انواع صنایع دستی

صنایع دستی و سوغات بندرعباس و استان هرمزگان

صنایع دستی بندرعباس

صنایع دستی هرمزگان

صنایع دستی بندرعباس و به طور کلی صنایع دستی استان هرمزگان تفاوت فاحشی با سایر صنایع دستی ایران دارند. این تفاوت ناشی از فرهنگ و آداب و رسوم خاص مردم جنوب ایران است.

در فرهنگ و پوشش مردم بندرعباس رنگهای گرم و زنده جایگاه ویژه‌ای دارد. این رنگهای شاد و درخشان به خوبی با آب و هوای گرم و خونگرمی مردم جنوب سازگار است. معمولا از صنایع دستی در تهیه هدایای تبلیغاتی بندرعباس نیز استفاده می گردد.

حتی هنرهای رایجی مانند سفالگری و میناکاری در بندرعباس رنگ و بوی متفاوتی دارند. لذا شناخت صنایع دستی بندرعباس برای اکثر افراد جذاب است. ما در این مطلب ضمن معرفی سوغات بندرعباس در مورد بازار صنایع دستی بندرعباس نیز نکاتی را بیان می‌کنیم.

صنایع دستی بندرعباس چیست؟

صنایع دستی بندرعباس نیز مانند اغلب شهرهای ایران تحت تأثیر مواد موجود در طبیعت منطقه و البته نیاز مردم شکل گرفته است. وجود درختان نخل و انواع صدف و مرجان در ساحل دریا موجب ایجاد هنرهایی چون حصیربافی و صنایع دستی دریایی شده است.

صنایع دستی بندرعباس

صنایع دستی بندرعباس

انواع رودوزی سنتی نیز تحت تأثیر فرهنگ اقوام مختلف و مراودات تجاری از طریق بندرگاه شکل گرفته است. اما مانند سایر مناطق ایران تولید بافته‌های داری در این منطقه نیز رواج دارد. در نتیجه مهمترین صنایع دستی بندرعباس عبارتند از:

رودوزی سنتی

انواع رودوزی سنتی از مهمترین صنایع دستی بندرعباس است. در فرهنگ مردم جنوب تزئینات رنگارنگ البسه اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل هنرهای متنوعی برای انجام تزئینات بر روی پارچه در این منطقه رواج دارد. مهمترین هنرهای دوخت تزئینی در این منطقه عبارتند از:

  • گلابتون دوزی
    گلابتون دوزی یکی از مهمترین صنایع دستی بندرعباس است. در هنر گلابتون دوزی از نخ‌هایی با روکش فلزی طلایی یا نقره‌ای برای دوخت نقوش تزئینی بر روی پارچه استفاده می‌شود.

گلابتون دوز یک پارچه ساده جلوه و ارزش آن را دوچندان می‌سازد. در گذشته این هنر رونق بسیار زیادی داشته و به خصوص برای لباس زنان محلی در جنوب استفاده می‌شده است. امروزه بیشتر به عنوان صنایع دستی انجام می‌شود و برای لباس روزمره استفاده نمی‌شود.

 

  • خوس دوزی
    خوس دوزی نوعی سوزن دوزی است که بر روی پارچه‌های توری و حریر انجام می‌شود. این هنر برای تزئین روسری، لباس زنانه، پرده، رومیزی و روتختی کارایی دارد.

نخ خوس یا نقده به صورتی بر روی کار دوخته می‌شود که دو طرف پارچه طرح یکسانی دارد. نقوشی که در خوس بافی رایج است ستاره شش پر، هشت پر و دوازده پر است.

 

  • بادله دوزی
    بادله در واقع نوعی یراق دوزی سنتی است که در میان صنایع دستی بندرعباس وجود دارد. در بادله دوزی نوارهایی به پهنای ۱۵ سانتی‌متر آماده می‌شود که برای تزئین لباس به کار می‌رود.

این نوارها با ابزارهای ساده و با پیچش نخ‌های چندین قرقره مطابق با طرح مورد نظر بافته می‌شود. بادله دوزی به خصوص برای لبه شلوارهای محلی زنان جنوب استفاده می‌شود.

صنایع دستی بندرعباس

صنایع دستی بندرعباس

  • شک بافی
    شک بافی هنر تزئین محصولات پارچه‌ای با نوعی نوار آماده شده با نخ طلایی یا نقره‌ای رنگ است. شک بافی با ابزار سنتی خاصی انجام می‌شود. زنان جنوبی از این هنر برای تزئین لبه مقنعه، یقه لباس یا سجاده استفاده می‌کنند.

 

  • کم دوزی
    کم دوزی یا کمه دوزی یکی از صنایع دستی بندرعباس است. این هنر با نخ گلابتون و پولک‌های براق انجام می‌شود. دوخت در این هنر به صورتی است که با پولک‌های ریز و نخ گلابتون نمایی از گل ایجاد می‌شود.

با دوخت این گل‌ها در کنار هم یک نوار تزئینی زیبا تولید می‌شود که برای تزئین محصولات مختلف به کار می‌رود.

 

بافته‌های داری

در فهرست صنایع دستی بندرعباس نیز مانند بسیاری مناطق روستایی و عشایر ایران تولید بافته‌های داری رایج است. مهمترین هنرهای بافت در بندرعباس عبارتند از:

  • قالی بافی
    در فهرست صنایع دستی بندرعباس قالی بافی نیز وجود دارد. روستاییان و عشایر این منطقه از دیرباز برای رفع نیاز خود قالی بافی می‌کردند. قالی بافی این منطقه متأثر از قالی بافی ایل افشار است.

طرح‌های شکارگاه، سماوری، بوته شاهی، ماه و ستاره‌ای و گنبدی از طرح‌های رایج قالی بافی در این منطقه است.

 

  • خرسک بافی
    خرسک نوعی قالی پرز بلند و درشت بافت است که بافت آن در میان عشایر و روستاییان رواج دارد. عشایر از این محصول به عنوان زیرانداز یا روانداز استفاده می‌کردند.

امروزه تولید این محصول بسیار محدود شده و تنها در قالب پادری به عنوان یکی از صنایع دستی بندرعباس انجام می‌شود. روستای درتوجان بندرعباس از جمله مناطقی است که هنوز این محصول در آن تولید می‌شود.

 

  • چنته بافی
    چنته بافی یکی از صنایع دستی بندرعباس است که در اصل هنر زنان عشایر ایران است. زنان عشایر از هنر قالی بافی و گلیم بافی خود برای تولید محصولاتی شبیه کیف یا خورجین نیز استفاده می‌کردند.

انواع چنته برای نگهداری قرآن، لوازم شخصی، نخ و سوزن و قاشق چنگال کارایی بسیار خوبی داشت. امروزه این محصول به عنوان کیف سنتی یا وسیله دکوری در بازار صنایع دستی عرضه می‌شود.

صنایع دستی بندرعباس

صنایع دستی بندرعباس

لباس محلی بندرعباس

لباس محلی بندرعباس زیباترین سوغات و صنایع دستی بندرعباس است. لباس محلی جنوبی زنانه یک شاهکار هنری تمام عیار است. این لباس به گونه‌ای طراحی شده که در عین راحتی و پوشش کامل از ظرافت زنانه بی‌بهره نباشد.

پارچه لباس از میان پارچه‌های خنک و سبک اما با رنگهای زنده و شاد انتخاب می‌شود. طراحی هریک از اجزا در عین جذابیت، وقار یک بانوی اصیل را حفظ می‌کند.

تزئینات فراوان لباس نیز درخششی خیره کننده ایجاد می‌کنند. در نهایت این لباس با زیورآلات سنتی و اجزای خاص چون برقع تکمیل می‌شود. در نتیجه این لباس یک سوغات خاص و ارزشمند از جنوب ایران است.

  • برقع بندری

انواع برقع بندری به خاطر طراحی خاص و به عنوان یک محصول منحصر به فرد به تنهایی نیز به عنوان یکی از صنایع دستی بندرعباس معرفی می‌شوند. ماهیت اولیه این محصول به عنوان بخشی از پوشش زنان بندری بوده که مطابق با فرهنگ آنها مبنی بر پوشیدگی زنان طراحی شده است.

اما به مرور زمان و رواج انجام تزئینات بر روی برقع برخی از انواع این محصول به عنوان یک وسیله زینتی نیز شهرت یافته است. امروزه محصولاتی با عنوان برقع بندری مجلسی به عنوان یک زیورآلات خاص در بازار زیورآلات سنتی زنانه عرضه می‌شود.

 

  • حصیربافی
    در میان صنایع دستی بندرعباس نیز مانند شهرهای شمال ایران حصیربافی وجود دارد. البته حصیربافی جنوب با الیاف نازک درخت خرما انجام می‌شود.

مردمان جنوب بسیاری از این محصولات حصیری را به عنوان یک وسیله کاربردی و برای رفع نیاز خود تولید می‌کنند. انواع زیرانداز، دیوارکوب و ظروف حصیری در جنوب ایران تولید می‌شود.

صنایع دستی دریایی

صنایع دستی دریایی از جدیدترین صنایع دستی بندرعباس است. به طور کلی یکی از عوامل خلق صنایع دستی مواد موجود در محیط پیرامون افراد است. زندگی در کنار دریا زندگی در کنار دنیایی از انواع موجودات دریایی از قبیل صدف و مرجان است.

مردمان خوش ذوق جنوب ایران با استفاده از این مواد محصولات جذابی تولید می‌کنند. از انواع زیورآلات گرفته تا پرده و تابلوهای دکوری با استفاده از صدف و سایر موجودات دریایی ساخته می‌شود.

می‌توان گفت در این زمینه هیچ محدودیتی برای هنرمندان وجود ندارد. لذا محصولات خلاقانه و بسیار جذابی در این حوزه تولید می‌شوند. هنرمندان جنوبی حتی توانسته‌اند تابلوهای معرق صدف نیز تولید کنند.

البته تنوع انواع صدف و مرجان در این منطقه به اندازه‌ای است که فروش آنها بدون هیچ تغییری نیز مشتریان فراوانی دارد. نکته مهم این است که در صنایع دستی دریایی تنوع قیمت بسیار زیادی وجود دارد و همه افراد می‌توانند به تناسب بودجه خود از میان این محصولات یک سوغات خاص از بندرعباس انتخاب کنند.

صنایع دستی بندرعباس

صنایع دستی بندرعباس

سوغات بندرعباس چیست؟

سوغات بندرعباس تلفیقی از محصولات خوراکی و صنایع دستی بندرعباس است. محصولات طبیعی خاصی در بندرعباس کشت می‌شود که انتخاب مناسبی برای سوغات است.

خرما، مرکبات و میوه‌های گرمسیری خاص مانند دراگون فروت، لوز و گواوا محصولات خاص این منطقه هستند. به جز آن انواع ماهی و میگو این منطقه نیز از کیفیت بالایی برخوردار است.

اما محصولات خوراکی که معمولاً به عنوان سوغات انتخاب می‌شوند انواع شیره خرما و ترشی بندری هستند. در حوزه صنایع دستی نیز محصولات فراوانی وجود دارد که به عنوان سوغات می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. انواع لباس محلی زنانه، محصولات حصیری و صنایع دستی دریایی بیشترین فروش را به عنوان سوغات دارند.

بازار صنایع دستی بندرعباس کجاست؟

بازار صنایع دستی بندرعباس که به طور دائمی برپا باشد در سالهای اخیر چندین بار تغییر مکان داشته است. زمانی این بازار در محوطه معبد هندوها برپا شده بود.

پس از آن بوستان دولت بندرعباس برای این منظور انتخاب شد. در حال حاضر ظاهراً‌ در محل معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی بندرعباس یک بازارچه دائمی صنایع دستی وجود دارد.

به هر حال یافتن فروشگاه صنایع دستی در بندرعباس کار دشواری نیست. در اغلب بازارها و مراکز خرید بندرعباس چنین فروشگاهی وجود دارد. ضمن اینکه در مراکز گردشگری و به خصوص سواحل بندرعباس بسیاری از مردم بومی به فروش محصولات دست‌ساز خود می‌پردازند.

نمایشگاه صنایع دستی بندرعباس

خرید از نمایشگاه صنایع دستی بندرعباس گزینه مناسبی برای گردشگران است. زیرا معمولاً نمایشگاه‌های صنایع دستی در مناسبت‌های خاص و اوقاتی مانند تعطیلات نوروز برپا می‌شوند.

شهر بندرعباس به عنوان یکی از شهرهای خلاق صنایع دستی در ایران انتخاب شده و در این حوزه بسیار فعال است. بنابراین با پیگیری اخبار اداره صنایع دستی بندرعباس می‌توانید از تاریخ نمایشگاه صنایع دستی بندرعباس آگاه شوید.

فروشگاه صنایع دستی بندرعباس

یافتن بهترین فروشگاه صنایع دستی بندرعباس کار آسانی نیست. زیرا برخی از فروشگاه‌ها تنها به فروش محصولات خاص مانند لباس محلی یا صنایع دستی دریایی می‌پردازند.

بنابراین مقایسه فروشگاه‌های مختلف ممکن نیست. اما بهترین راه برای شناخت بهترین فروشگاه جستجوی عبارت فروشگاه صنایع دستی بندرعباس در نقشه گوگل، بلد یا نشان است.

در این نقشه‌ها علاوه بر ارائه آدرس فروشگاه، حوزه کاری، راه‌های ارتباطی و نظرات مشتریان در مورد فروشگاه نیز ثبت شده است. حتی در صورت وجود می‌توانید ابتدا یا صفحه مجازی فروشگاه موردنظر را بررسی کرده و سپس برای خرید به فروشگاه مراجعه کنید.

خرید اینترنتی صنایع دستی بندرعباس

امروزه با رونق خرید اینترنتی راه‌اندازی پیج فروش صنایع دستی در تمام نقاط کشور رایج است. لذا برای خرید سوغات و صنایع دستی شهرهای مختلف کشور به آسانی می‌توانید از طریق اینترنت اقدام کنید.

می‌توانید در فضای اینستاگرام به دنبال پیج فروش محصولات دست‌ساز هنرمندان جنوب کشور باشید یا از طریق سایت‌های فروش صنایع دستی ایران برای خرید انواع هدیه های دست ساز اقدام کنید.

از لحاظ ایمنی، خرید از سایت فروشگاهی معتبر بسیار بهتر از خرید از صفحات شخصی است. برخی از سوغات بندرعباس مانند لباس محلی بندرعباس محبوبیت زیادی دارند. به همین دلیل در بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی برای فروش عرضه می‌شوند.

منبع : بازار مینا  BazareMina.ir

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 9 =