انواع صنایع دستی

قلم زنی اصفهان هنر اصیل قلمزنی اصفهان در ایران

قلمزنی اصفهان

قلم زنی اصفهان نمونه ایی از هنر اصیل ایرانی بشمار می رود. استفاده از انواع تابلو قلمزنی اصفهان در منازل و دفاتر کار نشان از محبوبیت آن دارد. فلز مس در ساخت صنایع دستی اصفهان از جایگاه ویژه ایی برخوردار است.

قلمزنی مس با طرح های زیبا بر روی ظروف مختلف انجام می گردد. از جمله نقوش زیبا می توان به قلمزنی گل و مرغ اشاره نمود که با الهام گرفتن از نقاشی های سنتی قدیمی بر روی ظروف مسی ماندگار می شوند.

خرید قلمزنی اصفهان براحتی از طریق سایت و اپلیکیشن فروشگاه صنایع دستی انجام می گردد.قلم زنی مس Toreutics Art می تواند با همان کیفیت بر روی فلزات دیگر مانند طلا , نقره و برنج نیز انجام گیرد.

شما می توانید از سایت و اپلیکیشن فروشگاه صنایع دستی اصفهان بهترین محصولات قلم زنی اصفهان را با قیمت مناسب سفارش داده و در کمترین زمان تحویل بگیرید. هنر قلمزنی ایرانی در مکاتب مختلف و در شهرهایی چون اصفهان،شیراز،تبریز و … انجام می گردد

تماس با واحد فروش: 09019277512

هنر قلم زنی اصفهان بر روی مس

هنر قلمزنی اصفهان که از هزاران سال قبل از میلاد مسیح تاکنون رواج داشته، به دلیل زیبایی و ماندگاری بسیار زیبا، استفاده به عنوان وسایل تزئینی و مصرفی و همچنین قیمت بسیار مناسب در نزد ایرانیان و هنرمندان محبوبیت بسیار زیادی دارد.

و یکی از صنایع دستی صادراتی کشور نیز محسوب می شود. فروشگاه صنایع دستی اصفهان به منظور آشنایی هر چه بیشتر شما عزیزان به معرفی کامل هنر قلم زنی پرداخته است.

 

قلمزنی اصفهان

قلمزنی اصفهان

معرفی هنر قلمزنی اصفهان

هنر قلمزنی اصفهان از جمله صنایع دستی ایران بخصوص شهر اصفهان است که شاید قدمتی بیش از هزاران سال قبل از میلاد مسیح داشته باشد که تا به امروز نسل به نسل منتقل شده و اکنون در زیباترین و مدرن ترین فرم خود در اصفهان تولید می گردد.

اگر به هنر قلمزنی اصفهان از نزدیک دقت کرده باشید متوجه خواهید شد که هر کدام از نقش و نگارهای تولید شده بر روی سطح ظروف هرکدام نماد دوره ای هستند که در آن ساخته شده اند و امروزه از نمادهای مذهبی نیز استفاده زیادی می شود.

ظروف قلمزنی اصفهان مانند انواع تابلو قلمزنی در بین مشتریان داخلی و خارجی از جایگاه ویژه ایی بر خوردار است. خرید عمده قلم زنی برای هدایای تبلیغاتی سازمانی با قیمت ارزان پیشنهاد می گردد.

قطعا هنر قلمزنی اصفهان را نمی توان صرفا در کوبیدن چکش بر روی قلم و حرکت دادن آن بر روی سطح فلز برای ایجاد اشکال و نمادها دانست بلکه هنرمندی که به حرفه ی قلم زنی روی مس مشغول است اگر از ذوق و علاقه ی شخصی بی بهره باشد.

قطعا زیبایی و ریزه کاری وجود نخواهد داشت و با دست گرفتن محصولات قلمزنی هیچ انرژی دریافت نخواهید کرد. از قلم زنی بشقاب مسی و انواع تابلوی قلمزنی برای هدایای تبلیغاتی سازمانی استفاده بیشتری می گردد.

اپلیکیشن صنایع دستی

شاید بتوان بهترین دلیلی که برای پیدایش هنر قلمزنی اصفهان اشاره داشت این باشد که حرفه قلمزنی بواسطه ی نقش و نگارهایی که بر روی فلزاتی همچون مس و نقره ایجاد می گردد دوام و ماندگاری بالایی دارد و به راحتی می تواند انتقال دهنده حوادث و اتفاقات مهم هر دوران برای دوران های بعدی باشد..

قلمزنی معمولا بر روی فلز مس انجام می گردد ولی هنر قلمزنی روی نقره نیز برای ساخت ظروف لوکس صنایع دستی با ظرافت بالا انجام می شود.

و به همین دلیل است که قلم زنی مس از دوران باستان تاکنون برای قلمزنی و میناکاری اصفهان مورد توجه بوده است، ضمن اینکه بهترین فلز از نظر شکل پذیری نیز هست. قیمت تابلو قلم زنی اصفهان و سایر محصولات دست ساز با توجه به زمان صرف شده برای تولید آنها برآود می گردد.

خرید قلمزنی اصفهان بصورت عمده و تکی برای مشتریان در نظر گرفته شده و بدون حضور فیزیکی می توانند سفارشات خود را ثبت نمایند.

تاریخچه هنر قلمزنی اصفهان

قبل از تاریخ اولین مستنداتی که نشان دهندهی استفاده از هنر قلمزنی باشد به هزاران سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد که از آن دوران جام طلایی حسنلو به جای مانده است.

مادها: در دوران مادها یعنی بین 6 تا 7 قرن قبل از میلاد مسیح، مجسمه های فلزی با نقش و نگار حیوانات که مربوط به آشوری ها و سکایی هاست در سنندج پیدا شده است که نشان دهنده ی رونق و اهمیت پیوسته ی هنر قلمزنی اصفهان کنونی در ادوار مختلف تاریخی دارد.

 

قلمزنی اصفهان

قلمزنی اصفهان

قلم زنی اصفهان

هخامنشیان: در این دوره شاهد اوج گرفتن هنر قلمزنی و فلزکاری هستیم که شاخه های چکش کاری و ترصیع نیز مورد توجه شاهان مختلف قرار گرفت که هرچند پس از حمله اسکندر بسیاری از آنان از بین رفت اما دو لوح سیمین و زرین به جای مانده است.

سلوکیان: در دوره ی سلوکیان شهرهای مرو و نسا تشکیل شدند و به دلیل نفوذ هنر دستان یونانیان، هنر قلم زنی نیز از آن تأثیر گرفت و در آثار به جای مانده از این دوران شاهد حضور سبک های هلنی بر روی ظروف هستیم.

اشکانیان: در دوره اشکانیان هنر قلمزنی با همان سبک و سیاق دوره ی هخامنشیان و تنها با کمی تغییر ادامه پیدا کرد به نحوی که قلمزنی روی نقره و طلا و مفرغ نیز اضافه شدند.

ساسانیان: در دوره ی ساسانیان شاهد اوج گرفتن روابط شاهان ایران با یونان و روم هستیم که به همین دلیل نیز تمامی نقش و نگارهای و هنرهای درآمیخته در فلزات تأثیر پذیرفته از سبک های یونانی و رومی است. به عنوان مثال سبک های قلم زنی چکش کاری ورق سرد، تولید ظروف آستردار و تراش به کمک چرخ نیز اضافه شدند.

 

پیج صنایع دستی ایرانی در شبکه های اجتماعی

 

دوران اسلامی: در این دوران همان شیوه ی ساسانیان ادامه پیدا کرد تا اینکه در دوران های بعدی هنرمندان ایرانی طرح و نقش اسطوره های بومی و نقوش اسلامی و مذهبی را جایگزین نمادهای قبلی کردند که هنوز هم در قلمزنی اصفهان به چشم می خورند.

سلجوقیان: در این دوره نیز خوشبختانه یکی از هنرهایی که رونق آن ادامه پیدا کرد قلم زنی بود ضمن اینکه نقوش به کمک مفتول های طلا، مس و نقره در تزئینات و طرح های حکاکی شده استفاده شدند. ضمنا مشبک کاری روی فلز نیز از شاخه های امروزی قلمزنی اصفهان نیز در این دوره پدید آمد.

مغول ها و تیموریان: در این دوران به دلیل تصرف روسیه و شهرهای اطراف و مهم آن توسط غازان خان شاهد حضور طرح های مصری و سوریه ای در هنر قلمزنی هستیم و خوشنویسی نیز به این هنر زیبای فلزکاری اضافه شد.

صفویان: تمامی هنرهای به جای مانده و اوج گرفته ایرانی در داخل و جهان مدیون دوران صفوی است که در آن تمامی هنرهای دستی از جمله صنایع دستی قلمزنی اصفهان رواج گسترده ای پیدا کردند و به اجرای نقش های ظریف و ریز پرداخته شد تا قلمزنی اصفهان به اوج شکوفایی و زیبایی برسد.

قاجاریان: متأسفانه قلم زنی در این دوران مشابه تمامی هنرهای دیگر رو به ضعف نهاد و تنها شاهد ساخت جعبه ها و طلاکوبی ها و اسطرلاب سازی به کمک قلمزنی اصفهان هستیم.

همانطور که مشاهده کردید هنر قلمزنی اصفهان از کار بر روی مس و سایر فلزات مثل قلم زنی روی نقره و غیره گرفته تا شکل جدید امروزی آن میراث هزاران سال است که نقش های آن نیز تحت تأثیر عوامل مختلف و دوران های گوناگون نسل به نسل انتقال پیدا کرده است.

 

قلمزنی اصفهان

قلمزنی اصفهان

سبک های مختلف قلمزنی اصفهان و ابزارهای مورد نیاز

قلمزنی اصفهان در سه سبک کلی شیرازی، تبریزی و اصفهانی انجام می شود. سبک شیرازی مختص انتخاب فلز نقره برای قلم زنی است و از نقوش تخت جمشید و گل مرغ استفاده می کنند.

سبک تبریزی از قلم صاف و کم عمق و با حرکت مچ دست استفاده می شود. سبک اصفهانی نیز خود متشکل از 5 سبک مختلف است که قلمزنی اصفهان به کمک حرکت قلم با ضربات چکش است.
وسایلی که در قلمزنی اصفهان استفاده می گردند عبارتند از:

  • پرگار
  • قیچی
  • متر
  • دستگاه ذوب کننده ی قیر
  • قلم
  • چکش

آموزش قلمزنی اصفهان

قیراندود کردن: در این مرحله از قلمزنی برای این قلم زنی حکاکی بر روی فلزات با ضربات سنگین چکش است و این فلزات تاب نگیرند پشت آنها را با قیر می پوشانند که لایه ی نسبتا ضخیمی است.

بعد از اینکه ظرف مورد نظر سرد شد، برای اینکه جای خطوط ایجاد شده برای کشیدن نقوش و طرح بهتر مشخص باشد بر روی سطح فلز دوغاب سفید ریخته می شود.

 

قلمزنی اصفهان

Toreutics of Isfahan

کنده کاری خطوط اصلی: این مرحله از قلمزنی اصفهان، نیم بر یا قلم استفاده زیادی دارد تا خطوط اصلی با کنده کاری مشخص شوند و پس از آن به کمک انواع قلم، زمینه را نقش برداری کرده و آن را پر می کنند. قلم های بکار رفته در این مرحله مثل گرسوم، شوته و غیره هستند.

روسازی: این مرحله از قلمزنی اصفهان بخاطر اینکه از قلم هایی با نقش های مختلف که در ناحیه ی سر آن وجود دارد استفاده می شود تا روی طرح ها تزئینات مناسب پیاده سازی شوند.

معمولا قلم هایی که در این مرحله استفاده می شوند حصیری، سنبه، نیم ور، کلفتی، گرسواد و غیره هستند. شاید بپرسید این نام ها بر چه اساسی انتخاب شده است؟ در قلمزنی اصفهان نام هر قلم از نقشی که بر سر آن وجود دارد گرفته شده است به عنوان مثال نقش گرسوم در قلم گرسوم قابل مشاهده است.

شکل دهی به ظرف: این مرحله از قلمزنی اصفهان بستگی به هدف استاد قلم زن دارد. به عنوان مثال برخی اساتید فقط قصد دارند تا خطوط تشکیل شده را گودتر کنند که کار خاص و پیچیده ای نیاز نخواهد بود.

در برخی موارد استاد قلم زن روش پیچیده تر را انتخاب می کند یعنی نقوش برجسته و فرورفته به صورت ترکیبی بر روی سطح فلز. قطعا در ظروف هموار و مسطح مثل سینی و بشقاب کار قلمزنی بسیار ساده تر از ظروف گرد و کروی مثل گلدان و تنگ است چرا که هر دو تکه ظرف باید جداگانه ساخته شده و سپس به یکدیگر لحیم شوند.

قیرزدایی: آخرین مرحله از قلمزنی اصفهان باید قیرزدایی از محصول انجام شده و بقایای آن را نیز به کمک نفت از بین ببرند. پس از آن صافکاری ظروف به کمک چکش چوبی یا چرمی (در ناحیه سر چکش چرم قرار داده شده) است و لحیم کاری مرحله ی قبلی نیز به کمک آلیاژ قلع انجام می شود.

استادان قلم زنی اصفهان

امروزه نقوشی که در قلمزنی اصفهان مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:

اسلیمی، شاه عباسی، منبت، شکل های حیوانی، شکار، ختایی، گل و مرغ، مساجد و نمادهای مذهبی هستند. از اساتید معروف و مشهور قلم زنی اصفهان نیز می توان به مرحوم استاد محمود دهنوی، استاد اکبر صامتی، استاد علی ظریفی اصفهانی ملقب به درویش فلزات،

استاد سید مهدی علمداری، استاد امیر ساعی، استاد منصور حافظ پرست، استاد رجب علی راعی، استاد عباس شیرانی، استاد محمد مهدی باباخانی و استاد مجید بهرامی پور اصفهانی اشاره کرد.

 

قلمزنی اصفهان

قلمزنی اصفهان

سبک های قلمزنی اصفهان

در مطالب قبلی اشاره کردیم که معروف ترین سبک های صنایع دستی قلم زنی ایران، شیرازی، تبریزی و اصفهانی است که سبک قلم زنی اصفهانی از 5 سبک مختلف تشکیل شده است که در این بخش به آن می پردازیم:

برجسته: در این سبک استاد قلم زن برای اینکه نقوش برجسته ایجاد کند ابتدا باید پشت سطحی که باید قلم زنی شود را قیراندود می کنند و طرحی که روی کاربن پیاده سازی شده است را به کمک قلم نیم بر روی سطح انتقال می دهند.

سپس قیر را از پشت کار به سطح منتقل می کنند و به کمک قلم-های قوشه، کف تخت و غیره برجسته کاری انجام می شود. سپس دوباره برای انجام روسازی و پر کردن زمینه قیر را به پشت ظرف منتقل می کنند.

نیمه برجسته: این مدل از قلمزنی اصفهان چندین تفاوت با مدل برجسته دارد که حاصل آن طرح و نقوش نیمه برجسته است. اولین تفاوت به استفاده از قلم معمولی برمی گردد.

دوم اینکه برجسته کاری از پشت ظرف انجام نمی شود بلکه سطح کار را آنقدر پایین می برند تا برجستگی و فرورفتگی ایجاد شود. به عبارت دیگر در این نوع پشت کار دارای برآمدگی است اما در مدل تمام برجسته پشت کار دارای فرورفتگی است.

ریزه قلم زنی: در این مدل از طرح گل و مرغ، اسلیمی و غیره استفاده شده و برجستگی وجود ندارد.

حکاکی: در این مدل استاد قلمزن فقط از یک قلم استفاده می کند و به کمک آن سطح فلز کنده کاری خواهد شد.

مشبک کاری: در این روش زمینه را از سطح کار جدا می کنند که در قدیم برای تولید چراغ فانوس و محل های عبور آب استفاده می کردند.

امروزه علاوه بر کار شدن قلمزنی اصفهان بر روی مس، نقره و سایر فلزات شاهد بکارگیری هنر قلمزنی روی چوب نیز هستیم که شاخه ای از منبت کاری است ولی دقت و ریزه کاری بسیار بیشتری دارد که بیشتر برای ظروف تزئینی کوچک استفاده می شود.

 

قلمزنی اصفهان

قلمزنی اصفهان

خرید قلمزنی اصفهان

خرید قلمزنی از شهر اصفهان به منزله ی خرید با کیفیت ترین و زیباترین قلمزنی ایران است که در انواع طرح و نقش، سبک و ظروف زمینه انجام می گیرد تا برحسب سلیقه و درخواست و همچنین کاربرد تزئیناتی و یا مصرفی بتوانید بهترین مدل را خریداری کنید.

امروزه به دلیل تنوع تولید محصولات قلمزنی اصفهان، برای خرید وسایل قلمزنی انتخاب های زیادی دارید که بخشی از این محصولات بسیار زیبا شامل: – سماور – مجمع – سینی – شکلات خوری – میوه خوری – تابلو – شیرینی خوری – کاسه – قهوه جوش – گلدان – کشکول – تنگ – سرویس چای خوری و غیره.

قلمزنی اصفهان قیمت بسیار مناسب و تعادل قیمتی عالی بین کیفیت و کارایی دارد، ضمن اینکه با وجود فروشگاه های بسیار متعدد، شاهد تنوع قیمت قلمزنی اصفهان نیز هستیم.

ولی فروشگاه صنایع دستی اصفهان با داشتن کارگاه های کاملا تخصصی و حرفه ای و بهره گیری از دانش و مشاوره ی اساتید قلمزنی به تولید بهترین و با کیفیت ترین محصولات قلمزنی اصفهان بپردازد که یقینا با تنوع طرح و نقش و زمینه های مسی، نقره و چوبی و غیره، انتخاب و تنوع بی نظیری پیش روی شما علاقه مندان به این هنر اصیل و کهن ایرانی وجود دارد.

هنر قلمزنی اصفهان هم به دلیل زیبایی و هم ماندگاری بالا در دسته ی صنایع دستی ارزان و محبوب ایران زمین است که فروشگاه صنایع دستی اصفهان مفتخر است که جامع ترین کلکسیون تمام صنایع دستی ایران و اصفهان از جمله قلمزنی اصفهان را در اختیار دارد.

شما عزیزان و همراهان گرامی می توانید با امکان ثبت سفارش به صورت 24 ساعت 7 روز هفته و همچنین دریافت مشاوره ی رایگان در زمینه ی خرید محصولات قلمزنی اصفهان بهترین و با کیفیت ترین و کاربردی ترین محصولات قلم زنی را خریداری نمایید.

صنایع دستی قلم زنی

هنگام خرید صنایع دستی و محصولات قلمزنی اصفهان باید به چند نکته توجه داشته باشید که در تمامی محصولات فروشگاه صنایع دستی نیز رعایت شده است.زیرساخت بی نقص و کاملا خالص و بدون سوراخ و شکستگی شرط اساسی در ساخت محصولات با کیفیت هنر قلمزنی اصفهان است.

به همین دلیل باید از فروشگاهی کاملا معتبر خریداری کنید.در صورتی که در محصولات از قلم مخصوص قلمزنی اصفهان استفاده شده باشد کلیه طرح و نقش ها مخصوصا در قلم زنی نقش چهره و صورت، ظرافت و زیبایی در آن حرف اول را خواهد زد و ارزش مادی و معنوی آن را به شدت افزایش خواهد داد.

هرچه زمینه کار توپرتر و با جزئیات بسیار زیادتری همراه باشد نشانه مرغوبیت و ارزش بالای محصول است.در ظروفی که چند تکه هستند دقت کنید که محل لحیم کاری شده ظروف باید بدون هرگونه عیب و نقص باشند.

 

Toreutics of Isfahan

Buying toreutics or engraving handicrafts of Isfahan is an attractive thing which can be remained for many years. This art of metal work has a long history and is done on copper. Various designs and patterns are produced by hitting a special device on the surface of metal to create great patterns.

Toreutics of Isfahan

One of the original handicrafts of Isfahan is toreutics or engraving. People like to design their atmosphere by hanging a toreutics frame on the walls of their homes or offices. Engraving copper has beautiful designs which are done on different dishes.

Beautiful pattern of bird and flower is one of the popular ones. This metal work can be done on gold, silver and brass, too. A variety of handmade artworks are made by this art during different historical eras, so they have been popular among people for many years.

The Art of Engraving

Isfahan is famous for its toreutics art which is a traditional metal work and has the greatest level at the moment. Tourists and foreigners are highly interested in buying engraving frames on different sizes because they believe that it is a memorable souvenir of Isfahan.

This art is not only hitting a burin on the surface but also it is the love and interest that a master transfers to make a great piece of art. The toreutics plate is mainly used as a promotional gift to the staff of an organization.

As copper has a high flexibility, it is generally used for this metal work. Therefore, all engraving dishes can be kept for long years with an appropriate protection.

Copper Engraving Handicrafts

Different designs are made on the copper to make a high quality and beautiful toreutics product. The most important ones are arabesque, bird and flower, animal drawing and religious symbols.

The value of engraving handicrafts of Isfahan has a good balance between the price and the quality of the product.

It is recommended to buy toreutics metal works from reliable handicrafts stores to be sure of their quality and originality. You can visit BazareMina online Market to buy the high quality engraving products with the most reasonable price.

منبع : بازار مینا  BazareMina.ir

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × چهار =