی فیروزه کوبی مراحلی مانند زرگری و فیروزه کوبی و پرداخت کاری طی می شوند که فیروزه کوبی شامل 4 مرحله است.
تشخیص مرغوبیت صنایع دستی فیروزه کوبی: عدم فاصله بین سنگ های فیروزه، عدم شکستگی و تورفتگی در سطح ظروف، تناسب وزن بین طرح و ابعاد ظروف، نقش و نگارهای هنرمندانه و توپر و وجود شناسنامه ی محصول همگی نشانه های ظروف مرغوب فیروزه کوبی هستند.

مهمترین رویداد صنایع دستی در ایران و در سطح بین المللی برگزار می گردد مربوط به روز جهانی صنایع دستی در تاریخ 21 خرداد است که کشورهای مطرح و به نامی همچون چین و هند نیز حضور دارند. نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی که هر سال به منظور پیوند انواع صنایع دستی و گردشگری در اصفهان انجام می شود به منظور ترویج و استقبال پرشور مردمی به صورت رایگان برگزار می گردد.

نمایشگاه ملی صنایع دستی تهران نیز که هر سال در سطح بین المللی و به مدت یک هفته برگزار می گردد امسال سی و سومین دوره ی آن خواهد بود که در اواخر مرداد شروع شده و در هفته اول شهریور به اتمام خواهد رسید.

 

Fabulous Persian handicrafts

Iran is a popular country because of its fruitful culture and art. Various Persian handicrafts have art lovers around the world who like to buy and enjoy a variety of handmade artworks of Iran. BazareMina online Market is a place to buy numerous Persian handicrafts with the highest quality and the most reasonable price.

Introduction of Persian Handicrafts

Persian handicrafts are among the most popular handmade artworks around the world because they are various and customers can choose whatever they like based on their taste and budget.

All Persian handicrafts which are made in different cities of Isfahan, Tehran, Hamedan, Shiraz, Tabriz and other cities are taken from Iranian culture and customs which attract the attention of art lover in different parts of the world.

Persian handicrafts which are the best sample of originality and uniqueness in the world went back to 8000 B.C. For example, Minakari (enameled) of Isfahan is one of the popular Persian handicrafts.

Nowadays, by running online handicraft markets, people from various regions can buy everything they want from a variety of regions online. BazareMina online Market is a Persian handicraft market which offers handmade artworks of masters in different fields as a souvenir to people who are interested in.

What Are Handicrafts?

According to the definition of UNESCO, handicraft is a kind of product which is made without machines; also simple and traditional devices are only used to make handicrafts which are the symbols of that region which makes local handmade artworks.

Persian handicrafts are the most exquisite ones because they date back to thousands of years ago and represent art, civilization, culture and customs of Iran and Iranian people. Art lovers who are enthusiast to buy Persian handicrafts can visit online markets to save their time and money and buy their desirable handmade artwork as a special souvenir.

History of Persian Handicrafts

If you want to know the history of Persian handicrafts, you should know that many years ago, people made different dishes and tools out of stones and clay. In Achaemenids Era, various artworks of carpet weaving and engraving on stone, metal and tile became popular, which are all a symbol of human’s art and civilization.

In Timurids Era, the level of art masters was very high and they were respected. In Safavid Era, various artworks of painting, Minakari, and Khatam Kari were really famous by the attention and support of the kings. These arts are kept as valuable ones during the history and are considered as sources of financial and moral aspects.

Iran has the 3rd rank in handicrafts after India and China. Persian handicrafts illustrate original art and civilization as ornamental and practical products which can be seen in different handicraft markets and exhibitions as a way to earn money. Buying handicrafts can be a kind of making money for both importers and exporters because more jobs are supported which results in more employment.

Features of Persian Handicrafts

There are a lot of characteristics which can be counted for Persian handicrafts as special souvenirs made of handmade art of professional masters of Iran:
• The best symbol of Iranian art and culture which show religious and ethical values of each region
• No need to import their first materials
• Focused on handmade products without modern instruments and machines
• Applicability of products for national purposes
• No need to be supported by a high budget
• Broad recruitment
• Paying attention to customers to make products
• The best option for the replacement of luxurious foreign products
• Their cheap price in spite of their high artistic and moral values
• The best source to attract tourists and increase export
• The best alternative for being away from oil economy
• A famous art with various categories in the world

When different people from various cultures travel to some regions around the world, a set of prosperous art, culture, civilization and custom will be transferred, which can lead to more employment, higher economy development, and better relationships between nations.

Different Types of Persian Handicrafts

Persian handicrafts are numerous but the most important ones are listed below:
• Hand-woven products such as; carpet, rug, kilim
• Metal works: engraving, toreutics, filigree, golden and silver works
• Minakari products
• Clay works
• Glass products with different designs
• Wooden products such as; Moaragh (marquetry), inlaid
• Stone works by stone carving

As making handmade artworks as a souvenir and a symbol of art and culture in Iran, different regions of this country are more famous for a special Persian handicraft; for example, Isfahan is famous for its Minakari, Khatam Kari, Copper and Pardaz, Filigree, Termeh, Firoozeh Koobi (turquoise). Carpets and rugs of Kashan are popular. Also, Termeh and tile works of Yazd are well-known.

Souvenirs of Isfahan

Isfahan is a famous historical city in Iran which has fruitful handicrafts because of its long background in art and culture. Although handmade artworks of this city are made of high quality and original materials, and have artistic designs, their price is not expensive and all people can afford them.

It is possible to buy original Persian handicrafts in Isfahan which are made of various arts as they are listed below with some examples:

• Minakari (enameled): sweet dishes, sugar pots, panels, icons, plates
• Khatam Kari: tissue holder, bin, pen holder
• Copper and Pardaz: fruit dish, sweet dish, plate
• Filigree: candlestick, vase, mirror, tea service
• Minakari (enameled) earthenware: plate, bowl
• Firoozeh Koobi (turquoise): mirror, candlestick, fruit dish
• Engraving (toreutics): icon, panel
• Termeh: simple or with Sermeh embroidery

 

منبع : بازار مینا  BazareMina.ir

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × دو =