انواع صنایع دستی

صنایع دستی سمنان چیست؟ بهترین سوغات استان سمنان

صنایع دستی سمنان چیست؟

صنایع دستی استان سمنان

صنایع دستی سمنان چیست؟ و انواع صنایع دستی سمنان را چگونه می توان یافت؟ … ممکن است این سوال برای توریست ها و گردشگرانی که به استان زیبای سمنان سفر کرده، پیش آمده باشد.

ما در این مقاله سعی داریم بهترین صنایع دستی استان سمنان را به شما معرفی کنیم. اگر بدنبال خرید صنایع دستی مانند میناکاری در سمنان برای تهیه هدایای تبلیغاتی سالیانه هستید، می توانید محصولات فروشگاه را مشاهده کرده و بهترین ها را انتخاب نمائید.

تماس با واحد فروش: 09019277512

صنایع دستی سمنان چیست؟

صنایع دستی سمنان

آشنایی با صنایع دستی استان سمنان

در فروشگاه صنایع دستی سمنان می توانید انواع محصولات صنایع دستی شاهرود و دیگر شهرهای استان را مشاهده کرده و با توجه به نیاز خود خرید مناسبی داشته باشید.

قیمت صنایع دستی سمنان به منظور تهیه هدایای تبلیغاتی در سمنان مانند دیگر محصولات هنری و دست ساز ایرانی گران نیست و خرید آن براحتی انجام می گردد. انواع صنایع دستی سمنان و دیگر شهرهای کشورمان را می توانید بصورت آنلاین سفارش داده و در کمترین زمان تحویل بگیرید.

فروشگاه صنایع دستی سمنان

فروشگاه صنایع دستی سمنان عرضه کننده بهترین محصولات دست ساز ایرانی به سراسر کشور است. صنایع دستی استان سمنان یکی از جذاب ترین بخش های دیدنی این استان پهناور کشورمان است.

حتما می دانید که صنایع دستی هر شهر نشان دهنده تاریخ تمدن و فرهنگ و هنر آن منطقه است و یکی از بهترین روش ها برای نشان دادن این موضوعات و صادر کردن فرهنگ و تمدن و درآمدزایی است.برخی از هنرها در شهرهای مختلف بصورت مشترک انجام می گردد.

اپلیکیشن صنایع دستی

میناکاری در سمنان و برخی دیگر از شهرهای کشورمان بصورت تجاری انجام می شود. در سفرتان به سمنان و شهرهای مختلف آن مخصوصا شاهرود، پرور و دالاهو و روستاهای مختلف آن حتما سری هم به صنایع دستی آنها بزنید.

جدای از حمایت تولید داخلی و کمک به حفظ رونق این محصولات ارزشمند ملی آشنایی با صنایع سمنان که ریشه در هنر این مرز و بوم دارد بسیار پسندیده است. در ادامه به معرفی صنایع دستی سمنان می پردازیم. فروشگاه صنایع دستی اصفهان مرکز خرید انواع هدیه صنایع دستی ایرانی می باشد.

 

صنایع دستی استان سمنان

  • سفال و سرامیک سازی : سرامیک سازی و سفالگری یکی از صنایع دستی استان سمنان است با این حال باید بدانید که مرغوب ترین مدل نیست و بومی این منطقه هم شاید نباشد ولی هر چه هست یافته های باستان شناسی نشان می دهند که قدمت این هنر به هزاران سال می رسد. حتما می دانید برای اینکه سفالگری و سرامیک سازی در یک شهر به صنایع دستی تبدیل شوند قبل از هر چیز باید خاک مرغوب و کویری داشته باشد که در استان سمنان به خوبی فراهم است. صنایع دستی سفال سمنان مخصوصا نمونه هایی که برگرفته از اقلیم و شرایط فرهنگی این منطقه هستند بسیار ارزشمند بوده و توصیه می کنیم حتما خرید کنید. معروف ترین کارگاه سفالگری سمنان، کارگاه قان بیگی شاهرود است.
  • گلیم بافی : در فهرستی از صنایع دستی سمنان که آماده کرده ایم گلیم بافی هم جای دارد. مردم کشورمان از زمان های دور از گلیم به عنوان زیرانداز اصلی خودشان استفاده می کردند مخصوصا در مناطق عشایرنشین و روستایی که نقش بسیار مهمی داشته است. امروزه گلیم بیشتر کاربرد تزیینی در زندگی شهرنشینی دارد و بخاطر بافت ساده نسبت به فرش ارزانتر است. روستاهای سمنان، کندو، خیج، رضا آباد شاهرود و گرمسار از طرفداران و مصرف کنندگان اصلی گلیم بافی های این استان هستند.
  • قالی بافی : قالی بافی از آن دسته هنرهای صنایع دستی است که در بسیاری از شهرهای کشورمان رواج دارد و استان سمنان هم با قالی بافی که طرح و نقش مخصوص خودش را دارد معروف است. هر چند امروزه دستگاه های قالی بافی و گلیم بافی با تولید انبوه محبوبیت زیادی پیدا کرده اند اما کیفیت و ماندگاری فرش های دستبافت را همه قبول دارند. ویژگی متمایز کننده قالی بافی صنایع دستی شهر سمنان طرح های خشتی، لچکی، گلدانی و گل و مرغ است. با این حال در برخی موارد از طرح قالی های کاشان، تبریز، مشهد، اصفهان و نائین هم استفاده می شود. رنگ زمینه فرش ها هم عمدتا لاکی و سرمه ای است. مهمترین شهرهای سمنان که مردمان آن به قالی بافی مشغول هستند می توان به مهدی شهر و شاهرود اشاره کرد.

 

صنایع دستی سمنان چیست؟

صنایع دستی سمنان

فروش صنایع دستی سمنان

  • جاجیم بافی : از دیگر صنایع دستی بافتنی سمنان باید به جاجیم اشاره کنیم که در این استان عمدتا از پشم یا پنبه می بافند و کاربردهای زیادی دارد. با اینکه کاربرد اصلی جاجیم ها زیرانداز است اما روستاییان و عشایر به شکل بسته بندی شکیل برای لوازم مختلف یا بقچه استفاده می کنند. جاجیم بافی در سمنان به کمک قالب های چوبی حرفه ای که در ساخت پارچه قلمکار هم استفاده می شود انجام می گیرد. بسته به نوع قالب و طرح آن طرح جاجیم نیز متفاوت خواهد بود. جاجیم بافی جزو صنایع دستی شهرهای سرخه، فولاد محله، روستای بسطام و مهدی شهر است.

  • پارچه قلمکار : فروش صنایع دستی سمنان نه تنها در این استان بلکه در شهرهای دیگر نیز بصورت آنلاین انجام می گردد. قلمکاری که به شیوه سنتی چاپ طرح و نقوش بر روی پارچه ها اشاره کرد امروزه با کمک مهره و قالب های چوبی به جای قلمو انجام می گیرد. پارچه های قلمکار سمنان در مقایسه با گذشته که فقط بر روی پارچه های از جنس پشم و ابریشم انجام می شدند بر روی پارچه های کتان، چلوار، کرباس و غیره نیز تولید می گردند. قالب های چوبی با نقوش تزیینی بسیار زیبای برجسته، ابزار اصلی این نوع هنر صنایع دستی سمنان هستند. این قالب های چوبی توسط اساتید تراشکار و از چوب درختان گلابی و زالزالک ساخته می شوند و با آن 4 رنگ مختلف با قالب می سازند. شهر دامغان سمنان مرکز اصلی تولیدات پارچه قلمکار است که به شکل رومیزی، سفره و غیره تولیدات آن به شهرهای مختلف ارسال می شود. برای خرید صنایع دستی و سوغات سمنان، پارچه های قلمکار بسیار مناسب و کاربردی و زینتی هستند.
  • حجم سازی : یکی از بهترین نمونه های سوغات و صنایع دستی سمنان، محصولات حجم سازی است که در آن مجسمه های مختلف به شکل های گوناگون و با ظاهری متفاوت با چیزی که تصور می کنیم تولید می شود. مجسمه های هنر صنایع دستی حجم سازی در سایزهای کوچک و رومیزی هستند و با مجسمه سازی رایجی که می شناسیم متفاوت است.

 

پیج صنایع دستی ایرانی در شبکه های اجتماعی

صنایع دستی در سمنان

  • منبت کاری : علاوه بر سازهای سنتی چوبی و صنایع دستی ساز سازی سمنان که جزو صنایع دستی چوبی محسوب می شوند منبت کاری هم در این لیست قرار دارد. منبت کاری به عنوان گزینه برجسته صنایع دستی چوبی سمنان که با نقش های برجسته می شناسیم. منبت کاری در سمنان به شروع دوران اسلامی باز می گردد که در مسجد جامع سمنان، مجموعه بایزید بسطامی و غیره به همراه درب کاخ ها و غیره می توان دید.

منبت کاری سمنان برحسب ظرافت و کیفیت کاری به انواع منبت چاقویی، منبت قالب سازی، منبت قلمزنی، منبت کاری فرنگی، منبت معرق، منبت مشبک و منبت با تیشه نجاری و بدون ریزه کاری تقسیم بندی می شود.

منبت کاری از صنایع دستی سمنان است که با هدف تولید میز، مبلمان، صندلی، تابلو دکوراتیو و غیره استفاده خواهد شد. منبت کاری علاوه بر گرمسار، در دامغان، تویه دامغان، شاهرود و ده ملا شاهرود رواج دارد.

  • ساز سازی : صنایع دستی در سمنان هم مانند دیگر نقاط کشور عزیزمان از جایگاه ویژه ایی برخوردار است. همانطور که می دانیم آلات موسیقی مختلف نوازشگر روح و جسم ما هستند و بسیاری از استعدادها و ذوق و قریحه های بشری با موسیقی فعال می شود. از طرفی سازهای سنتی مختلفی توسط ایرانیان تولید و به جهان عرضه شده و بسیار معروف هستند. بنابراین ساز سازی باید جزو صنایع دستی کشورمان مخصوصا جزو صنایع دستی سمنان باشد. ساز سازی در سمنان با چوب، پوست حیوانات و شاخ قوچ درست می شوند.
  • چاقوسازی : قطعا در هیچ کجای کشورمان کیفیت و ارزش کاری صنعت چاقوسازی به اندازه چاقوسازی زنجان نیست. اما صنعت چاقوسازی در سمنان هم رونق زیادی دارد و یکی از با کیفیت ترین صنایع دستی سمنان همین چاقوسازی است.

 

صنایع دستی سمنان چیست؟

صنایع دستی سمنان

 

  • چادر شب بافی : از انواع صنایع دستی سمنان باید به چادر شب هم اشاره کرد. در گذشته چون مردم از این پارچه ها به عنوان روانداز استفاده می کردند به اسم چادر شب می شناسند و به این هنر ارزشمند، چادر شب بافی هم می گویند. چادر شب بافی با هدف تولید پارچه های درجه یک و مرغوبی است که طرح، مدل و نقوش و کاربردهای آن بسیار متنوع هستند.
  • کرباس بافی : از دیگر صنایع دستی استان سمنان باید به کرباس بافی اشاره کرد که در این استان قدمت آن به صدها سال می رسد. کرباسی که در سمنان بافته می شود از الیاف پنبه بسیار با کیفیت است. از جمله انواع کرباس بافی که در شیراز دریافت می کنند شامل کرباس سفید ساده، کرباس سفید حاشیه دار و کرباس راه راه پر رنگ یا کرباس پر رنگ هستند. عمده محصولات صنایع دستی کرباس بافی سمنان شامل قبا، حوله دستی و حوله حمام، سفره غذاخوری، لباس و مشابه آن است.
  • پلاس بافی : پلاس بافی از دیگر صنایع دستی بافتنی سمنان که در ظاهر شبیه به جاجیم است اما اگر دقت کنید پلاس ها بخاطر داشتن خطوط افقی و رنگی متمایز از جاجیم ها با خطوط عمودی هستند. پلاس بافی در سمنان بیشتر با هدف تولید زیرانداز و جانماز رواج دارد.
  • گلیج بافی :گلیج بافی از دسته صنایع دستی سمنان و پارچه های بافتنی است که کمتر شناخته شده و شباهت زیادی هم به گلیم دارد. تار و پود گلیج به ترتیب از پنبه و پشم است و در اکثر موارد از پارچه های گلیج برای تولید لباس های مردانه و زیرانداز استفاده می کنند. گلیج بافی در روستای اروست، فولاد محله و چاشم بسیار رایج است و جزو صنایع دستی بومی محسوب می گردد.

  • نمدبافی : نمد بافی که به آن نمد مالی هم می گویند از صنایع دستی سمنان در شهرهای دامغان و روستای ابرسیج شاهرود است. محصولات نمدی سمنان درجه کیفی بسیار بالایی دارند و از پشم بافته می شوند. محصولات نمدی سمنان فروش بسیار زیادی در شهرهای شمالی کشورمان دارد.
  • چلنگری : چلنگری به نوعی از آهنگری گفته می شود که در آن وسایل آهنی سبک مثل میخ طویله و میخ سرکج، انبر، سیخ، سه پایه، زنجیر، سیخانک، مقار، جوالدوز، منقل آهنی، قلم، سنبه و غیره ساخته می شود. این دسته از صنایع دستی سمنان امروزه به دلیل صنعتی شدن تولید در حال منسوخ شدن است.
  • چهل تکه دوزی : چهل تکه دوزی نام مرسوم این صنایع دستی سمنان است ولی مردم به اسامی دیگری مثل تکه دوزی، خاتمی دوزی و لندره دوزی هم می شناسند. با بررسی هایی که تاکنون انجام شده قدمت چهل تکه دوزی در سمنان به دوران سلجوقی می رسد. به دلیل اینکه تکه های کوچک پارچه با مهارت و سازندگی و ذوق هنرمند به یکدیگر دوخته می شوند به چهل تکه دوزی معروف شده است.

 

صنایع دستی سمنان چیست؟

صنایع دستی سمنان

  • خرمهره سازی : خرمهره سازی یکی دیگر از صنایع دستی سمنان است که مردم محلی به این مهره های رنگی و کوچک، کَئوکه می گویند. جنس این مهره ها از سنگ های رودخانه است و سپس با کوارتز و کلرید ترکیب می کنند. پرفروش ترین نوع خرمهره، رنگ آبی است. کاربرد این مهره ها در گذشته برای دفع بلا از دام و انسان هاست.
  • چوقا بافی : چوقا بافی که به نام های چوخا یا چوغا بافی هم معروف است همان بالاپوش های آستین کوتاه سیاه و سفیدی هستند که همه ما آنها را با خطوط سیاه عمودی در کنار خطوط سفید به شکل متناوب دیده ایم. نقش و طرح چوقا ثابت است. چوقا بافی بیشتر از هر جایی، به عنوان بالاپوش مردان عشایر بختیاری و روستایی مخصوصا در غرب کشورمان است. چوقا بافی تا حدی شبیه به گلیم بافی است با این تفاوت که چوقا ریز و نازک بوده و از جنس پنبه و پشم است. پارچه ای که برای چوقا بافی انتخاب می کنند باید طولی بین 2.5 تا 3.5 متر و عرضی بین 50 تا 70 سانتیمتر داشته باشد.
  • سوزن دوزی : از دیگر صنایع دستی شاهرود که افتخار استان سمنان است، سوزن دوزی است. سوزن دوزی شاهرود در روستاهای اسب کشان، قلعه بالا، گیور، دزیان، رضا آباد و شهر مجن رواج دارد. نقوشی که برای تزیین پارچه ها به شکل سوزن دوزی کار می شوند بر روی پارچه های سر تاقی، مچبند، پاپیچ سنتی و لباس های محلی است. این نقوش به گونه ای هستند که فرهنگ و هنر این منطقه را به شما می گویند.

 

صنایع دستی شاهرود

شاهرود به عنوان مهمترین شهر استان سمنان نقش زیادی در رونق و جلوگیری از منسوخ شدن صنایع دستی سمنان ایفا کرده است. بنابراین طبیعی است که گردشگران داخلی و خارجی تمایل داشته باشند تا به طور ویژه با صنایع دستی شاهرود آشنا شوند. با توجه به توضیحاتی که داده شدند صنایع دستی شاهرود عبارتند از:

خرید صنایع دستی سمنان

خرید صنایع دستی سمنان هم از جنبه گردشگری و هم فرهنگی و هنری بسیار شایسته است و باید توجه زیادی به این مساله شود. برای خرید صنایع دستی سمنان که در این مطلب معرفی کردیم چندین روش پیشنهاد می کنیم.

شما می توانید با شرکت در نمایشگاه صنایع دستی سمنان که امسال با 125 غرفه برگزار شد و میزبان هنرهای صنایع دستی صدها هنرمند در زمینه های مختلف بود محصول مدنظرتان را به صورت هدیه تبلیغاتی یا تزیینی منزل و هدیه لوکس به دیگران خریداری کنید. بازارچه های صنایع دستی که 2 بازارچه دائمی صنایع دستی سمنان هستند نیز یکی از بهترین فرصت ها برای خرید است.

فروشگاه صنایع دستی سمنان مثل فروشگاه صنایع دستی سجاد و سایر فروشگاه های معروف و معتبر این شهر نیز گزینه بسیار خوبی برای خرید صننایع دستی سمنان هستند. این فروشگاه ها تقریبا تمامی صایع دستی شهر سمنان و شهر و روستای تابعه آن را عرضه کرده و به فروش می رسانند.

دو روش گفته شده نیازمند این است که حتما در شهر سمنان حضور داشته باشید اما با خرید اینترنتی صنایع دستی سمنان این مشکل به طور کامل برطرف شده و شما می توانید قیمت و کیفیت محصولات را به راحتی با سایت های برتر و فروشگاه های اینترنتی مقایسه کنید.

قیمت صنایع دستی سمنان

با توجه به معرفی و لیستی که از صنایع دستی استان سمنان چیست ارائه شد طبیعی است که هر کدام از صنایع دستی قیمت متفاوتی داشته باشند. صنایع دستی شهر سمنان تنوع بالایی داشته و بسته به اینکه استاد یا هنرمند سازنده چه شخصی است قیمت ها متفاوت خواهند بود.

فروش صنایع دستی در استان سمنان به واسطه تولیدات با کیفیت و تنوعاتی که در زمینه های مختلف ایجاد شده نسبتا بالاست.فروش صنایع دستی در سمنان به شیوه های مختلف انجام می گیرد.

اما برای دریافت نمونه های مناسب بدون نیاز به هزینه و بازدید کردن خرید از وب سایت های معتبر را توصیه می کنیم. با خرید صنایع دستی به رونق اقتصادی و درآمدزایی هر منطقه کمک زیادی می کند ضمن اینکه بهترین روش برای ترویج فرهنگ و تمدن هر منطقه است.

 

منبع : بازار مینا  BazareMina.ir

4.9/5 - (8 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − چهار =