انواع صنایع دستی

صنایع دستی قزوین چیست؟ معرفی بهترین سوغات شهر قزوین

صنایع دستی قزوین چیست؟

انواع سوغات قزوین

صنایع دستی قزوین چیست؟ و چگونه می توانیم بهترین دست سازهای استان قزوین را بشناسیم؟ با مراجعه به سایت صنایع دستی قزوین می توانید با بهترین محصولات هنری این شهر مانند:

گلیم بافی،جاجیم بافی،پن بافی (نوار بافی)،موج بافی،گلابتون دوزی،نم نم دوزی،نقاشی روی کاشی،زره بافی،مسگری،آینه کاری،گچ بری،منبت،فرش بافي ، میناکاری قزوین و … آشنا شوید. بازار صنایع دستی قزوین عرضه کننده انواع سوغات قزوین و دیگر شهرهای این استان می باشد.
تماس با واحد فروش: 09019277512

 

صنایع دستی قزوین چیست؟

صنایع دستی قزوین چیست؟


فروشگاه صنایع دستی قزوین

فروشگاه صنایع دستی قزوین عرضه کننده انواع دست سازهای این شهر بوده و علاقه مندان عزیز را به بازدید از آنها دعوت می نماید. خرید بهترین محصولات از کارگاه تولیدی به منظور تهیه هدایای تبلیغاتی قزوین با قیمت ارزان بصورت آنلاین امکان پذیر است. در این مقاله معروف ترین صنایع دستی قزوین و سوغات این شهر را بررسی خواهیم نمود.

اپلیکیشن صنایع دستی

صنایع دستی شهر قزوین

صنایع دستی شهر قزوین مانند دیگر دست سازهای کشورمان از پشتوانه فرهنگی ایرانی برخوردار است. همه ما با شهر قزوین آشنایی داریم شهری که شاید اولین چیزی که به ذهن ما با شنیدن اسم آن خطور می کند، صنایع دستی مثل سنگ پا باشد و اگر کمی بیشتر آشنایی داشته باشید قطعا می دانید که پایتخت خوشنویسی ایران است.

این شهر به قدری در تاریخ کشورمان اهمیت داشته که پادشاهان ساسانی به آن کشوین می گفتند یعنی منطقه ای که نباید از آن غافل شد که ما نیز تأیید می کنیم. این شهر که در شمال غربی کشورمان واقع شده حدود 10% تولیدات کل صنایع دستی ایران را به دوش می کشد در حالی که از نظر مساحتی 1% کل کشورمان است.

صنایع دستی قزوین چیست؟

صنایع دستی قزوین چیست؟

سوغات قزوین چیست؟

سوغات قزوین از نمادهای هنری این شهر بشمار می رود. از دیگر افتخارات تاریخی و فرهنگی این شهر نیز همین بس که با در اختیار داشتن 11% از کل آثار تاریخی کشورمان در رتبه اول قرار دارد.

بیشتر از این شما را منتظر نمی ذاریم و سراغ اصل مطلب می رویم. به نظر شما سوغات قزوین و صنایع دستی قزوین چیست؟ در ادامه ضمن معرفی صنایع دستی قزوین بررسی خواهیم کرد که کدام یک بومی این منطقه و کدام یک به دلیل داشتن ابداع و نوآوری جزو صنایع دستی این شهر منصوب شده اند.

خرید صنایع دستی در تهران ،قم، قزوین، اصفهان و دیگر شهرهای کشورمان براحتی از طریق فروشگاه آنلاین صنایع دستی اصفهان امکان پذیر است.

سایت صنایع دستی قزوین

فروشگاه و سایت صنایع دستی قزوین متنوع ترین محصولات هنری دست ساز را به مشتریان خود عرضه می دارد. با توجه به توضیحاتی که در ابتدا گفتیم متوجه شده اید که چرا قصد داریم انواع صنایع دستی شهر قزوین را بررسی کنیم. جدای از این با آشنایی در خصوص صنایع دستی این خطه شما می توانید موقع سفر به این شهر و دیار، بهترین و مرغوب ترین صنایع دستی اصیل این شهر را خریداری کنید و حتی به عنوان سوغاتی به عزیزان خود کادو دهید.

پیج صنایع دستی ایرانی در شبکه های اجتماعی

  • فرش بافی : از جمله صنایع دستی قزوین که امروزه منسوخ شده و فقط تعداد محدودی در موزه و کلکسیون های شخصی نگهداری می شود، فرش بافی است. این هنر صنایع دستی در قدیم کاربردهای زیادی داشت و بخاطر تنوع بالای رنگ و نقوش به شهرت زیادی دست پیدا کرده بود. اما متأسفانه به دلیل عدم حمایت از فرش بافی قزوین و فعالیت گسترده شهرهای معروف فرش بافی در ایران نظیر کاشان و تبریز، این هنر به دست فراموشی سپرده شد.
  • گلیم بافی : برخلاف فرش بافی که منسوخ شده، گلیم بافی همچنان به عنوان صنایع دستی و گردشگری قزوین همچنان در این شهر ادامه دارد. مردمان شهرهای رودبار الموت (مرغوب ترین نمونه)، رودبار شهرستان، ضیاء آباد و ارداق هنوز هم به رسم قدیم و با همان طرح و نقوش سرچشمه گرفته از باورها و فرهنگ و رسوم مردمان این منطقه به گلیم بافی مشغول هستند. گلیم را از پشم گوسفند، پشم چهارپایان اهلی، موی بز یا ابریشم می بافند و کاربرد اصلی آن پوشش دیوار و زمین یا روانداز حیوانات باربر بوده اما امروز به شکل تزیینی در ویلاهای سنتی استفاده می شود. نقشه و طرح خاصی برای گلیم های قزوین نمی توان در نظر گرفت و تماما طبق روحیات و سلایق بافنده است که همین نقطه تمایز گلیم بافی قزوین با شهرهای دیگر است. گلیم های قزوین بزرگتر از 3 در 4 متر نیستند.

  • نواربافی : نواربافی که به اسم دیگر پن بافی هم می شناسند یکی از هنرهای سنتی و صنایع دستی قزوین است و اشاره به نوارهای تزیینی لباس ها دارد. در قدیم جنس پن یا نوارها از نخ های ابریشمی بود ولی امروزه از نخ نایلونی هم کمک می گیرند تا بتوانند حجم بالای سفارشات را به موقع تحویل دهند. بنابراین یکی از سفارشات خرید مسافرات نیز همین نوارهای تزییی لباس هاست. نقوشی که بر روی این نوارها کار می شوند اصلی ترین عامل تمایز در ظاهر و قیمت آنهاست. نقوش چهل چپر، چشم بلبلی، بیست و نه چپر، بیست و هشت چپر، هشت چپر یا مارپیچ، نیم مداخل، چشم خروس و غیره است.
صنایع دستی قزوین چیست؟

صنایع دستی قزوین چیست؟

بازار صنایع دستی قزوین

  • جاجیم بافی : جاجیم بافی یکی از قدیمی ترین صنایع دستی قزوین محسوب می شود که از قدیم روستاهای این شهر مشغول آن بوده اند. امروزه با اینکه بیشتر کارگاه های این شهر و روستاهای آن تعطیل شده اند اما هنوز هم جاجیم بافی قزوین جریان دارد. زنان روستاهای اطراف قزوین موقع پشم چینی آنها را با مواد گیاهی و طبیعی رنگ آمیزی می کنند و سپس با کامواهای رنگی به بافتن جاجیم مشغول می شوند. جاجیم بافی در قزوین دو مرحله ای است. مرحله اول پشم چینی است که توسط روستاییان انجام می شود و مرحله دوم جاجیم بافی است که توسط عشایر در فصل های بهار و اواخر زمستان انجام می گیرد. جاجیم های قزوین معمولا بین 6 تا 8 رنگ هستند. اکنون جاجیم بافی قزوین در روستاهای اویرک، علی آباد، گازرخان، بوئین زهرا دانسفهان و ضیاء آباد رواج دارد.
  • نم نم دوزی : یک نوع صنایع دستی و سوغات قزوین، نم نم دوزی است که در آن مهره های خیلی ریز را کنار هم قرار می دهند تا به کمک آن وسایل مختلف بسازند. به عنوان مثال با کمک صنایع دستی نم نم دوزی قزوین می توان وسایلی مثل کیسه پول، جای قیچی، جای شانه، جای مهر، سرمه دان و غیره ساخت. در زبان ترکی قزوینی ها به این مهره های ریز، منجوق می گویند.
  • موج بافی : موج بافی از جمله صنایع دستی استان قزوین که هنوز هم در برخی مناق رونق قبلی خود را حفظ کرده کاربردهای زیادی دارد. با کمک موج بافی، پارچه های ظریف برای لباس های مختلف و پارچه های ضخیم تر تولید می کنند که از پارچه های ضخیم به منظور تولید روفرشی، پرده، جانماز، روکرسی و ملحفه استفاده می شود. با این حال امروزه به دلیل ماشینی شدن این فرایند که محصول نهایی را ارزانتر کرده و با طرح و نقش متنوع تری هم روانه بازار می شود، تولید دستی این پارچه های ظریف و ضخیم را گرفته است.

بازارچه صنایع دستی قزوین

  • گلابتون دوزی : چند نمونه از صنایع دستی قزوین بسیار خاص هستند و تاریخچه زیبایی دارند. همین گلابتون دوزی با تاریخچه زیبایش شناخته شده و شاید رونق امروزی خودش را تا حدی مدیون همین تاریخ زیبای پدیدار شدن رسم و رسوم مرتبط با آن بداند. در گذشته لوازم شخصی دختران قبل از رفتن به خانه بخت، مثل جعبه لوازم آرایش، جای مهر، کیف پول و غیره با هنر گلابتون دوزی تزیین می شد. گلابتون دوزی هنری است که در آن با مفتول های ظریف طلا یا برنج به تزیین البسه، لوازم مختلف و جعبه های مختلف می پردازند. بنابراین با سوزن دوزی که در آن از نخ استفاده می کنند متفاوت است.
  • گیوه دوزی : اگر تا به حال تصاویر سوغات و صنایع دستی قزوین را دیده باشید قطعا چشمتان به هنرمندانی افتاده که مشغول گیوه دوزی یا گیوه کشی شده اید. فرقی که گیوه دوزی قزوین با گیوه دوزی های یزد و آباده و کرمانشاه دارد مربوط به کفی آنهاست. گیوه های قزوین با کفی پلاستیکی یا چرمی دوخته می شوند. بنابراین می توان جزو صنایع دستی این منطقه از کشورمان به حساب آورد.
  • خوشنویسی و خطاطی : از مهمترین صنایع دستی قزوین که این شهر بیش از هر چیز با آن شناخته شده، خوشنویسی و خطاطی است. خوشنویسی و خطاطی در صنایع دستی قزوین به خاطر وجود استاد بزرگ نستعلیق یعنی میر عماد حسنی قزوینی به این حد از شهرت رسیده است. این استاد گرانقدر که دیگر در قید حیات نیستند آثار معروف بسیاری داشته اند که شاخص ترین آن شاهنامه با چاپ امیر بهادر است که مزین به خط این استاد است که بهترین منبع برای آموزش مبتدیان و علاقه مندان به خوشنویسی نیز هست.
صنایع دستی قزوین چیست؟

صنایع دستی قزوین چیست؟

 

  • منبت کاری :شاید منبت کاری به آن شکل و تصوراتی که ما داریم در قزوین رواج نداشته باشد اما همین چند نمونه ای که در این شهر انجام شده شاهکار هنری محسوب می شوند به همین دلیل در لیست چند نمونه از صنایع دستی قزوین آورده ایم. از جمله نمونه های شاهکار منبت کاری در قزوین، می توان به آثار منبت کاری شده در حرم شاهزاده حسین و ارسی های حسینیه امینی ها اشاره کرد.

  • نقاشی پشت شیشه : با تحقیق در مورد صنایع دستی قزوین متوجه خواهید شد که هنر کمتر شناخته شده نقاشی پشت شیشه هم جزو لیست صنایع دستی این شهر قرار دارد. صنایع دستی نقاشی پشت شیشه قزوین در دوران قاجاریه به اوج شهرت خود رسید هنری که در دوران صفویه شکل گرفت. متأسفانه خبر بدی که در خصوص این هنر وجود دارد این است که آثار و نمونه های این هنر در موزه های مختلف پخش هستند و امضای هنرمند یا استاد سازنده را ندارند بنابراین اطلاعات خاصی از اساتید آن به چشم نمی خورد.
  • آینه کاری : از جمله صنایع دستی قزوین باید به آینه کاری اشاره کرد. آینه کاری قدمت بسیار زیادی در ایران دارد که اولین بار برای تزیین ساختمان دیوان خانه شاه طهماسب صفوی قزوین استفاده شده است. از دیگر نمونه های هنر آینه کاری قزوین می توان به آینه کاری های کاخ گلستان اشاره کرد. قطعات آینه شکل های مختلفی دارند که براساس سبک معماری انتخاب می شود و ذوق و قریحه هنرمند نیز بسیار تأثیرگذار است.
صنایع دستی شهر قزوین

صنایع دستی شهر قزوین

 

  • سرمه دوزی : سرمه دوزی یکی دیگر از صنایع دستی قزوین است که قدمت آن در ایران به حدود 3000 سال می رسد. نمونه های رواج سرمه دوزی، تزیین لباس و درفش ها و سمبوسه های لشگری است که برای تولید نیاز به نخ های تزیینی داشتند. سرمه دوزی که امروزه در قزوین رواج دارد بیشتر جنبه تزیینی و دکوراتیو داشته و در ابتدا از طلا و نقره و کاملا دست ساز انجام می شده است. قبلا با سرمه دوزی یقه، لباس ها، سر آستین ها، روتختخوابی و روسری و حتی پرده تالارها را تزیین می کردند اما امروزه به شکل بسیار گسترده تری از سرمه دوزی استفاده می کنند و بنابراین به رونق این هنر که از صنایع دستی قزوین است اضافه شده است.
  • چادر شب بافی : چادر شب بافی از آن دسته صنایع دستی قزوین است که اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که با فعالیت پیوسته مردمان این شهر و روستاهای اطراف آن از به فراموشی سپرده شدن و منسوخ گشتن آن جلوگیری شده است. طرح و رنگ و نقوش چادر شب بافی تعیین کننده کاربرد آن است. به عنوان مثال طرح و نقوش هندسی ریز و درشت بنا بر سلیقه و ذوق بافنده است. رنگ های نیلی بیشتر برای سفره و تک رنگ های ساده مثل کرم برای پرده به کار می رود و جنس آن پشمی است. در مقابل رنگ سرمه ای برای لباس به کار می رود و رنگ های روشنتر جنبه تزیینی کامل پیدا می کنند.
  • مسگری : ظروف مسی از گذشته تا به حال بخاطر اثرات مثبتی که بر روی سلامتی داشته اند تقریبا جزو صنایع دستی اکثر شهرها بوده اند. اگر ظروف مسی کیفیت و مرغوبیت زیادی داشته باشند فواید آنها از لحاظ علمی هم ثابت شده است. در قزوین هم بخاطر وجود راسته مسگران در بازار صنایع دستی قزوین وجود صنعت مسگری رواج دارد.

خرید صنایع دستی قزوین

پس از چند روز گشت و گذار در شهر تاریخی قزوین و لذت بردن از جاذبه های دیدنی و محیط عالی آن نوبت به خرید صنایع و سوغات استان قزوین می رسد. برای خرید صنایع دستی قزوین چندین راه پیش روی خودتان دارید. یک راه، خرید از بازار سنتی و قدیمی قزوین است که در بافت قدیمی این شهر قرار گرفته است که از لحاظ مساحت و وسعت رتبه سوم را در بین بازارهای تاریخی کشورمان دارد.همچنین شما می توانید از بازارچه سوغات و صنایع دستی قزوین هم دیدن کنید و مرغوب ترین نمونه های صنایع دستی این شهر را با قیمت مناسب تهیه کنید.

این بازارچه کنار بازار سنتی قزوین است و شما می توانید انواع صنایع دستی شهر قزوین را ببینید. این بازارچه در شرف ثبت جهانی است بنابراین کیفیت کالاهای صنایع دستی بالاست.خوشبختانه در سال های قبل و امسال نمایشگاه های صنایع دستی نیز با قدرت بالا به کار خود ادامه داده اند. نمایشگاه صنایع دستی قزوین که میزبان فعالیت بیش از 7500 صنعتگر این شهر است کلیه صنایع دستی این شهر را پوشش داده است.

بهترین صنایع دستی قزوین چیست؟

شما می توانید اگر در زمان سفر موقع برگزاری نمایشگاه صنایع دستی ایران قزوین بود از دست بافته های سنتی، محصولات چرمی، نقاشی پشت شیشه، منبت کاری ها و غیره دیدن کنید.اما اگر به صنایع دستی و سوغات استان قزوین علاقه مند هستید و امکان سفر و خرید حضوری را ندارید بهترین کار خرید آنلاین از فروشگاه های معتبر و شناخته شده است.

فروشگاه صنایع دستی قزوین به شما تضمین کیفیت و قیمت مناسب را می دهد. به عنوان مثال گالری صنایع دستی فردوس جزو فروشگاه های معتبر این شهر است. فروشگاه صنایع دستی اصفهان نیز با ارائه و فروش صنایع دستی این شهر کمک زیادی به رونق آنها کرده و روند خرید را با فروش مستقیم ساده تر نموده است.

قیمت صنایع دستی قزوین

همانطور که در مورد صنایع دستی قزوین توضیح دادیم برخی از این صنایع دستی منسوخ شده اند یا رواج گذشته را ندارند بنابراین به جز مصارف خاص یا استفاده های شخصی عشایر و روستاییان برای فروش عرضه نمی شوند. اما به طور کلی قیمت صنایع دستی قزوین در مراکز معتبر که گارانتی اصالت کالا و کیفیت تحویل می دهند مقداری بالاتر از سایر مراکز فروش صنایع دستی قزوین خواهد بود. قیمت صنایع دستی قزوین نیز بسته به تعداد و نوع متفاوت خواهد بود که یقینا در خرید بالا تخفیف ویژه اعمال خواهد شد.

 

منبع : بازار مینا  BazareMina.ir

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 5 =