انواع صنایع دستی

صنایع دستی یاسوج بهترین و ییلاق تابستانی کشور را بشناسید!

صنایع دستی یاسوج

صنایع دستی در یاسوج

صنایع دستی یاسوج از شناخته شده ترین دست سازهای ایرانی بشمار می رود. شهر یاسوج پایتخت استان کهگیلویه و بویر احمد، شهری که به عنوان بهترین ییلاق تابستانی کشور شناخته می شود هر ساله میزبان صدها هزار گردشگر از نقاط مختلف کشور است.

طبیعت زیبا و بکر یاسوج، غذاهای محلی بی نظیر که مزه آنها به این زودی از زیر دندان شما نخواهد رفت، آب و هوای خنک و جانبخش تابستانه، فرهنگ غنی و دوست داشتنی مردم ایل بختیاری و لرهای زیاد در کنار صنایع دستی بختیاری و سوغاتی های فوق العاده تنها بخشی از دلایلی است که هر گردشگر داخلی و خارجی را مجذوب خود می کند.

اگر شما هم قصد دارید سفر به شهر یاسوج را دارید به هیچ وجه کیفیت و زیبایی صنایع دستی این شهر را فراموش نکنید. در این مطلب قصد داریم به معرفی کامل صنایع دستی شهرستان یاسوج بپردازیم که شاید کمتر در مورد آن اطلاعات داشتید.

صنایع دستی یاسوج

صنایع دستی یاسوج

بهترین صنایع دستی یاسوج

یکی از دلایلی که صنایع دستی در شهر یاسوج رونق خوبی دارند و از آنها به عنوان سوغاتی تزیینی یا کاربردی منزل استفاده می کنند رونق بالای صنایع کشاورزی و دامپروری و البته معادن مختلف است.

وجود این صنایع و معادن فعال در یاسوج باعث شده تا مواد اولیه به شکل کاملا بومی و با نظارت مستقیم و کیفیت بالا از همین جا تأمین شود که به نوبه خود روی کیفیت بالا و درجه یک بودن صنایع دستی این خطه اثر گذاشته است.

قبل از معرفی صنایع دستی استان یاسوج کهگیلویه و بویر احمد ذکر این نکته هم الزامیست که برخی از این صنایع دستی در سایر شهرهای ایران هم رواج دارند و شاید اصالت آنها به این شهر باز نگردد اما طرح و نقش و مدل تولید متفاوت آنها و نوآوری هایی که با الهام از فرهنگ غنی مردمان این خطه انجام شده، به خاص و ویژه بودن آنها کمک کرده است.

  • جاجیم بافی
    یکی از شناخته شده ترین و با سابقه ترین صنایع دستی و سوغات یاسوج جاجیم بافی است که زنده بودن و رونق داشتن فعلی آن را مدیون زنان هنرمند و خوش ذوق این خطه هستند.

جاجیم ها از جنس پشم هستند و اطراف آن را با نوار تزیین می کنند که زحمت زیادی دارد. جاجیم های یاسوج ضخامت بیشتری نسبت به گلیم دارند و ظرافت خاصی در بافت آن به کار رفته است.

نکته جالب در مورد جاجیم بافی یاسوج این است که جاجیم ها به شکل افقی روی زمین بافته می شوند و بعد از اتمام کار علاوه بر نوار، منگوله هم آویزان می کنند تا زیباتر شود. اگر به دنبال خرید سوغاتی از یاسوج هستید، صنایع دستی جاجیم گزینه مناسبی است.

صنایع دستی یاسوج

صنایع دستی یاسوج

  • پشتی
    از جمله دستبافت های عشایر یاسوج و صنایع دستی بسیار معروف آن، پشتی است. پشتی ها نقش تزیینی ندارند و در چهار طرف چادر برای تکیه دادن استفاده می شوند.

پشتی های یاسوج از جنس گلیم یا قالی است با این تفاوت که فرم مستطیلی یا مربعی پیدا کرده اند و بین آنها ابر مخصوص می گذارند. معروف ترین پشتی صنایع دستی یاسوج، پشتی های قشقایی بافته دست هنرمندان عزیزمان است که اکثرا فرم مربعی دارند. طرح پشتی ها عموما به شکل بز کوهی، پلنگ، شیر و غیره است.

  • گبه بافی
    گبه به فرش های دست بافتی می گویند که حاصل ترکیب کردن پشم، پنبه و موی بز است که پرزهای بلندی هم دارند. برای گبه بافی، مهارت و تجربه بالا و ذوق زیادی نیاز است.

گبه ها پس از بافته شدن هم به عنوان زیرانداز و هم تابلو فرش استفاده می شوند. طرح و نقوش و حتی رنگ گبه های یاسوج الهام گرفته از طبیعت بکر این منطقه است به همین دلیل شهرت جهانی هم پیدا کرده اند.

 

  • چنته بافی
    چنته بافی یکی دیگر از صنایع دستی یاسوج است که ارزش بالایی هم به عنوان وسیله بافتنی زیبا و دکوراتیو و هم سوغاتی برای عزیزان و دوستانتان دارد بنابراین خرید آن را شدیدا توصیه می کنیم.

چنته یاسوج فرم بسیار جذابی دارد بدین شکل که یک سمت آن به شکل فرش و سمت دیگر به شکل گلیم بافته می شود اما می توانید به شکل سفارشی سازی شده جنس پشت و روی آن را از فرش یا گلیم انتخاب کنید.

به چنته، آینه دان هم می گویند. محصولات چنته بافی بسیار کاربردی هستند مثلا می توانید به عنوان جای نگهداری قرآن، آیینه یا محل نگه داشتن وسایل مختلف خانم ها استفاده کرد.

نقوش چنته ها تکی یا قاب قالی است و به آخر آن معمولا منگوله آویزان می کنند. طرح و رنگ های چنته ها بسیار متنوع است بنابراین اگر به فکر خرید صنایع دستی یاسوج از نوع مرغوب و متناسب با سلیقه خودتان هستید، چنته بافی را فراموش نکنید.

صنایع دستی یاسوج

صنایع دستی یاسوج

  • توبره بافی
    یکی دیگر از صنایع دستی یاسوج، توبره بافی است که در بین دختران عشایر استان کهگیلویه و بویر احمد به عنوان بخشی از جهیزیه قابل استفاده است.

توبره در واقع کیف های مستطیلی است که دو سمت آن دو طناب وصل شده و عشایر در صحرا از آن به عنوان وسیله ای جهت نگهداری علوفه استفاده می کنند. نقوشی که بر روی توبره ها کار می شود عموما گل آدمی و گل توبره است.

 

  • گچمه بافی
    گچمه بافی که جزو صنایع دستی شهرستان یاسوج می شناسند هنری ترکیبی است. گچمه بافی ترکیب قالی بافی و گلیم بافی است به نحوی که زمینه آن گلیم است و بر روی آن گل های قالی بافته می شود.

گچمه ها پود ندارند و به جای آن از خامه بافت گلیم استفاده می کنند. طرح های گچمه بافی برجسته و سه بعدی است. از بافته های گچمه به عنوان تزیین کننده چادر و زیر انداز استفاده می کنند.

  • مفرش بافی
    مفرش بافی یکی دیگر از صنایع دستی و سوغات یاسوج است که فرم آن صندوقچه مانند است و کاربرد آن بیشتر به عنوان کیف دستی زنانه است. عشایر و کوچ نشینان لرهای غیور یاسوج از محصولات مفرش بافی استفاده زیادی می برند

و با توجه به اینکه امروزه محصولات صنایع دستی محلی و بومی دوباره در حال رونق گرفتن هستند و مردم از دنیای مدرن و ماشینی امروز فاصله می گیرند، خرید این محصولات صنایع دستی یاسوج بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

 

  • قالی و قالیچه بافی
    قالی و قالیچه بافی در طی چند دهه گذشته به عنوان یکی از صنایع دستی یاسوج خود را مطرح کرده است. البته این دو هنر بافتنی سابقه زیادی در بین ایل نشینان و روستاییان شهر یاسوج دارد چرا که جزو لوازم ضروری زندگی آنها و حتی بخشی از جهیزیه آنهاست.

اما امروزه به دلیل اینکه از تارهای پنبه یا ترکیبی پشم و مو و پودهای پشمی یا پنبه ای و پرزهای پشمی استفاده می کنند توانسته خود را به سلیقه عمومی جامعه نزدیکتر کند و با کمک کامواهای رنگی آکریلیکی سلیقه های مختلف را پوشش دهند به عنوان صنایع دستی درجه یک و سوغاتی با کیفیت یاد می شود.

دستگاه های بافت قالی و قالیچه در یاسوج ساخت هنرمندان همین منطقه است و مشابه با همه عشایر ایران، دار بافت آنها به شکل افقی است.

صنایع دستی یاسوج

صنایع دستی یاسوج

  • مشته بافی
    مشته بافی از صنایع دستی یاسوج، شباهت زیادی به گلیم بافی دارد اما فرق اصلی آن این است که گلیم بافی دو رو بافته می شود اما مشته بافی یکرو است و در سمت دیگر آن طرح می زنند.سمتی که طرح مختلف بر روی آن کار می کنند چون پرز دارد نرم تر بوده و قابل استفاده است اما سمت دیگر آن را نمی توان استفاده کرد.

از صنایع دستی می توان به عنوان هدیه برای مناسبت های مختلف سالیانه بهره برد.

خرید صنایع دستی یاسوج

برای خرید صنایع دستی یاسوج چندین راه پیش روی شما گردشگران و مسافران عزیز است تا مطمئن باشید کیفیت محصولی که می خرید و هزینه ای که صرف می کنید کاملا ارزش دارد. یکی از روش های خرید صنایع دستی یاسوج، رفتن به بازار سنتی صنایع دستی است.

این بازار سنتی تمامی محصولات صنایع دستی یاسوج را در خود جای داده است که شما می توانید نمونه های مختلف با رنج قیمتی را مشاهده کنید. همچنین فروشگاه ها و نمایشگاه صنایع دستی یاسوج نیز روش های بعدی هستند.

فروشگاه های آنلاین خرید صنایع دستی را برای شما بسیار راحت کرده اند و می توانید حتی بدون سفر به این دیار زیبا و دوستداشتنی محصول مدنظرتان را خریداری کنید. نمایشگاه های صنایع دستی هم که هر ساله برای مناسبت های گوناگون بخاطر نبود بازارچه دائمی صنایع دستی برگزار می شوند فرصت خرید خوبی را فراهم کرده اند.

قیمت صنایع دستی یاسوج

قیمت هر کدام از صنایع دستی یاسوج بسته به اینکه حاصل تلاش و مهارت کدام یک از اساتید و هنرمندان مشهور این خطه باشد متفاوت است. از طرفی هر یک از صنایع دستی نامبرده شده کاربردهای مختلفی دارند بنابراین باز هم قیمت ها را متفاوت می سازد.

شما می توانید برای خرید قیمت مناسب صنایع دستی یاسوج به شکل حضوری، به بازار صنایع دستی مراجعه کنید. در روش خرید اینترنتی هم تنها کافیست فروشگاه های معتبری مثل فروشگاه صنایع دستی اصفهان را انتخاب کنید

که در زمینه فروش صنایع دستی یاسوج و شهرهای مختلف کشور سابقه طولانی دارند و همیشه کیفیت بالا و قیمت مناسب آنها رضایت خریداران را در پی داشته است.صنایع دستی یاسوج ریشه در فرهنگ غنی و دستان توانمند و هنرمند عشایر و ایل بختیاری و لرهای عزیز این خطه دارد که به طور کامل معرفی کرده ایم.

 

منبع : بازار مینا  BazareMina.ir

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 13 =