انواع صنایع دستی

صنایع دستی کرمان چیست؟

صنایع دستی کرمان چیست؟

صنایع دستی و سوغات کرمان

صنایع دستی کرمان چیست؟ و چگونه می توان آنها را شناخت. صنایع دستی و سوغات کرمان مانند دیگر هنرهای اصیل ایرانی از تنوع و کیفیت خوبی برخوردار بوده است. برخی از شاخه های هنری مانند هنر میناکاری در کرمان و شهرهای اطراف این استان بصورت غیر تجاری انجام می گردد.

اما برخی از صنايع دستي كرمان نیز بصورت تجاری تولید می شوند. زیبایی و مفید بودن سوغات و صنایع دستی کرمان از جمله دلایل محبوبیت آنها بشمار می رود.

تماس با واحد فروش: 09019277512

 

صنایع دستی کرمان چیست؟

صنایع دستی کرمان چیست؟

معرفی برترین صنایع دستی کرمان

معرفی برترین صنایع دستی کرمان به مشتریان کمک می کند تا بهترین دست سازهای بومی ایرانی را از هر کجای کشور سفارش داده و در اختیار داشته باشند. امروزه فروشگاه های آنلاین هم می توانند به عنوان مرکز صنایع دستی کرمان و شهرهای دیگر بصورت فعال عمل نمایند.

شرکت ها و سازمان ها برای خرید هدایای تبلیغاتی در کرمان و شهرهای اطراف می توانند براحتی چند کلیک سفارشات خود را ثبت کرده و در کمترین زمان تحویل بگیرند.

 

اپلیکیشن صنایع دستی

صنایع دستی در کرمان

صنایع دستی در کرمان از جایگاه ویژه ایی برخوردار است. یکی از زیباترین و دیدنی ترین استان های جنوبی کشور، کرمان است. شهری که چهارمین مرکز استان مرتفع ایران است

و همین باعث شده تابستان نسبتا خنکی داشته باشد به همین دلیل اقلیم نیمه کویری دارد. بناهای تاریخی و آثار هنری و باستانی و کلی جاهای دیدنی تنها یکی از دلایل سفرهای زیاد گردشگران در طول سال است.

بعد از بازدید و گشت و گذار در شهر زیبای کرمان نوبت به خرید سوغاتی و صنایع دستی می رسد تا هم به عنوان یادگاری و هم به عنوان هدیه و کادوی ارزشمند و پر بها خریداری کنید. صنایع دستی کرمان تنوع بالایی دارد

و شاید اولین چیزی که به ذهن ما برسد قالی کرمان باشد. اما در این مطلب قصد داریم شما را با انواع صنایع دستی استان کرمان آشنا کنیم که شاید برخی از آنها را برای اولین بار است که می شنوید.

صنایع دستی کرمان چیست؟

صنایع دستی کرمان چیست؟

مهمترین صنایع دستی کرمان

وقتی با سوال صنایع دستی کرمان چیست مواجه می شویم گزینه های زیادی داریم که بخواهیم به معرفی آنها بپردازیم اما متأسفانه همه آنها در حال حاضر رواج ندارند و به دلایل مختلف برخی از آنها منسوخ شده اند.

بنابراین ما فقط به تحقیق در مورد صنایع دستی کرمان که هنوز رواج دارند و تقاضا برای خرید آنها وجود دارد بسنده می کنیم. خرید هدیه و کادو از صنایع دستی نصف جهان برای هدایای تبلیغاتی پیشنهاد می گردد.

پیج صنایع دستی ایرانی در شبکه های اجتماعی

صنایع دستی و سوغات کرمان

 

  • قالی بافی: از جمله صنایع دستی معروف کرمان، قطعا باید به قالی بافی اشاره کنیم که جزو اصیل ترین آنهاست. دلایل شهرت قالی کرمان طرح و نقوش خاص افشان، ترنج، فرنگ، خوشه، قاب قرآنی، درختی، شاه عباسی ، برگ فرنگی، ستونی، خشتی، سرام و شکارگاه و همچنین به کار بردن نخ پنبه ای و پشم بسیار مرغوب است. بخشی از پشم مورد نیاز برای قالی بافی کرمان از خراسان و کرمانشاه و بخشی هم از شهرهای رفسنجان، ماهان، راور و چند شهر دیگر خود استان کرمان تأمین می شود. اگر آشنا و فامیل کرمانی داشته باشید و به خانه آنها بروید امکان ندارد قالی کرمان را نبینید که به عنوان زیرانداز، رویه پشتی، رویه مبل و غیره استفاده نکرده باشند. همین استقبال بی نظیر مردم کرمان از صنایع دستی خودشان و تولید با کیفیت قالی ها باعث شده حتی صادرات هم داشته باشند که جای قدردانی و تشکر دارد.

  • قالیچه افشاری:مهمترین صنایع دستی سیرجان کرمان، قالیچه های افشاری است اما چرا به آن قالیچه افشاری می گویند. به دلیل اینکه این قالیچه ها اصالتا توسط ایل افشاری که به کرمان کوچ کرده اند بافته شده به این اسم معروف گردیده است. اما امروز توسط ایل های دیگر کرمان هم بافته می شود که طرح و رنگ آنها بسته به ایل بافنده متفاوت است.
  • گلیم بافی:از صنایع دستی استان کرمان که حتما توصیه می کنیم حتی اگر به عنوان یادگاری نفیس هم شده خریداری کنید گلیم کرمان است. از بین گلیم های مختلف بافته شده در کرمان، گلیم سوزنی که به شیریکی پیچ هم معروف است ارزش خرید بالایی دارد. بافندگان این نوع گلیم ایلیاتی هستند. این نوع گلیم شبیه قالی است و زمان زیادی صرف بافندگی آن می شود.
  • شال بافی:از صنایع دستی استان کرمان که قدمت آن حتی به قبل از شروع قالی بافی بر می گردد شال بافی است. این ادعا را می توان از روی طرح های بسیار قدیمی فرش و قالی های کرمانی به اثبات رساند که همان طرح شال های قبل از خود بوده اند. شال بافی در کرمان به صورت شال های 3 متر طولی و یک چهارم عرضی است. طرح و نقوشی که در شال های کرمان می بینید بوته ای، زنگاری، ترمه، لاجوردی، لاکی، شاخ گوزنی، احرامی و افشان است.

 

صنایع دستی کرمان چیست؟

صنایع دستی کرمان چیست؟

سوغات و صنایع دستی کرمان

  • پته دوزی : یقینا شناخته شده ترین صنایع دستی کرمان پته دوزی است که رونق فعلی آن را باید مدیون دختران و زنان هنرمند این خطه از سرزمین کشورمان باشیم. صنایع دستی کرمان پته دوزی یکی از انواع مدل های سوزن دوزی است که در آن نخ های رنگی یا پشمی، کرکی ابریشمی و امثالهم که ریس نام دارد، بر روی پارچه دوخته می شوند. به پارچه زیری پته عریض می گویند که به رنگ های قهوه ای، عنابی، مشکی، نارنجی، سرمه ای، زرد، سفید، قرمز، زرد و سرمه ای است. محبوب ترین طرح در پته دوزی، طرح درخت زندگی یا طرح پته ای است که به آن پته جقه ای، پته میری، پته بادامی و پته ترمه ای هم می گویند. با صنایع دستی پته دوزی کرمان، روتختی، رومیزی، پرده، بالش، جانماز، زیر لیوانی، سجاده، کوسن و لباس می بافند.

  • قلمزنی : قلمزنی از صنایع دستی جنوب کرمان است که اصالت آن مربوط به شهر اصفهان است و پس از آن تبریز قطب این حرفه هنری است. اما قلمزنی کرمان هم مرغوبیت خوبی دارد و می توانید محصولات قلمزنی شده را به عنوان سوغات و صنایع دستی کرمان خریداری کنید.

 

  • جاجیم بافی : جاجیم هم از جمله صنایع دستی و سوغات کرمان است که خیلی از افراد به عنوان سوغاتی و کادو هم به عزیزان خود هدیه می دهند. جاجیم جزو زیراندازهای دو رویه است که نوع پارچه و ضخامت آن شبیه به پلاس است ولی کمی نازکتر بافته می شود. ویژگی مهم جاجیم این است که پرز ندارد و در شهرهای مختلف کشور بافته می شود و هر کدام مثل کرمان طرح و رنگ و نقش مخصوص به خود را دارند. تار و پود جاجیم از نخ های نازک و رنگی پنبه یا پشم و یا ترکیبی از این دو است.

 

صنایع دستی های کرمان

  • ترمه بافی : شاید تعجب کنید که مگر ترمه در کرمان هم بافته می شود؟ بله و البته این موضوع نقض کننده این نیست که مهد ترمه بافی شهر یزد است و همه جای دنیا مخصوصا هند ترمه ایران را با نام ترمه یزدی می شناسند. با این حال در لیست صنایع دستی شهر کرمان، ترمه هم به چشم می خورد که در بافت آن از الیاف طبیعی استفاده کرده و طرح های رایج بته جقه و گل شاه عباسی را به کار می گیرند. از ترمه برای جهیزیه عروس هم خرید می کنند.

 

  • حصیربافی : حصیربافی هنری نیست که بخواهیم آن را به عنوان نمونه اصیل صنایع دستی شهرستان کرمان معرفی کنیم چون در شهرهای مختلف ایران حصیربافی رایج است. اما به دلیل کیفیت بالا، رونق زیاد و مرغوبیت به آن اشاره می کنند. شما می توانید جانماز حصیری، پادری و نورگیر حصیری و غیره را خریداری کنید.

 

  • گبر دوزی : از جمله صنایع دستی و گردشگری کرمان که ما را به یاد زرتشتیانی می اندازد که در زمان های قدیم در این منطقه زندگی می کرده اند، گبر دوزی یا زرتشت دوزی است. گبر دوزی هم جزئی از هنرهای سوزن دوزی است به نحوی طر و نقوش مختلف مثل ماهی، هدهد، طاووس، گل میخک و غیره بر روی پارچه ها سوزن دوزی می شود. رنگ های مورد استفاده در اکثر موارد، سبز و سفید و سرخ هستند.

 

صنایع دستی کرمان چیست؟

صنایع دستی کرمان چیست؟

 

  • عریض بافی : از صنایع دستی مهم کرمان عریض بافی است که به پارچه های ضخیم و پشمی که زیر پته دوزی استفاده می شود می گویند. در گذشته هنرمندان کرمانی با استفاده از هنر عریض بافی، لباس هایی مثل پالتو و کت می بافتند ولی امروزه کمتر به این شکل کاربرد پیدا کرده و در پته دوزی هم کمتر استفاده می شود.

 

  • آجیده دوزی : زیباترین هنر صنایع دستی کرمان، آجیده دوزی یا پنبه دوزی یا لایه دوزی است که به آن لایه دوزی هم می گویند. قدمت این هنر باستانی به زمان هخامنشیان می رسد بنابراین با هنری بسیار اصیل روبرو هستیم. هنرمندان و اساتید کرمانی با کمک هنر آجیده دوزی وسایلی مثل رو کرسی، سجاده، کلاه، روتختی، کلاه درویشی، روانداز، البسه، وسایل آشپزخانه و مشابه آن را تولید می کنند بنابراین کاربرد زینتی در خانه ها دارد. روش کار بدین صورت است که بین دو لایه پارچه، یک لایه پنبه قرار می دهند و سپس می دوزند و بر روی آن نقش های برجسته مختلف کار می کنند. پارچه های مورد استفاده هم اکثر ساتن، کتان، مخمل، ابریشم، اطلسی و یا پارچه های تلفیقی هستند. تمامی طرح هایی که در آجیده دوزی کار می شوند اصالت بالایی دارند و ظریف هستند.

 

  • مفرشو : مفرشو یا مفشو به کیسه های تزیینی بسیار زیبایی می گویند که در گذشته برای نگه داشتن حبه قند، داروی گیاهی یا وسایل دوخت و دوز مثل سوزن و نخ استفاده می کرده اند. امروزه مدرن تر شده و علاوه بر دوخت طرح های جدید و رنگارنگ برای نگهداری وسایل مختلف استفاده می کنند. مفرشو، کیسه یا کیفی است که برای بافت آن یک پارچه دایره ای آستر کشی شده را بر می دارند و دورتادور آن را سجاف دوزی می کنند و در نهایت یک کناف هم از آن عبور می دهند که برای سفت کردن در کیسه است. تزییناتی که روی مفرشو کرمان می بینید همگی ناشی از تخیل و ذوق و قریحه هنری است و الگوی خاصی ندارند.

  • ساخت ظروف مسی : اگر به بازار سنتی و قدیمی کرمان سر زده باشید محصولات و صنایع دستی کرمان را خواهید دید اما چیزی که نظر شما را جلب خواهد کرد راسته مسگرهای بازار است که با صدای چکش خود مسگری پر رونقی را ادامه می دهند. معدن مس سرچشمه کرمان و سایر معادن این استان دلیل واضحی است که چرا مس کرمان مرغوب و درجه یک بوده و به اندازه مس زنجان و اصفهان پرفروش است. صنایع دستی کرمان مس است و ظروفی که بیشتر از همه فروش دارد کشکول، سینی، ظروف غذاخوری و چایخوری و شربت خوری، تابلو، قابلمه و مشابه آن هستند.

 

  • خورجین بافی : از صنایع دستی کرمان خورجین بافی را نام می بریم چون یکی از چند مرکز اصلی و قطب تولید انواع خورجین در کشور ماست. نقطه تمایز خورجین بافی کرمان استفاده از پشم های رنگی، نخ های پنبه ای و گاهی اوقات موی بز است. اگر سری به بازار صنایع دستی کرمان زدید یادتان نرود که خورجین ها را هم نگاهی بیندازید.
  • تولید انبر، قندشکن و چاقو : همه ما می دانیم که چاقوسازی زنجان شهرت جهانی دارد و بی نظیر است. در کنار زنجان، از صنایع دستی مهم کرمان می توان به چاقوسازی، قندشکن و انبرسازی آن اشاره کرد. چاقوسازان کرمانی علاوه بر چاقو وسایل دیگری مثل داس، ساطور و تاج علم های عزاداری هم تولید می کنند که به عقیده بسیاری از خریداران کیفیت آن مثال زدنی است.

  • سیس بافی : یک نمونه صنایع دستی در کرمان، سیس بافی است که به آن گیس نخل خرما هم می گویند. محصولات سیس بافی بسیار متنوع است اما معروف ترین آنها پادری، سبد و وسایل مشابه آنهاست. با کیفیت ترین و متنوع ترین محصولات سیس بافی را می توانید در کرمان پیدا کنید.

 

  • تولید ساز و آلات موسیقی : درباره ی صنایع دستی کرمان و تولید ساز و آلات موسیقی آن اطلاعات و منبع خاصی در دست نیست اما با توجه به رواج موسیقی و سازهای چوبی و حضور اساتیدی مثل اسماعیل خان مهرتاش، حسن و حسین میرخانی، حسین طهرانی، رحیم رفیعی منش و غیره می توان سازهای موسیقیایی مختلفی را در این شهر با قیمت مناسب خریداری کنید.

 

  • خوس دوزی : خوس دوزی هنری از صنایع دستی کرمان است که در آن با الیاف نقره و طلا، طرح های مختلف بر روی پارچه می دوزند. فرق خوس دوزی با سایر هنرهای پارچه دوزی و صنایع نساجی رایج در بین صنایع دستی شهرهای دیگر این است که هنرمندان ابتدا دوختن پارچه را تمام می کنند و سپس طرح خود را می کشند.

 

  • معرق کاری چوب : از صنایع دستی جدید کرمان که اصالت آن هم به این شهر باز نمی گردد معرق کاری چوب است. دلیلی که باعث شده هنر معرق کاری چوب کرمان در طی مدت زمان کم معروف شود، اضافه شدن صدف خاتم به حوزه معرق کاری در این شهر بوده که نتیجه آن تولید ظروف بسیار زیبا و بی بدیل است.

 

  • مشبک کاری : اگر به دنبال صنایع دستی چوبی کرمان هستید مشبک کاری یکی از بهترین پیشنهاداتی است که می توانیم به شما بدهیم. در هنر مشبک کاری، از ابزارهای مختلف برای سوراخ کردن پنجره ها و وسایل مختلف استفاده می کنند و طرح های بسیار زیبایی در می آورند. اصالت این هنر به معماری ایرانی باز می گردد که در آثار تاریخی استان اصفهان به وفور دیده می شود.

خرید صنایع دستی کرمان

وقتی به کرمان سفر می کنید نمی توان به همین سادگی از خرید صنایع دستی آن بگذرید. زیبایی و تنوع بالا، قیمت مناسب و کیفیتی که نمونه آن را در هیچ جا نمی توان پیدا کرد همگی تنها بخشی از دلایلی است که نسبت به خرید صنایع دستی و سوغات کرمان ترغیب خواهید شد.

اما برای خرید صنایع دستی کرمان باید چه کار کرد؟برای کسانی که به کرمان سفر کرده اند بازار گنجعلی خان کرمان را که جزئی از مجموعه گنجعلی خان محسوب می شود پیشنهاد می کنیم.بازار صنایع دستی کرمان در همین جاست

و برای رسیدن به آن باید به ضلع شمالی میدان گنجعلی خان بروید که بین چهار سوق و بازار اختیاری است. البته در نوروز و تابستان که سفرها به اوج خود می رسند هم بازارچه صنایع دستی کرمان با بیش از صدها غرفه تشکیل می شود

که فرصت خوبی برای دیدن تمامی صنایع دستی شهر کرمان و خرید از بهترین و مرغوب ترین هاست. بنابراین همیشه به دنبال مرکز خرید صنایع دستی کرمان باشید.اما اگر در شهر دیگری هستید و به صنایع دستی این شهر علاقه مندید، خرید اینترنتی صنایع دستی کرمان را پیشنهاد می کنیم.

اما نکته اینجاست که باید فروشگاهی معتبر انتخاب کنید که در زمینه صنایع دستی کاملا شناخته شده است. ما نیز به سهم خود در فروش صنایع دستی کرمان تلاش کرده ایم رضایت خاطر مشتریان را جلب کنیم.

قیمت صنایع دستی کرمان

با توجه به اینکه صنایع دستی استان کرمان تنوع بالایی دارند و بسته به اینکه توسط کدام اساتید و هنرمندان تولید شده باشند کیفیت متفاوتی پیدا خواهند کرد نمی توان قیمت مشخصی را تعیین نمود. قیمت صنایع دستی کرمان را فقط از فروشگاه ها و مراکز مطمئن جویا شوید تا نسبت به کیفیت محصول دریافتی هم مطمئن باشید.

 

منبع : بازار مینا  BazareMina.ir

5/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 2 =