انواع صنایع دستی

میناکاری روی شیشه و هنرهای سنتی ایرانی

میناکاری روی شیشه

هنر میناکاری شیشه

میناکاری روی شیشه یکی از هنرهای قدیمی بشمار می رود که هم در ایران و هم در کشورهای دیگر رواج زیادی داشته. طرح میناکاری روی شیشه بر اساس آداب و رسوم و عقاید هر منطقه ایی می تواند متفاوت باشد. بر این اساس فارغ از هنر میناکاری ما شاهد شاهکارهای زیادی در سراسر دنیا هستیم.

عکس میناکاری روی شیشه از هنرمندان کشورهای مختلف نشان از اهیمت این هنر در بین مردمان آن سرزمین می دهد. معمولا ارزش های هر ملتی بصورت بصورت هنری نزد مردم بزرگ داشته می شود.شیشه مینا چیست؟

نقاشی روی شیشه و سفال و دیگر فلزات از صنایع دستی ایرانی Persian Handicrafts مورد پسند هنردوستان است و با توجه به سلیقه مردم و مواد در دسترس هنرمندان هر منطقه انجام می گشته و هر کدام نیاز به فراگیری اطلاعات مشخصی از تجربیات اساتید آن هنر داشته. آموزش مینا کاری روی شیشه هم نیاز به کسب تجربه دارد.

تماس با واحد فروش: 09019277512

 

میناکاری روی شیشه

هنر میناکاری روی شیشه

طرح میناکاری روی شیشه

اگر شخصی هستید که به رنگین بودن اطراف خود علاقه داشته و از دیدن آن لذت می برید، تجربه ی میناکاری روی شیشه پیشنهاد ما به شماست. برای میناکاری روی شیشه و ظروف کوچک نیازی به مهارت های خیلی پیشرفته و حرفه ای نقاشی ندارید.

فقط کافی است با طرح ساده و مورد علاقه ی خود بر سطح شیشه مورد نظرتان، نمونه ای از یک میناکاری روی شیشه را خلق کنید.مینا کاری روی شیشه یکی از شاخه های هنر میناکاری می باشد. قبل از پرداختن به مقوله ی میناکاری روی شیشه لازم است

تا بررسی و معرفی هنر مینا کاری بپردازیم.مینا کاری که به نام های میناگری یا میناسازی نیز خوانده می شود، یکی از صنایع دستی بوده که پیشینه ای نزدیک به نزدیک به پنج هزار سال دارد.امروزه هنر مینا کاری طرفدارن بسیار زیادی را به خود اختصاص داده است

و می توان به شاخه های مختلف آن از جمله هنر میناکاری روی شیشه ، مینا کاری روی طلا و مینا کاری روی نقره نیز اشاره کرد. در رابطه با مینا کاری روی طلا باید اشاره کرد، طلا تنها فلزی می باشد

که در زمان ذوب شدن مینا در طی فرایند مینا کاری اکسید نمی شود و به همین دلیل امکان اجرای طرح های مینا کاری با جزئیات و زیبایی هرچه تمام تر بر روی آن امکان پذیر است.امروزه کانون تولید ظروف میناکاری در ایران، شهر اصفهان می باشد.

میناکاری اصفهان بر روی مس انجام می گردد و جزء شناخته شده ترین هنرهای ایرانی بشمار می رود. همچنین جواهرات مینا کاری نیز هنر شهر اهواز بوده و استادان زبده و سرشناسی در تولید آثار مینا مشغول به فعالیت می باشند.

 

پیج صنایع دستی ایرانی در شبکه های اجتماعی

عکس میناکاری روی شیشه

هنر میناکاری با سابقه ی پنج هزار ساله ی خود برای که برای زیبایی و زینت بخشیدن زیور آلات و ظروف در جنس های مختلف استفاده می شده است. این هنر ترکیبی از آتش و خاک است که با هنر نقاشی آمیخته می‌گردد و نقش‌های زیبایی را می‌آفریند.

طبق تحقیقات و اطلاعات ارائه شده توسط برخی کارشنان در زمینه ی این هنر، در پی تطبیق دادن مینا کاری‌ های بیزانس با آثار ایرانی، به نتیجه رسیده اند که این هنر آسمانی ابتدا در ایران زمین رواج یافته و سپس به دیگر کشور ها در نقاط مختلف منتقل شده است.

در این رابطه لازم به ذکر است که در اروپا نیز آثاری باستانی به دست آمده که پیشینه ای بسیار قدیمی و طولانی دارند. به عنوان مثال می توان به شش انگشتر طلا اشاره کرد که مربوط به سیزده سده پیش از میلاد بوده و در قبرس یافت شدند. میناکاری روی شیشه از سری هنرهای مورد علاقه برای خانم هاست.

این شش انگشتر طلا نمونه هایی‌ از مینا کاری مرصع هستند.همچنین مجسمه معروف زئوسنیز که در یونان باستان یافت شده است، مربوط به پانصد سال پیش از میلاد می‌باشد. مینا کاری روی شیشه با بهترین طرح و بهترین قیمت و کاملا قبل شست وشو توسط هنرمندان ایرانی از طریق فروشگاه های صنایع دستی ارائه می گردد.

اگر بخواهیم نزدیک‌ترین معنای لغوی برای مینا را در نظر بگیریم، به معنی آسمان آبی بیان می شود. مینا کاری هنری است که می توان به وسیله ی آن طرح‌های متفاوتی که معمولاً با قلمی سفید انجام می شود، بر روی ظروف مسی، نقره‌ای، طلایی و شیشه ای نقش زد.

 

طرح میناکاری روی شیشه

هنر میناکاری روی شیشه

رنگ زمینه طح های مینا کاری شده معمولا به رنگ های آبی، سبز و در مواردی نیز قرمز می باشد. بدین ترتیب هرگاه از دریچه ی هنر به درون ظروف مینا کاری شده بنگریم، تصویری زیبا از پهنای آسمان آبی را برای ما تداعی می کند.

شاید به موجب همین تداعی شدن آبی اسمان است که این هنر آسمانی را نیز مینا کاری نامیده اند. مینا کاری روی طلا، شیشه و سفال و دیگر مواد و فلزات انجام می گردد. میناکاری سفالی بیشتر در شهر لاله جین (لالجین) همدان انجام می شود.

یکی از موارد قابل بررسی در زمینه ی هنر مینا کاری در مورد لعاب شیشه‌ای مینا بر روی فلزات است. در این رابطه گفتنی است در طی کاوش‌های انجام شده در نهاوند، که یک جفت گوشواره طلا یافت شده که سبک طراحی به کار رفته در طلا کاری آن به سده های هفتم الی هشتم پیش از میلاد مرتبط می شود.

همچنین یکی دیگر از نمونه های قدیمی هنر مینا کاری بازوبندی از طلا بوده که مزین شده به مینا کاری می باشد و طرح های نقش زده شده بر روی آن که مربوط به دوران هخامنشیان می‌باشد. در حال حاضر این اثر هنری و باستانی در موزه ویکتوریا و آلبرت در لندن نگهداری می‌شود.

دوران اوج هنر مینا کاری در ایران مربوط به دوره سلجوقیان می باشد. در این دوران تهیه ی ظروف برنجی و مینا کاری رواج داشته است و این آثار به کشورهای همسایه نیز فرستاده می‌شده‌ است. به عنوان یکی از نمونه‌های ارزشمند هنر مینا کاری در این دوران می توان به «سینی آلب ارسلان» اشاره کرد نمونه ای که میناکاری بر روی نقره می باشد.

محافظت از این اثر باستانی هم اکنون بر عهده ی موزه صنایع ظریفه بوستون می باشد. این اثر هنر دست استادی به نام «حسن الکاشانی»می باشد و نام وی با خط کوفی بر روی آن حک شده‌ است. میناکاری روی شیشه از دوره های مختلف نشادن دهنده ارزش این هنر نزد آن مردمان داشته.

 

پیج صنایع دستی ایرانی در شبکه های اجتماعی

اگر شخصی هستید که به رنگین بودن اطراف خود علاقه داشته و از دیدن آن لذت می برید، تجربه ی مینا کاری روی شیشه پیشنهاد ما به شماست. برای مینا کاری روی شیشه و ظروف کوچک نیازی به مهارت های خیلی پیشرفته و حرفه ای نقاشی ندارید.

فقط کافی است با طرح ساده و مورد علاقه ی خود بر سطح شیشه مورد نظرتان، نمونه ای از یک مینا کاری روی شیشه را خلق کنید. میناکاری روی شیشه اموزش متفاوتی با سایر میناکاری ها دارد.

بعد از دوران حکومت قاجار این هنر مینا کاری برای مدتی به دست فراموشی سپرده شد. اما حضور هنرمندانی همچون شکرالله صنیع زاده این هنر توانست دوباره به روز های پر شکوه خود باز گردد. همچنین افزون بر مواردی که در قبل به آن ها اشاره شد مینا کاری روی شیشه نیز رواج بسیار پیدا کرد.

 

اکنون بسیاری از هنرمندان باتجربه و خوش‌ذوق در زمینه مینا کاری روی شیشه فعالیت می‌نماید.مینا کاری روی شیشه شاخه ای از هنر مینا کاری می باشد. هم‌اکنون بانوان بسیاری پا به عرصه مینا کاری نهاده‌اند. با فعالیت آنان در حوزه ی مینا کاری روی شیشه بسیاری از ظروف و نقوش میناکاری روی شیشه ی موجود در بازار به وسیله دستان هنرمند زنان ایرانی شکل گرفته‌است.

میناکاری روی شیشه چیست؟

هنر مینا گری یا مینا کاری روی شیشه، تزئین ظروف و اشیا مختلف شیشه ای با هنر رنگ ها و نقاشیاست. میناکاری روی شیشه هنری است که قرن ها در میان ملل مختلف محبوبیت داشته و می توان آثار متعدد و متنوعی از این هنر را در موزه های مختلف ایران و جهان مشاهده کرد.

 

عکس میناکاری روی شیشه

هنر میناکاری روی شیشه

علاوه بر ظروف شیشه ای که با این هنر زینت یافته اند، می توان به نقاشی های حرفه ای و همچنین کنده کاری های پیچیده و ظریفی که به واسطه ی هنر مینا کاری روی شیشه خلق شده اند، در طول تاریخ، از گذشته های دور تا به امروز توسط هنرمندان چیره دست در این رشته اشاره کرد.

مینا کاری روی شیشه می تواند گاهی طرح ها حتی خطوط ساده رنگی بر روی شیشه باشند. همچنین گاهی این هنر بر بدنه ی ظروف شیشه ای نقش ببندد تا آن ها را به ظروفی بسیار زیبا و چشمگیر تبدیل کنند.

به عنوان مثال آراستن بطری‌های شیشه ای، لیوان‌، ظروف شیشه‌ ای و همچنین آینه‌ هایی در ابعاد کوچک و بزرگ با هنر مینا کاری تبدیل به اثری هنری گشته که به همراه نقاشی های ظریف و زیبای آن، می تواند نتیجه ای لذت بخش و چشم نواز را به جا بگذارد.

مینا کاری روی شیشه، هنر رنگ کردن و طح زدن روی شیشه است. هنری زیبا و چشم نواز که در گذشته با کنار هم قرار دادن تکه شیشه های رنگین آغاز شد. این هنر در ابتدا برای تزئین مکان های عمومی مانند معبد و کلیسا به کار می رفت و امروزه به شیوه ای کاملا حرفه ای و هنرمندانه درطراحی و تزیین دکوراسیون و ظروف مختلف شیشه ای مورد استفاده قرار می گیرد.

بنا بر شواهد و آثار بجا مانده از هنر میناکاری روی شیشه در طول تاریخ، این هنر در اروپا همزمان با ساخت کلیساها که عمدتا دارای پنجره هایی با شکوه بودند، آغاز شد. بسیاری از اطلاعات به دست آمده از هنر مینا کاری روی شیشه در اروپا، شامل ساخت شیشه های رنگی از قرون وسطی می باشد که هنر دست یک راهب آلمانی قرن دوازدهم به نام تئوفیلوس است.

هنر مینا کاری روی شیشه، احتمالا الهام گرفته از شیشه بندی در قاب گچی(مربوط به خاور نزدیک) می باشد که در اروپا برای به تصویر کشیدن تمثال قدیسان و صحنه های دینی استفاده می شده است.به طور کلی هنر میناکاری روی شیشه در ایران در دوران قاجار بین مردم محبوبیت یافت و هنرمندان زیادی به این هنر پرداختند.

مینا که در هنر مینا کاری مورد استفاده قرار می گیرد، پودری شیشه‌ ای بوده که در رنگ‌های مختلف موجود می باشد. این پودر گاهی با روغن ترکیب شده و به روش پخت در مینا کاری روی ظروف مختلف به کار می رود. امروزه با پیشرفت علم و هنر، رنگ های شیمیایی جای مواد معدنی را که برای رنگی کردن شیشه در میناکاری استفاده می شوند را گرفته است. بدین ترتیب این امکان برای هنرمندان بوجود آمده تا علاوه بر مینا کاری روی شیشه بتوانند بر روی چوب، سرامیک و طلق و پلکسی گلاس به طراحی بپردازند.

 

نقاشی روی شیشه و سفال

هنر میناکاری روی شیشه

مینای شیشه در تهران

مینای شیشه در تهران و دیگر شهرهای ایران بصورت تجاری و خانگی دنبال می گردد. خرید میناکاری روی شیشه در تهران و اصفهان با قیمت های یکسان به بازار عرضه شده و علاقه مندان ویژه خود را دارد.

مینا کاری روی شیشه را از نظر مضمون و محتوا می توان به دو بخش تقسیم کرد:
طرح های مذهبی که خود دربردارنده ی خطوط، خطوط نقاشی و شمایل نگاری می باشد.بنا بر یافته های تاریخی، به نظر می رسد از قرن دوازدهم به بعد صنعت شیشه گری در ایران رو به افول رفت. در مقابل در سوریه ومصر، تحول ودگرگونی چشم گیری در این صنعت روی داد.

در ابتدای این دوران فعالیت مورد توجه شیشه گران، ساختن سطح شیشه بادست بود درحالی كه در دوره ی اسلامی، توجه این هنرمندان بیشتر معطوف به تزئینات نقاشی گشت. شیشه هایی كه سطح آن ها با لوستر نقاشی می‌شد، به تدریج جای خود را به تزئینات زراندود داد و بعد از آن نیز تزئینات مینا كاری روی شیشه رواج پیدا کردند.

رنگدانه‌های مینا كاری روی شیشه از به وسیله ی شیشه ‌های رنگی درخشان و همچنین مواد معدنی در روغن ساخته می شد. سپس با استفاده از این مخلوط برروی ظروف شیشه‌ ای نقاشی می‌شد. سپس ظروف شیشه‌ ای که روی آن ها نقاشی شده بود، دوباره درون کوره حرارت می دید تا رنگ ها به روی ثابت شوند.

رنگ‌های مورد استفاده در میناکاری روی شیشه قرمز، آبی، سیاه، سبز، سفید وزرد و همچنین گاهی با رنگ طلایی مخلوط می شدند و اثار گران بهایی توسط شیشه گران خلق می شد. در کشور های اسلامی به وسیله ی هنر مینا کاری روی شیشه آثار زیبا و چشم نوازی همچون ظروف شیشه‌ ای اسلیمی خلق شدند. این آثار معمولاً درون قاب یا حاشیه ‌ای قرار می گرفتند. سپس بر روی آن نیز كتیبه ‌ای می نوشتند،كه گاهی نام سلطان یا درباریان روی آن حک می شد.

 

آموزش مینا کاری روی شیشه

هنر میناکاری روی شیشه

آموزش میناکاری روی شیشه

امروزه آموزش میناکاری روی شیشه را می توان بصورت آنلاین از هر کجای کشور براحتی فراگرفت. آموزش میناکاری روی شیشه ابتدا به استعداد هنرآموز و سپس به تلاش استاد بستگی دارد. علاوه بر ظهور و گسترش هنر مینا کاری روی شیشه در ایران، دركشورهای خارج از سرزمین‌های اسلامی مانند کشور های اروپایی و چین نیز جام‌ها وبطری هایی یافت شده اند که روی آن ها هنر میناکاری روی شیشه به چشم می خورد. این اشیاء بسیار گران قیمت هستند نیز بدست آمده اند.

علاوه بر موارد ذکر شده مینا کاری روی شیشه شامل محتوای های تقلیدی از نقاشی های خیالی سازی (قهوه خانه ای) نیز می شدند. تاریخ این سبک از مینا کاری روی شیشه حدودا به دهه ی چهل هجری شمسی باز می گردد و تا به امروز نیز ادامه دارد.

همچنین در برخی از نمونه های میناکاری روی شیشه، به غیر از رنگ از مواد و مصالح دیگری نیز برای طراحی استفاده می شده است. موادی مانند نخ ابریشم، که برای طراحی لباس اولیاء و پوشش بانوان اهل بیت مورد به کار رفته است. صنایع دستی میناکاری اصفهان از سری محبوب ترین دست سازهای ایرانی بشمار می روند.

نکات حائز اهمیت در مورد ارزش گذاری هنر مینا کاری روی شیشه

  1. اصیل و سنتی بودن طرح ها و نقش ها
  2. در صورت متنوع بودن رنگ ها، باید رنگ ها، طرح و نقش های مختلف با یکدیگر هماهنگی داشته باشند تا ارزش کار بالا تر رود.
  3. رنگ ها باید ثابت باشند.
  4. پرهیز از افراط در طراحی و رنگ آمیزی نقوش مختلف. چرا که در غیر این صورت شلوغی ایجاد شده در طرح و نقش و رنگ آمیزی، از کیفیت کار می کاهد.
  5. مهارت کار نقاش و ظرافت او در اجرای طرح مورد نظر موجب بالا رفتن کیفیت می شود.

Enameled on Glass

People who like to have a nice decoration in their home or office can have a beautiful selection of products with MinaKari (enameled) on glass. BazareMina online Market is a reliable market to sell different handicrafts originated from Iranian art and culture. You can buy every kind of product with the best quality and price.

MinaKari on Glass

MinaKari (enameled) on glass is one of the traditional arts which is popular in Iran and other countries. This art shows special culture and tradition of different regions. Culture and lifestyle of people is highly depended on the art and artistic values of that region.

Learning and training how to make MinaKari (enameled) on glass need lessons and experience. You can start practicing this art by making designs on small glass dishes. MinaKari (enameled) has different branches and each of them is a great piece of art that attracts every viewer.

General Information about MinaKari (Enameled) on Glass

Isfahan is the most important center of MinaKari (enameled) production. A lot of professional masters work on this handicraft to make some fabulous artworks. All products made by this art can be sued as decorative and practical dishes with several usages.

Designs of MinaKari (enameled) on glass make a nice view of sky with blue and green colors which are all parts of nature. Different pieces of this art are found in several excavations which show the long age of this art in Iran.

How to Use MinaKari (Enameled) on Glass

If you are a person who is interested in colorful decorations, our suggestion is to buy a collection of dishes with MinaKari (enameled) on glass. You can take a class to learn this art or you can buy different dishes made by this handicraft and design your location with them.

MinaKari (enameled) on glass can be done by some simple colorful lines, especially when they are drawn on small glass dishes. Art of every country is a symbol of culture and if you want to protect Iranian art and culture, you can buy a variety of products with MinaKari (enameled) on glass.

BazareMina online Market is a place where you can buy whatever you like to decorate your home or office and have a nice feeling.

 

منبع : بازار مینا  BazareMina.ir

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 2 =