انواع صنایع دستی

صنایع دستی ارومیه و سوغات استان آذربایجان غربی

صنایع دستی ارومیه

صنایع دستی ارومیه چیست؟

صنایع دستی ارومیه چیست؟ صنایع دستی شهر ارومیه منظور آن دسته از وسایل دکوری و کاربردی هستند که تمامی مراحل ساخت آنها به کمک دست و ابزارهای خاص انجام می شود.

سوغات و صنایع دستی ارومیه در استان آذربایجان غربی زبانزد خاص و عام است و در کنار صنایع دستی اصفهان همچون نگینی می درخشد. با توجه به اینکه سوغات و صنایع دستی هر شهر به عنوان زیباترین و لوکس ترین هدیه برای عزیزان و آشنایان محسوب می شود،

بنابراین بد نیست آشنایی با صنایع دستی ارومیه پیدا کنید تا در سفر به این شهر بدانید کدام یک از صنایع دستی ارومیه شهرت و مرغوبیت بسیار بیشتری دارند. در ادامه ما را همراهی کنید. صنایع دستی تبریز و صنایع دستی ارومیه از بهترین دست سازهای آذری بشمار می روند.

بهترین صنایع دستی ارومیه کدامند؟

شهر ارومیه یکی از مهمترین شهرهای استان آذربایجان غربی و پایتخت آن است که با سابقه طولانی خود در تولید، عرضه و صادرات صنایع دستی و هنر اصیل ایرانی، شهرت بالایی کسب کرده است.

صنایع دستی ارومیه

صنایع دستی ارومیه

صنایع دستی ارومیه چیست؟ و راه های آشنایی با صنایع دستی و گردشگری ارومیه برای علاقه مندان به صنایع دستی ایرانی.

در ادامه لیست صنایع دستی ارومیه را به همراه توضیحات و معرفی مختصر مشاهده می کنید. صنایع دستی ارومیه از جمله صنایع دستی بسیار زیبا، اصیل و ارزشمند ایران با تنوع بالاست که از صنایع دستی چوبی تا بافتنی را شامل می شود.

فراموش نکنید که برای خرید هر یک از صنایع دستی که در ادامه مشاهده خواهید کرد، فروشگاه صنایع دستی اصفهان به عنوان برترین فروشگاه اینترنتی صنایع دستی ارومیه در کنار شماست.

  • منبت کاری :
    منبت کاری با چوب یکی از بهترین و زیباترین صنایع دستی مردم ارومیه است که به شکل نقش برجسته با تزیینات فراوان انجام می شود. هنرمندان و اساتید منبت کاری ارومیه به داشتن ذهن های خلاق و پویا برای کنده کاری طرح های مختلف و بی نظیر بر روی چوب معروف هستند.

با دیدن محصولات منبت کاری ارومیه باور آن سخت خواهد بود که تمامی این ریزه کاری و کنده کاری ها حاصل تلاش دست انسان باشد. رایج ترین نوع چوب برای منبت کاری در ارومیه، چوب درخت گردو است.

اپلیکیشن صنایع دستی

در گذشته از منبت کاری برای تزیین وسایلی مثل شمشیر و نیزه ها استفاده می کردند اما پس از حمله اعراب و ورود اسلام، این هنر به سمت تزیین منبر و پنجره مساجد کشیده شد.

امروزه صنایع دستی چوبی ارومیه را عمدتا مبل، کمد و میزهای چوبی منبت کاری شده و در نمونه های سفارشی، تابلوهای چوبی منبت کاری شده تشکیل می دهند.

  • ظریف کاری روی چوب :
    از صنایع دستی ارومیه باید به ظریف کاری روی قطعات چوبی اشاره کنیم چرا که نمونه و نظیر آن را در هیچ جایی از کشورمان نمی توان دید.

در این روش، طرح و نقش های ریزی که از قبل مشخص هستند بر روی ورقه های چوبی کار می شوند و سپس با چسب بر روی وسایل مختلف قرار می دهند تا به زیباترین شکل ممکن آن را تزیین کنند.

با توجه به اینکه منبت کاری و ظریف کاری روی چوب وسایل مشترک زیادی دارند و شیوه کار تقریبا یکسان است شباهت ظاهری بین این دو زیاد است و شاید اشتباه کنید.

پس از اتمام ظریف کاری روی چوب، سطح آن را الکل می زنند یا با سیلر کیلر پوشش می دهند. چوب هایی که برای ظریف کاری کاربرد دارند تنوع بیشتری نسبت به منبت کاری داشته و علاوه بر گردو می توان از چوب درختان سرو، سنجد، گلابی، صنوبر و سنجد هم استفاده کرد.

ظروفی که به کمک ظریف کاری روی چوب تزیین می شوند عمدتا ظروف پذیرایی، میزو صندلی، جعبه سیگار، جعبه دستمال کاغذی، جعبه لوازم آرایشی و مشابه آنهاست.

صنایع دستی ارومیه

صنایع دستی ارومیه

  • فرش بافی :
    صنایع دستی فرش ارومیه یکی از مهمترین تولیدات و صنایع دستی این شهر در کنار شهرستان کاشان استان اصفهان است. فرش بافی تنها نمونه صنایع دستی ارومیه است که که سهم بسیار زیادی در صادرات صنایع دستی کشورمان دارد.

کیفیت بالای فرش های دستباف ارومیه بخاطر به کار رفتن پشم یا ابریشم هستند به همین دلیل تار و پود محکم این فرش ها از پنبه و پشم باعث شده که نه تنها ظاهر زیباتری پیدا کنند بلکه در برابر عوامل مختلف مقاومت بیشتری نسبت به فرش های ماشینی از خودشان نشان دهند.

فرش بافی یکی از هنرهای شناخته شده ایرانیست که در شهرهای مختلف بصورت تجاری دنبال می گردد. این هنر جزء صنایع دستی استان ایلام هم می باشد.

از دیگر ویژگی های فرش های ارومیه می توان به تنوع طرح و رنگ بالا که عمدتا طرح های اصیل ایرانی هستند اشاره کرد. از جمله طرح های معروف فرش در صنایع دستی شهر ارومیه می توانیم به مستوفی، اسلیمی لچک دار و ترنج دار، طرح درختی و باغی، گلستانی و شکارگاه و غیره اشاره کنیم.

همچنین وجود سایه روشن که برای عمق دادن به طرح های فرش استفاده می کنند از مهارت های بالا اساتید مجرب ارومیه ای است. بد نیست بدانید که فرش بافی نه تنها جزو صنایع دستی ارومیه بلکه جزو صنایع دستی بوکان، شاهین دژ، تکاب، خوی و ریز ماهی نیز هست.

 

  • پیکرتراشی با چوب :
    از جمله صنایع دستی و سوغات ارومیه که شهرت بسیار زیادی دارد، پیکرتراشی روی چوب است که قدمت آن به چندین قرن می رسد. ظرافت، دقت، صبر و حوصله و انتخاب طرح ها و مدل های جذاب و زیبا از جمله ویژگی های بارز هنرمندان و اساتید پیکرتراش ارومیه ای است.

با اینکه در زمان های گذشته، ارومیه مرکز پیکرتراشی روی سنگ هم بوده اما امروزه عمدتا بر روی چوب انجام می شود. پیکرتراشی به عنوان یکی از ارزشمندترین صنایع دستی ارومیه است

پیج صنایع دستی ایرانی در شبکه های اجتماعی

و این را می توان از بکارگیری پیکره ها و مجسمه های چوبی تزیین شده با هنر پیکرتراشی در بخش های مختلف شهر و بافت تاریخی آن متوجه شد.

ابزارهای مخصوص پیکرتراشی با چوب شامل چاقو، قلم مو، پتک و قلم درز هستند. اکثر پیکره هایی که در ارومیه به کمک این هنر ساخته می شوند، تندیس انسان و پرندگان هستند.

  • گلیم بافی :
    گلیم بافی از دیگر صنایع دستی در ارومیه است که با وجود گذشت سالیان دراز هنوز هم به همان شیوه سنتی از پشم، ابریشم یا موی بز می بافند و از آن به عنوان زیرانداز در خانه باغ ها استفاده می کنند.

البته کاربرد قدیمی خود که برای پوشاندن دیوار بوده را حفظ کرده و هنوز بین عشایر و کوچ نشینان رایج است. معمولا فرم گلیم مستطیلی است و با رنگ گیاهی درست می کنند.

گلیم ها اصولا دو رو هستند. قدمت گلیم بافی در این شهر به صدها سال می رسد به همین دلیل از جمله صنایع دستی و گردشگری ارومیه به حساب می آید.

  • معرق کاری :
    معرق به معنای کارهای رگه دار، تکه ای یا وصله دار می گویند بنابراین معرق کاری به هنر کنار هم قرار دادن تکه های چوب، پارچه، کاشی، فلز و غیره می گویند که در نهایت طرح بسیار زیبایی را می سازند.
صنایع دستی ارومیه

صنایع دستی ارومیه

این هنر از صنایع دستی و گردشگری ارومیه است که از زمان سلجوقیان رواج دارد و به جرأت می توان گفت قطب معرق کاری ایران است. با این حال این هنر در دیگر شهرهای کشورمان نظیر تبریز، یزد، اصفهان و کاشان هم رایج است.

چوب های مورد استفاده عمدتا از درختان آبنوس، فوفل، گلابی، توت و سنجد هستند. از این هنر برای تزیین سطح چوبی میز، کتابخانه ها و هر نوع وسیله چوبی استفاده می کنند.

معرق کاری از جمله صنایع دستی معروف ارومیه است که علاوه بر چوب از عاج فیل، استخوان، خاتم، مس، برنج و صدف هم استفاده می کنند که نشان از حفظ اصالت این هنر دارد.

در حال حاضر استاد اسماعیل قنبری از چهره های سرشناس و اساتید مشهور معرق کاری ارومیه است که با 2 نشان ملی در این حوزه افتخار آفرینی کرده اند.

  • جاجیم بافی :
    جاجیم بافی هم از صنایع دستی معروف ارومیه است است که فرم زبر و خشن آن باعث شده که شبیه به پلاس باشد اما در اثر استفاده و پاخوردن زیاد لطافت خوبی پیدا می کند.

جنس جاجیم ها را عمدتا پشم و پنبه انتخاب می کنند. کاربرد اصلی آن حفاظت در برابر سرماست بنابراین هم به عنوان روانداز و هم زیرانداز استفاده می کنند.

صنایع دستی ارومیه

صنایع دستی ارومیه

با این حال از دیگر کاربردهای جاجیم ارومیه می توان به رختخواب پیچ، رویه پشتی، سجاده، پادری، کیف، کرسی و جا رختخوابی اشاره کرد. نقوش هندسی بیشترین کاربرد را در جاجیم بافی دارند.

طرح های معروف جاجیم شامل چهار گل، انگشتر، گوشواره و نگین هستند اما برای حاشیه ها مثلث های دندانه دار انتخاب می کنند. رنگ های قرمز، سبز، آبی و سیاه از جمله رنگ های پرکاربرد در جاجیم بافی هستند.

معمولا اندازه جاجیم ها 90 تا 120 سانتیمتر هستند. از جمله صنایع دستی ارومیه که بسیار لوکس و ارزشمند باشد قطعا جاجیم حرفی برای گفتن دارد.

 

رنگرزی و چاپ سنتی :
از جمله صنایع دستی در ارومیه باید به رنگرزی سنتی اشاره کرد که تاریخ پیدایش آن را به دوره ساسانیان نسبت می دهند. برخی افراد به این هنر، صباغی هم می گویند.

در رنگرزی سنتی، کلاف های نخ و الیاف را رنگ می کنند تا نخ های رنگی تولید کنند. بنابراین از این روش برای رنگرزی پارچه و لباس های مختلف در حمامی از محلول رنگی و مواد شیمیایی استفاده می کنند تا به عمق بافت پارچه نفوذ کرده و رنگ بگیرند.

با توجه به اینکه محلول رنگ و مواد شیمیایی باید گرما بگیرند تا رنگ به بافت پارچه نفوذ کند یکی از وسایل پرکاربرد در رنگرزی سنتی ارومیه، ترمومتر است که دمای حمام و شعله را اندازه می گیرد.

ترازو هم برای وزن کردن پارچه هاست. برای برداشتن اسید و مواد قلیایی هم از ظروف های مدرج شیشه ای استفاده می کنند. برای همزدن ترکیب پارچه و رنگ نیز از همزن چوبی کمک می گیرند. با این حال کارگاه های صنعتی تماما با دستگاه این مراحل را انجام می دهند.

چاپ سنتی هم از صنایع دستی شهر ارومیه است که در آن از ابزار و وسایلی مثل شابلون، مهره، قلم مو و مشابه آن استفاده می کنند تا طرح های مختلف را به پارچه ها منتقل کنند.

چاپ قلم کار، دندانی و کلاقه ای از نمونه های معروف چاپ سنتی و از صنایع دستی شهر ارومیه هستند.

صنایع دستی ارومیه

صنایع دستی ارومیه

  • رودوزی :
    رودوزی از جمله صنایع دستی و سوغات ارومیه است که به آن ممقان دوزی هم می گویند و هنوز هم بین زنان و دختران رواج دارد. در رودوزی از پارچه هایی استفاده می کنند که طرح و نقش ندارند و اصطلاحا ساده هستند.

عمده نخ های پرکاربرد در رودوزی، نخ هایی با رنگ شاد هستند که به کمک سوزن های مخصوص به طرح و نقش های زیبا در می آیند. اگر به دنبال گران قیمت ترین صنایع دستی ارومیه هستید، رودوزی را انتخاب کنید و به عنوان هدیه ای لوکس در نظر بگیرید.

رودوزی در ارومیه برای تزیین انواع لباس ها، کفش، زیر لیوانی، رومیزی و مشابه آن استفاده می کنند. بد نیست بدانید که هر سال گردشگران خارجی تعداد زیادی از پارچه های رودوزی شده ارومیه را به عنوان بهترین سوغات و یادگاری خریداری می کنند.

خرید صنایع دستی ارومیه

سفر به ارومیه به معنای سفر به شهری است که با قدمت 3000 ساله خود توانسته در لیست 19 شهر تاریخی برتر ایران در سازمان یونسکو قرار بگیرد.

همچنین موقعیت قرارگیری این شهر بین دریاچه و کوه و احاطه شدن توسط دشت بزرگ ارتفاعات کوه ماه، سیر، قیزقلعه و علی ایمان باعث شده تا آب و هوای بسیار عالی داشته باشد.

با سفر به شهر ارومیه، جاذبه های تاریخی و طبیعی زیادی برای گشتن و بازدید وجود دارند اما باید قبول کرد که با تحقیق در مورد صنایع دستی ارومیه و آشنایی با آنها، می توان به راحتی جزو سرمایه های ارزشمند این شهر و صد البته کشورمان قرار داد.

اگر به شهر ارومیه سفر کردید، خرید سوغاتی و صنایع دستی ارومیه متنوع، با کیفیت و بسیار زیبای آن را فراموش نکنید. در این مطلب تلاش کردیم درباره صنایع دستی ارومیه مطلب کامل و جامعی را در اختیار شما قرار دهیم.

قیمت صنایع دستی ارومیه

با توجه به اینکه مرغوبیت و کیفیت صنایع دستی ارومیه بسیار بالاست و حتی برخی از آنها به کشورهای خارجی و اروپایی نیز صادر می شوند، قیمت بالایی دارند.

با این حال فروشگاه صنایع دستی اصفهان توانسته با فروش صنایع دستی ارومیه در برخی از شاخه ها، امکان خرید آنها را به شکل تکی و عمده با قیمت مناسب فراهم سازد.

در حال حاضر فروشگاه صنایع دستی اصفهان، برترین و بزرگترین فروشگاه اینترنتی صنایع دستی کشور برای تهیه آنلاین، سریع و مقرون به صرفه صنایع دستی ایران است.

 

منبع : بازار مینا  BazareMina.ir

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + هجده =