انواع صنایع دستی

صنایع دستی قم چیست؟

صنایع دستی قم چیست؟

 سوغات و صنایع دستی قم

صنایع دستی قم چیست و چگونه می توان آنها را سفارش داد؟ این سوال برای برخی از توریست هایی که به استان قم سفر می کنند مطرح می شود. ما در این مقاله سعی داریم معرفی کوتاهی بر صنایع دستی و سوغات قم داشته باشیم.

البته برخی از شاخه های هنری مانند هنر میناکاری در قم و دیگر شهرهای کشورمان مانند بصورت غیر تجاری دنبال می گردد ولی برخی از هنرهای دستی از دیر باز بصورت بومی در این شهرها انجام می شده است.

تماس با واحد فروش: 09019277512

 

صنایع دستی قم

صنایع دستی قم چیست؟


صنایع دستی قم چیست؟ آشنایی با سوغات قم

آشنایی با صنایع دستی قم به علاقه مندان هنرهای دستی امکان می دهد تا از محصولات بومی استان قم بهرمند شوند. برخی شرکت ها و سازمان ها برای تهیه هدیه های مناسبتی خود از کالای ایرانی استفاده می کنند.سفارش هدایای تبلیغاتی در قم می تواند از بهترین صنایع دستی کشورمان بوده تا هم به رونق اقتصاد و هم به بالارفتن سطح اعتماد به نفس عمومی در جهت تولید داخلی کمک کند.

اپلیکیشن صنایع دستی

صنایع دستی در قم

صنایع دستی در قم و شهرهای مجاور آن بصورت تجاری تولید می گردد. احتمالا اولین چیزی که با فکر کردن به شهر قم به ذهن ما خطور می کند زیارت حضرت معصومه (س) و مهر و تسبیح باشد و سوغاتی سوهان آن را فورا به یاد بیاوریم اما این موارد تنها بخش کوچکی از جاذبه های گردشگری است که هر مسافری را می تواند جذب خود کند. انواع هدیه و کادو صنایع دستی از ماندگار ترین محصولات تبلیغاتی بشمار می رود.

حتما تعجب خواهید کرد که 4200 هنرمند در 50 رشته مختلف صنایع دستی در قم با جواز و کسب پروانه فعالیت مشغول هستند! بنابراین این سوال پیش می آید که صنایع دستی قم چیست؟ اگر بخواهید برای عزیزان و دوستان خود از شهر قم صنایع دستی به عنوان کادو و یا هدیه ببرید چه چیزی می توانید بخرید؟ در این مطلب به معرفی کامل صنایع دستی استان قم می پردازیم. با ما همراه باشید.

آشنایی با صنایع دستی قم

صنایع دستی شهر قم به دو دسته کلی تقسیم بندی می شوند. یکسری از این صنایع دستی اصالت خود را از این شهر نمی گیرند بلکه به روش های گوناگون و به علت وجود زمینه های مناسب و اساتید کاربلد که شیوه و روش نوینی با کیفیت متفاوت ارائه کرده بودند رواج پیدا کرده و به شهرت رسیده اند.

یکسری از صنایع دستی قم نیز اصالت خود را مستقیما از هنرمندان همین شهر گرفته اند. ما در این لیست به هر دو مورد اشاره خواهیم کرد. امروزه صنایع دستی در تهران و شهرهای دیگر کشورمان براحتی در دسترس می باشد.

صنایع دستی قم

صنایع دستی قم چیست؟

صنایع دستی استان قم

  • قالی بافی : قالی بافی بیش از صد سال است که در استان قم رواج دارد و اولین بار روستاییان و عشایر قم به این حرفه مشغول شدند. اوج رونق صنعت قالی بافی در قم از زمانی بود که در همین سال ها قالی بافان و تجار کاشانی وارد این شهر شدند و با احداث دارهای قالی و روش های جدید به آن شکوه و عظمت بخشیدند. امروزه قالی بافی صنایع دستی قم محسوب شده و حتی شغل اصلی زنان خانه دار است. قالی های قم از جنس کرک و ابریشم بوده و اکثرا زنان به این حرفه مشغول هستند. نقوش قالی های قمی، طرح لچک ترنج، شاه عباسی، جوشقانی، شکارگاه و محرابی است. زیبایی فرش های قم زبانزد است. جنس تار و پود قالی های قم به گل ابریشم و چله ابریشم معروف هستند.

  • خرمهره سازی : خرمهره سازی از زمان هخامنشیان و اشکانیان شروع شده که مقارن با ساخت اولین کوره های ذوب مس است. بنابراین صنایع دستی خرمهره سازی قدمتی بیش از 5 هزار سال دارد که در آن زمان به مس هم فرستاده می شد. اما خرمهره چیست؟ خرمهره دانه های آبی رنگ یا فیروزه ای هستند که دور کردن چشم زخم و کلیه انرژی های منفی استفاده می کنند. از لحاظ روانشناسی هم این مهره آرامش بخش هستند و گاهی اوقات هم به شکل تزیینی در منسوجات مختلف استفاده می شوند. خرمهره سازی از صنایع دستی قم روش تولید ویژه ای دارد و برای ساخت آن باید از گل مخصوص که از جنس سیلیس است و با سریش به هم می چسبانند به مدت 9 ساعت تحت دمای 1000 درجه داخل کوره حرارت ببیند. خر مهره سازی قم خریداران زیادی در کشور آلمان دارد و پس از قم کشور مصر بزرگترین مرکز تولید کننده و فعال در زمینه خرمهره سازی به شمار می رود.
  • سنگ تراشی : از جمله صنایع دستی اصلی قم همین انگشترهایی است که با سنگ های نفیس و نیمه قیمتی تولید می کنند. برای ساخت این سنگ ها نیاز به هنر سنگ تراشی است تا قابل استفاده برای انگشترهای مختلف با نمادهای گوناگون باشد. برای خرید آثار ارزشمند هنر سنگ تراشی می توانید به مغازه های کنار حرم مراجعه کنید.

پیج صنایع دستی ایرانی در شبکه های اجتماعی

سوغات معروف قم

  • معرق کاری کاشی : از جمله صنایع دستی شهر قم و البته سوغات معروف قم می توان به معرق کاری کاشی اشاره کرد. معرق کاری کاشی منظور تراشیدن بخش های مختلف کاشی ها که رنگ و طرح متفاوتی دارند و سپس چسباندن آنها در کنار یکدیگر برای ساخت کاشی متفاوت با ابعاد بزرگتر است. نقوش هنر معرق کاری کاشی عموما گره کشی، گل و بوته، ختایی، اسلیمی و غیره است. از این هنر در مرحله ترمیم و بازسازی آثار و بناهای تاریخی هم استفاده می کنند.
  • معرق کاری چوب : از صنایع دستی شهرستان قم که شهرت زیادی دارد و تقریبا همه هنرمندان از آن اطلاع دارند، معرق کاری چوب است. تابلوهای حاصل از این کار اگر با صبر و حوصله آمیخته با ذوق و قریحه استادکار ساخته شده باشند یقینا بسیار نفیس و ارزشمند خواهد بود. در معرق کاری چوب اول از همه نقوش مورد نظر حکاکی شده و سپس داخل آن را با ابزار مخصوص خالی کرده و با چوب های رنگی یا قطعات سنگ و سرامیک پر می کنند.

  • کاشی کاری : از دیگر صنایع دستی و گردشگری قم، باید به کاشی کاری اشاره کرد که شروع این هنر و رونق آن مصادف با رونق اقتصادی بالای این منطقه بوده است. کاشی کاری های قم در انواع رنگ ها، با طرح و نقش های مذهبی است که پس از کار شدن روی کاشی سفید، قلم گیری می کنند و با لعاب و رنگ مخصوص پر می سازند. بد نیست بدانید تولید کاشی های هفت رنگ در قم بسیار مشهور است و مشتری اصلی آنها کشور چین است.
  • خراطی چوب : خراطی چوب یکی دیگر از صنایع دستی فاخر قم است که در آن با ابزارهای مختلف وسایل چوبی مثل قلیان، گهواره، پایه میز و آباژور را تولید می کنند. این هنر که در قدمتی در حدود 600 سال دارد در سایر نقاط دنیا مثل مصر و چین تا آمریکا به قدمت 3 هزار سال می رسد. بد نیست بدانید که هنر خراطی شاخه ای از هنر نجاری نیست و هنری جداگانه محسوب می شود.
صنایع دستی قم

صنایع دستی قم چیست؟

فروشگاه صنایع دستی قم

  • منبت کاری : فروشگاه صنایع دستی قم عرضه کننده انواع محصولات دست ساز بومی می باشد. منبت کاری هم از دیگر صنایع دستی قم است که نقش طراحی شده بر روی چوب را با کمک روش و ابزارهای مختلف حکاکی می کنند. جنس چوب می تواند از درخت گردو یا سایر چوب های مرغوب باشد که در نهایت بر روی قیمت آن تأثیرگذار خواهد بود. در قم منبت کاری بیشتر از هر چیزی بر روی مبلمان و کناف آن کار می شود. نقوشی که اساتید قمی برای منبت کاری استفاده می کنند شامل طرح های اسلیمی، ختایی یا گل و بوته است.
  • مهر و تسبیح : صحبت های اول ما را یادتان هست؟ مهر و تسبیح جزو صنایع دستی معروف قم است که وقتی به این شهر فکر می کنیم ناخودآگاه به یاد آن می افتیم. دانه های تسبیح را از گل پخته شده یا سنگ های رنگارنگ می سازند و سپس به نخ می کشند. اما امروزه چون تقاضا برای خرید تسبیح بسیار زیاد شده نمونه های صنعتی که به کمک دستگاه تسبیح ساز ساخته می شوند نیز موجود است. مهر و تسبیح سازی از مهمترین صنایع دستی استان قم هستند.

  • منسوجات سنتی : منسوجات سنتی قم در انواع مختلف نواربافی، خورجین بافی، شعربافی و مشابه آن هم از صنایع دستی اصیل قم نیستند اما با طرح و نقش زیبا که حاصل ذوق و قریحه هنرمندان و اساتید قمی است به شکل شال، لباس و سجاده تولید می شوند.
  • سفالگری : دلیل رونق هنر سفالگری در قم خاک مرغوب این استان است. قدمت این هنر صنایع دستی به حدود 5200 سال بر می گردد که از طریق ظروف سفالی که در تپه تاریخی صرم دیده شد تخمین زده اند. ظروف سفالی در شهر قم از طریق گل رس یا خاکه و گل سنگ های کوارتز و کائولن ساخته می شوند. صنایع دستی قم سفالگری متفاوتی با سایر شهرها دارد. تفاوت در این است که ظروف سفالی ساده نیستند و عمدتا با کنده کاری، نقاشی و ظروف نقش برجسته به فروش رسیده و پوشش لعابی با کیفیتی دارند تا در برابر رطوبت و تابش مستقیم خورشید آسیب نبینند.
صنایع دستی قم

صنایع دستی قم چیست؟

 

  • مروار بافی : مروار بافی جزو صنایع دستی جدید قم است که از زیر شاخه های صنایع دستی حصیربافی است. حصیربافی با اینکه در مناطق شمالی ایران بیشتر رواج دارد و از مرغوبیت بیشتری برخوردار است اما اگر در یک شهر کویری به دنبال محصولات مروار بافی هستید، صنایع دستی قم را فراموش نکنید. مروار همان رشته های الیاف سلولزی هستند که با ابزارهای خاص بافته شده و سپس در آب جوش تمیز می کنند و محصولاتی مثل صندلی، جالباسی، سبد میوه، ظروف مختلف و مبلمان تولید می کنند.
  • گیوه بافی : گیوه بافی یا گیوه دوزی هم یکی از صنایع دستی قدیمی شهر قم است. گیوه ها به دلیل ساختار و بافتی که دارند در گرمای تابستان پا را خنک نگه می دارند و از عرق سوز شدن آن جلوگیری می کنند. به همین دلیل است که در شهرهای کویری مثل قم گیوه بافی بسیار شهرت دارد.
  • نقاشی های سنتی : از جمله صنایع دستی قم نقاشی های سنتی هستند. نقاشی لزوما بر روی تابلو نیست بلکه شامل نقاشی بر روی چوب، سفال، چرم، نقاشی دیواری و غیره با طرح و نقوش اسلیمی، ختایی، شکارگاه و جانوری است.

  • انگشترسازی : انگشترسازی هم از صنایع دستی و سوغات قم به شمار می رود و کیفیت بالای انگشترها بخاطر فعالیت 1200 هنرمند انگشترساز و بیش از 1000 کارگاه انگشترسازی است. شهر قم قطب تولید انگشترهای دست ساز مخصوصا از جنس نقره است. ویژگی که باعث شده صنایع دستی انگشترسازی قم نسبت به سایر شهرها متمایز شود دست ساز بودن تمامی مراحل است در حالی که در شهرهای دیگری که انگشترسازی معروفی دارند مثل مشهد این فرایند با ریختگری و سری سازی است. همین عامل باعث شده سرعت تولید بالا برود اما کیفیت خیلی بالایی نداشته باشند. البته در قم نیز انگشترهایی که با دستگاه ریختگری تولید شوند به چشم می خورند اما بالای 90% به شکل مرغوب و دست ساز هستند.
  • رنگرزی : رنگرزی هم از دیگر صنایع دستی قم محسوب می شود که امروزه به دلیل گران شدن فرش و رکود در بازار آن، رونق اولیه خود را از دست داده است. قدمت این هنر در قم بیش از صد سال است اما شروع آن به بیش از 7 هزار سال می رسد که در نقاشی های قره تپه قمرود دیده شده است. تعداد کارگاه های قم که در رنگرزی فعالیت دارند خیلی کمتر شده و به نظر می رسد که اکثر آنها تعطیل شده باشد.
  • منبت کاری : منبت کاری هم جزو صنایع دستی قم است هر چند این شهر از مراکز اصلی منبت کاری به شمار نمی رود اما به پایتخت این هنر نزدیک است و به همین دلیل کارگاه های زیادی دارد. در منبت کاری کنده کاری های مختلف روی چوب انجام می گیرد که با طرح و نقوش برجسته و سه بعدی زیبایی بی نظیری پیدا می کنند.
صنایع دستی قم چیست؟

صنایع دستی قم چیست؟

خرید صنایع دستی قم

برای خرید صنایع دستی قم چندین راه وجود دارد. نخست اینکه می توانید با مراجعه به نمایشگاه صنایع دستی قم که هر سال برگزار می گردد آثار هنری اساتید و هنرمندان مختلف را تهیه کنید. در این نمایشگاه ها اساتید با بهترین آثار هنری خود شرکت پیدا می کنند و غرفه های زیادی را شاهد هستید. بنابراین می توانید ضمن آشنایی با برترین تولیدکنندگان صنایع دستی قم، با قیمت مناسب نیز به شکل عمده خرید کنید.

روش دیگر خرید صنایع دستی قم، بازار قدیمی و سنتی آن است که در خیابان طالقانی، نزدیک حرم حضرت معصومه (ع) است. بازار قدیم و سنتی قم دارای دو بخش بازار نو و بازار کهنه است که صنایع دستی و سوغات آن را می توانید در بخش بازار نو ببینید و خرید کنید.

روش سوم خرید صنایع دستی قم، خرید اینترنتی از فروشگاه های معتبر است. فروشگاه صنایع دستی اصفهان امکان خرید صنایع دستی قم را به راحتی فراهم نموده تا بتوانید در تعداد دلخواه با قیمت مناسب سوغاتی و هدایای خود را تهیه کنید. در این حالت نیاز نیست حتما به قم سفر کنید و تنها کافیست از فروشگاه معتبر صنایع دستی مدنظرتان را خریداری کنید.

قیمت صنایع دستی قم

قیمت صنایع دستی قم براساس فاکتورهای مختلف تعیین می شود. به عنوان مثال صنایع دستی چوبی براساس مرغوبیت چوب به کار رفته، منسوجات سنتی براساس نوع و جنس پارچه و غیره. همچنین برحسب اینکه اصالتا به همین شهر باز می گردد و یا خیر و اینکه تا چه میزان پر رونق باشد بر روی قیمت آن اثرگذار است.

در مواردی که امکان خرید عمده وجود داشته باشد طبیعتا با دریافت تخفیف های بیشتر قیمت صنایع دستی قم نیز کاهش پیدا خواهد کرد. فروشگاه صنایع دستی اصفهان این امکان را برای شما فراهم کرده تا صنایع دستی مدنظرتان را با بسته بندی شکیل و قیمت مناسب آماده هدیه دادن به عزیزان شما کرده و با کیفیت بالایی که دارند تا سالیان طولانی زینت بخش منزل شما باشند.

منبع : بازار مینا  BazareMina.ir

4.8/5 - (9 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × یک =