انواع صنایع دستی

صنایع دستی رشت و بهترین سوغات استان گیلان

صنایع دستی رشت

معرفی صنایع دستی رشت

صنایع دستی رشت یکی از محبوب‌ترین انواع صنایع دستی ایران است. بازار صنایع دستی رشت همواره مملو از گردشگرانی است که به دنبال عطر چوب و دنیای رنگارنگ منسوجات و دستباف‌های سنتی هستند.

اغلب افراد تنها محصولات حصیری چوبی را به عنوان صنایع دستی شمال ایران می‌شناسند. در حالی که در میان سوغات و صنایع دستی رشت از محصولات نفیس میناکاری تا محصولات ساده حصیری وجود دارد.

اگر شما هم جزو کسانی هستید که نمی‌دانید انواع صنایع دستی رشت چیست؟ با ما همراه باشید. خرید میناکاری در رشت و شهرهای اطراف آن براحتی از طریق سایت فروشگاه صنایع دستی انجام می گردد.

صنایع دستی رشت چیست؟

صنایع دستی رشت مجموعه‌ای متنوع از مصنوعات چوبی، لوازم حصیری، منسوجات و بافته‌های سنتی است. هدایای تبلیغاتی رشت را می توان ار بهترین صنایع دستی ایرانی انتخاب نمود.
مهمترین صنایع دستی این شهر عبارتند از:

صنایع دستی رشت

صنایع دستی رشت

  • حصیر بافی : حصیربافی معروف ترین صنایع دستی رشت است. محصولات حصیری بنا به ذوق و سلیقه بافندگان تولید می‌شوند. محصولات مختلفی از قبیل زنبیل، سبد، کلاه، سفره و زیر قابلمه‌ای از جنس حصیر تولید می‌شود.

مردم شمال ایران هم از این محصولات برای انجام کارهای روزمره خود استفاده می‌کنند و هم از فروش آنها به عنوان سوغات رشت درآمد کسب می‌کنند.

  • مُروار بافی : مرواربافی نوعی از حصیربافی است که در میان صنایع دستی رشت نیز وجود دارد. مرواربافی هم از لحاظ نوع بافت و هم از لحاظ شکل با محصولات حصیری تفاوت دارد.

حصیربافی با گیاهان خشک شده انجام می‌شود اما مرواربافی با گیاهان نمدار انجام شده و پس از بافت خشک می‌شود. به خاطر شیوه بافت مروار، تنوع محصولات و نیز دوام آنها بیشتر است.

محصولاتی نظیر صندلی و گهواره حصیری در واقع مرواربافی هستند. جالب است بدانید مروار در شمال ایران زیاد نیست و بافندگان مواد اولیه مورد نیاز خود را از شهرهایی چون ملایر همدان تهیه می‌کنند.

  • بامبو بافی : بامبو بافی را می‌توان جدیدترین نوع محصولات حصیری در میان صنایع دستی رشت دانست. این محصولات با استفاده از گیاه بامبو یا نی خیزران تولید می‌شوند.

ظاهر و بافت محصولات بامبو کاملاً‌ با سایر محصولات حصیری تفاوت دارد. با استفاده از این هنر محصولات کاربردی مانند سبد نان و محصولات دکوری مانند آباژور تولید می‌شود.

  • سفالگری : سفالگری از کاربردی‌ترین صنایع دستی ایران است که در اکثر شهرهای ایران انجام می‌شود. ساخت ظروف سفالی در شهرهای شمالی از جمله رشت نیز انجام می‌شود. سفال رشت معمولاً ساده و بدون تزئینات خاص است.
صنایع دستی رشت

صنایع دستی رشت

  • نمد مالی : نمد مالی یکی از صنایع دستی رشت است که قدمت بسیار زیادی دارد. نمد به خاطر نفوذناپذیری در برابر رطوبت در این منطقه کارایی بسیار خوبی دارد و از صنایع دستی بومی این منطقه محسوب می‌شود.

 

  • چموش دوزی : چموش نوعی پاپوش سنتی مردم گیلان است که به صورت دست‌دوز تهیه می‌شود. این پاپوش به صورت بدون پاشنه و ساده دوخته شده و با نخ‌های رنگی تزئین می‌شود.

تمامی اجزای این کفش تنها به وسیله دوخت به هم متصل می‌شوند. فرم خاص و متفاوت این پاپوش موجب محبوبیت آن میان گردشگران شده است.

  • مصنوعات چوبی : یکی از زیباترین صنایع دستی رشت وسایل چوبی است که با هنر خراطی و نازک کاری ساخته می‌شود. هنر نازک کاری رشت از شهرت بسیار زیادی برخوردار است.

محصولات متنوعی از قبیل ظروف دکوری، قلیان و عصای چوبی در استان گیلان تولید می‌شود. البته وسایل و ظروف کاربردی چوبی نیز در میان صنایع دستی شمال ایران وجود دارد. با منبت کاری یا هنر کنده‌کاری روی چوب نیز محصولات متنوعی در رشت تولید می‌شود.

  • رشتی دوزی : رشتی دوزی نوع خاصی از رودوزی سنتی است که در فهرست صنایع دستی رشت قدمت بسیار زیادی دارد. این هنر بومی رشت برای تزئين پارچه‌های ضخیم کاربرد دارد.

برخلاف اغلب انواع رودوزی سنتی، رشتی دوزی به جای سوزن به وسیله یک قلاب انجام می‌شود.

  • کدوی قلیانی : یکی از صنایع دستی رشت محصول خاص و ابتکاری مردم منطقه است. آنها با نقاشی روی برخی از انواع کدو حلوایی آن را به محصولی جذاب و خلاقانه تبدیل می‌کنند.

این محصول به زبان محلی «قلیان کوئی» نامیده می‌شود. از این محصول به عنوان ظرف آب قلیان استفاده می‌شود.

صنایع دستی رشت

صنایع دستی رشت

  • چادرشب بافی : چادرشب بافی نیز یکی از صنایع دستی رشت است که برای تولید یک محصول کاربردی انجام می‌شود. چادرشب پارچه دستباف ظریفی است که معمولاً زنان شمالی برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به کمر خود می‌بندند.

البته بافت این محصول به عنوان روتختی، پرده و رویه لحاف نیز انجام می‌شود. برای بافت این محصول در گذشته از نخ‌های ابریشمی یا پشمی استفاده می‌شد اما امروزه این محصول با الیاف مصنوعی تولید می‌شود. دستگاه بافت چادر شب نیز دستگاه خاصی به نام پاچال است.

  • شال بافی : یکی از منسوجات سنتی رشت محصولی است که در گذشته در لباس محلی شمالی کاربرد زیادی داشته است. شال بافی هنر بافت نواری کم‌عرض است که به تناسب فصل و نوع پوشش مردم ضخامت و کاربرد متفاوتی دارد.

برخی از انواع شال پشمی به خاطر ضخامت زیاد و نفوذناپذیری در برابر رطوبت استفاده می‌شود. اما در گذشته بافت شال ظریف برای فصل بهار نیز میان مردم شمال ایران رایج بود.

حتی برخی بانوان با ابتکار خود با دوخت این نوارهای باریک در کنار هم لباس می‌دوختند. امروزه بافت این محصول تنها با الیاف مصنوعی و به طور محدود انجام می‌شود.

  • مینای خانه بندی : یکی از صنایع دستی رشت مینای خانه بندی یا مینای ملیله‌ای است که زیرشاخه‌ای از هنر میناکاری محسوب می‌شود. میناکاری در رشت از هنرهای اصیل این شهر بوده و قدمت بسیار زیادی دارد.

در مینای خانه‌بندی از مفتول‌های سیمی برای ایجاد نقوش بر روی ظروف فلزی استفاده می‌شود. این هنر در اصل بر روی ظروف نقره انجام می‌شد. امروزه ظروف مسی نیز با آبکاری نقره و طلا برای این هنر استفاده می‌شود.

مینای خانه‌بندی دشوارترین و ارزشمندترین نوع میناکاری است. معمولاً محصولات مینای خانه بندی به عنوان محصولات دکوری کاربرد دارند. به خاطر زحمت و قیمت زیاد این هنر امروزه محصولات معدودی با این شیوه تولید می‌شوند.

گلیم بافی : گلیم در فهرست صنایع دستی رشت به عنوان زیراندازی سبک و ارزان فروش مطلوبی دارد. گلیم بافی از جمله صنایع دستی ایران است که در اغلب مناطق از جمله شمال ایران انجام می‌شود.

انواع گلیم رشت معمولاً با رنگ زمینه قرمز تیره و با نقوش هندسی بافته می‌شوند.

صنایع دستی رشت

صنایع دستی رشت

  • بافته‌های پشمی : یکی از صنایع دستی رشت محصولات بافتنی پشمی و دستباف است. جوراب پشمی مهمترین محصول در میان این دستبافته‌های سنتی است.

زنان شمالی به شیوه خاص سنتی این محصولات را به صورتی می‌بافند که بدون درز است. این دستبافته‌های پشمی معمولاً با نخ‌های رنگارنگ بافته می‌شوند.

  • عروسک‌های سنتی گیلان : عروسک‌های سنتی گیلان را نیز می‌توان در بازار صنایع دستی رشت پیدا کرد. ظاهر ساده و رنگارنگ این عروسک‌های بافتنی جذاب و دوست داشتنی است.

اگر به دنبال خرید سوغات رشت برای یک دخترک دوست‌داشتنی باشید این عروسک‌ها انتخاب مناسبی است.

  • لباس محلی رشت : لباس محلی رشت نیز به عنوان صنایع دستی رشت معرفی می‌شود. به خصوص لباس رشتی زنانه به عنوان سوغات فروش بالایی دارد. این لباس با دامن چین‌دار و رنگارنگ بسیار متفاوت و جذاب است.

البته ست کامل لباس رشتی از اجزای مختلفی از قبیل روسری و سربند، پیراهن، جلیقه و شلیته تشکیل شده است. هریک از این اجزا به تنهایی نیز به عنوان سوغات کارایی مناسبی دارند.

بازار صنایع دستی رشت

یافتن فروشگاه صنایع دستی رشت در این شهر کار دشواری نیست. به دلیل حضور گردشگران در اغلب نقاط شهر فروشگاه صنایع دستی وجود دارد. اما اماکن زیر شهرت بیشتری به عنوان بازار صنایع دستی دارند:

صنایع دستی رشت

صنایع دستی رشت

صنایع دستی در رشت

خانه صنایع دستی رشت را می‌توان بازار دائمی صنایع دستی در این شهر معرفی کرد. این مجموعه در یک خانه تاریخی در میدان شهرداری رشت راه‌اندازی شده است.

این مکان که در پیاده راه فرهنگی شهرداری رشت واقع شده مکان ایده‌آلی برای معرفی صنایع دستی رشت محسوب می‌شود. بسیاری از جشنواره‌های فرهنگی و هنری نیز در این مکان برگزار می‌شود.

بازار بزرگ رشت

بازار بزرگ رشت نیز گزینه مناسبی برای خرید سوغات و صنایع دستی رشت محسوب می‌شود. گشت و گذار در این بازار یکی از جاذبه‌های گردشگری رشت به شمار می‌رود.

فضای سنتی بازار به خوبی حال و هوای شهر رشت را به بازدیدکنندگان منتقل می‌کند.

خیابان پیرسرا رشت

یکی از بهترین بازارهای صنایع دستی پیرسرا رشت، یکی از قدیمی ترین محله‌های این شهر است. در محله پیرسرا رشت هنوز بافت سنتی شهر قابل مشاهده است.

خانه‌های چوبی که بیش از صد سال قدمت دارند در این محله وجود دارد. این محله در گذشته مرکز صنایع دستی چوبی رشت بوده است. هنوز هم برخی کارگاه‌های خراطی و نازک کاری در این محله فعال هستند.

علاوه بر آن، انواع فروشگاه‌ صنایع دستی نیز در این محله فراوان است. اگر به دنبال خرید صنایع دستی اصیل رشت باشید این محله بهترین گزینه است.

محله گلسار رشت
محله گلسار رشت یکی از جدیدترین مراکز خرید رشت است. مراکز خرید گلسار رشت تنوع بسیار زیادی دارند. انواع فروشگاه از جمله فروشگاه صنایع دستی رشت در این محله وجود دارد.

فروشگاه صنایع دستی رشت

بهترین فروشگاه صنایع دستی رشت از دیدگاه افراد مختلف متفاوت است. برخی افراد برای خرید صنایع دستی رشت گلسار را بهترین گزینه می‌دانند. زیرا تنوع مراکز خرید گلسار رشت و امکانات متنوع و مدرن آن برایشان جذابیت بیشتری دارد.

اما برخی افراد به دنبال آدرس بازار صنایع دستی رشت در محله قدیمی این شهر هستند. برای این افراد محله پیرسرا جذابیت بیشتری دارد. برخی افراد نیز ترجیح می‌دهند یک مرکز خرید کامل برای خرید انواع سوغات رشت انتخاب کنند. این افراد گشت و گذار در بازار سنتی رشت را ترجیح می‌دهند.

نمایشگاه صنایع دستی رشت

شهر رشت یکی از شهرهای خلاق صنایع دستی ایران است. لذا بازار صنایع دستی رشت بسیار فعال و پررونق است. در طول سال به مناسبت‌های مختلف نمایشگاه صنایع دستی در این شهر برپا می‌شود.

به خصوص در فصل اوج سفر که گردشگران زیادی در این شهر حضور دارند بازارچه‌های صنایع دستی متعددی در اماکن گردشگری برپا می‌شود.

خرید اینترنتی صنایع دستی رشت

این روزها خرید اینترنتی صنایع دستی شمال ایران به سادگی چند کلیک است. در فضای اینترنت فروشگاه‌های صنایع دستی ایران بسیار متنوع است. با توجه به محبوبیت سوغات شمال در اغلب این فروشگاه‌ها این محصولات نیز عرضه می‌شود.

ضمن اینکه بسیاری از فروشگاه‌های صنایع دستی رشت نیز صفحات اختصاصی خود را در فضای مجازی دارند و به صورت اینترنتی نیز محصولات خود را عرضه می‌کنند.

در مورد محصولات خاصی مثل لباس محلی رشت هم خرید از هنرمندان بومی که در صفحات شخصی محصولات خود را عرضه می‌کنند بهترین گزینه است.

اما یکی از مزایای خرید اینترنتی صنایع دستی این است که شما با انتخاب یک فروشگاه معتبر و جامع می‌توانید بهترین صنایع دستی اصفهان، رشت یا هر شهر دیگر را در کنار هم خریداری کنید.

منبع : بازار مینا  BazareMina.ir

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 13 =