انواع صنایع دستی

میناکاری روی سفال اصفهان و همدان با آموزش مینا کاری

میناکاری روی سفال

هنر میناکاری روی سفال

میناکاری روی سفال یکی از هنرهای اصیل ایرانی است. با ترکیب هنر سفالگری به همراه هنر میناکاری می توان ظروف بسیار زیبایی ساخت که هم جنبه تزئینی و هم جنبه کاربردی دارد.

طرح های استفاده شده در ظروف میناکاری سفالی با سادگی و زیبایی خود چشم هر بیننده ایی را به سمت خود خیره می کند. صنایع دستی همدان معمولا بر روی سفال انجام می گردد.

میناکاری بشقاب سفالی با میناکاری بشقاب های مسی کمی متفاوت است. میناکاری روی مس اصفهان بسیار شناخته شده و علاقه مندان فراوانی دارد.قطب میناکاری بر روی سفال شهر لالِجینْ (لاله‌جینْ) استان همدان است.

 

بسیاری از هنرآموزان میناکاری در کشور بدنبال آموزش میناکاری روی سفال بصورت حرفه ایی هستند. البته امروزه در شهرهایی چون اصفهان , این هنر بصورت حرفه ایی و تجاری دنبال می شود.

شما می توانید عکس میناکاری روی سفال را مشاهده کرده و با توجه به سلیقه خود، بهترین محصولات را انتخاب نمائید. مشتریان زیادی برای ظروف میناکاری سفال در تهران وجود دارند که هم از اصفهان و هم از همدان سفارشات خود را تهیه می نمایند.

تماس با واحد فروش: 09019277512

 

گلدان و بشقاب میناکاری روی سفال

میناکاری روی سفال

میناکاری روی سفال، جلوه‌ای از هنر اصفهان

میناکاری روی سفال Minakari Earthenware از هنرهای اصیل اصفهان محسوب می‌شود. از ترکیب سه عنصر اصلی طبیعت یعنی آب، آتش و خاک با یکدیگر، محصولی شگرف و زیبا به وجود می‌آورد. معمولاً طرح‌های میناکاری از الگوهای اسلیمی الهام گرفته‌شده است.

زادگاه این هنر اصیل، شهر لالجین همدان است. میناکاری سفالی بیشتر برای تزیین امکان مذهبی نظیر مسجد استفاده می‌شود. هنرمندان ساکن اصفهان در این هنر دستی بر آتش دارند. ظروف ساخته شده سفالی از دیر باز تا کنون مورد استفاده مردم قرار داشته زیبایی این محصولات نیز از اهیمت بالایی برخوردار بوده است.

میناکاری روی سفال چیست ؟

نخستین سوالی که برای شما پیش خواهد آمد این است : میناکاری سفال چیست ؟ میناکاری روی سفال درواقع نوعی تکنولوژی است که قدمتی دیرینه دارد. میناکاری به‌طور عمده بر روی زیورآلات و اشیای تزیینی به کار می‌رود.

جذابیت این هنر به‌قدری است که زنان خانه‌دار به‌عنوان منبع درآمد از آن استفاده می‌کنند. درواقع این هنر جزء صنایع‌دستی و سوغاتی شهرهایی مانند همدان و اصفهان است. مهد این هنر زیبا شهر اصفهان است.

میناکاری را بیشتر می‌توان بر روی ظروف مسی انجام داد. نقوش با رنگ میناکاری روی سفال نقطه کوبی شده و جلوه بهتری روی این ظروف دارد. این هنر انواع مختلف و متنوعی دارد.

از آن جمله می‌توان به میناکاری روی مس، طلا، و سفال اشاره کرد. رنگ آبی معرف میناکاری روی سفال و دیگر ظروف است. رنگ آبی به مخاطب نوعی آرامش را منتقل می‌کند.

 

اپلیکیشن صنایع دستی

میناکاری بر روی سفال

همیشه ترکیب دو هنر عالی، موجب خلق چیزی نو می‌شود. میناکاری سفالی هم حاصل ادغام دو هنر سفال‌گری و میناکاری است. شما برای انجام دادن این هنر باید به میناکاری و نقاشی تسلط کامل داشته باشید. نمونه‌های بسیار زیبایی از انواع میناکاری را می‌توانید در موزه لورر پاریس مشاهده کنید.

سفال را معمولاً از شن، ماسه و آهک می‌سازند. فرآیند این نوع از میناکاری بسیار طولانی است و دارای چهار مرحله است. این چهار مرحله شامل، ساختن سفال، تهیه الگو، قلم‌زنی، لعاب زنی می‌باشند.این هنر در اصفهان ته‌مایه مذهبی دارد. درواقع این کاری بسیار ارزشمند به شمار می‌آید.

 

 

اصفهان در زمان صفویان مرکز کارگاه‌های مربوط به این فعالیت بود. میناکاری هنری همراه علم شیمی است. این محصول در طی فرآیندهای شیمیایی خلق می‌شود. در زمان‌های مختلف بر روی سفال‌ها طرح‌هایی از دغدغه اجتماع آن دوران نقاشی می‌شد.

البته شما در اکثر ظروف تصاویری از طبیعت، گلو حیوانات اساطیری می‌بینید. شما از میناکاری روی سفال می‌توانید جهت زیباسازی محیط زندگی خود بهره ببرید.

آموزش میناکاری روی سفال از طریق اینترنت بصورت آنلاین و یا کارگاه ها بصورت فیزیکی برای علاقه مندان قرار داده شده است. ظروف میناکاری سفالی سادگی و زیبایی منحصر بفردی دارد.

 

کاسه و بشقاب میناکاری روی سفال

میناکاری بشقاب سفالی

مراحل میناکاری روی سفال

مراحل میناکاری روی سفال 4 مرحله است. باید استعداد و دانش زیادی جهت تهیه آن داشته باشید. در ابتدا تهیه ابزار و مواد مناسب بسیار مهم است. برای شروع، سفال خام، لعاب و سیاه‌قلم میناکاری لازم است. بسته به اینکه طرحتان روی چه مقیاسی می‌خواهید پیاده کنید.

ظرفی را انتخاب می‌کنید. توجه داشته باشید هرچه ظرف بزرگتر به نتیجه رسیدن زمان‌برتر خواهد بود. لذا ما به شما پیشنهاد می‌کنیم تا از ظرف‌هایی با قطر کم و کوچک استفاده نمایید.سمباده جزو اصلی‌ترین ابزارهای این نوع از میناکاری به شمار می‌رود.

روی طرف موردنظر را به‌خوبی سمباده می‌کشیم تا همه‌جا آن صاف و یکدست شود. حالا ظرف ما برای انداختن الگو بر روی آن آماده است. به این منظور در اول کار نقطه مرکزی بشقاب را مشخص می‌کنیم. سپس ظرف را به قسمت‌های مساوی تقسیم‌بندی می‌نماییم.

رعایت فاصله مساوی بسیار مهم است. اگر فاصله‌ها ناهمگون باشد طرح ما به‌درستی بر روی بشقاب منتقل نمی‌شود میناکاری سفالی هنری بی‌بدیل است.مرحله سوم این هنر شامل طرح‌های موردنظر خود به‌وسیله جوهر مخصوص میناکاری روی بشقاب می‌کشیم.

اگر از وسیله‌ای به‌غیراز این استفاده کنید، نقوش حک‌شده به‌راحتی پاک می‌شوند. در گام بعدی برای تکمیل فرآیند تولید محصول، سیاه‌قلم را انجام می‌دهیم. در حقیقت سیاه‌قلم ترکیبی از گرافیت و چسب است که خودتان هم می‌توانید نسبت به تهیه آن اقدام کنید.

سیاه‌قلم مهم‌ترین و درعین‌حال ساده‌ترین گام میناکاری روی سفال است. سعی کنید هنگام کشیدن طرح، دستتان نلرزد، زیرا طرح روی ظرفتان صورت زیبایی پیدا نمی‌کند. میناکاری سفال گلدان , بشقاب , قندان و ظروف کاربردی زیادی را شامل می گردد. که بسیاری از آنها مورد استفاده روزمره ما قرار می گیرد.

 

پیج صنایع دستی ایرانی در شبکه های اجتماعی

میناکاری بشقاب سفالی

در مرحله آخر میناکاری روی سفال از لعاب استفاده می‌شود. در حقیقت گام لعاب‌کاری، تعیین رنگ ظرف موردنظر ما است. اینکه شما از چه ترکیب رنگی استفاده می‌کنند در نمای ظاهری نهایی آن تأثیر بسزایی دارد.

انجام این هنر و مرحله نیاز به تبحر کافی دار در ادامه مایع لعاب را در قیف‌های مخصوص ریخته شده و در درون خطوط نقش‌های حک‌شده فرو می‌رود. لعاب‌کاری در طی چند نوبت انجام می‌شود.در انجام این هنر رنگ‌آمیزی دور بشقاب مهم است.

معمولاً از رنگ‌های سبز، آبی فیروزه‌ای، قرمز، سفید در لعاب‌کاری ظروف سفالی استفاده می‌شود.بعد از تمامی این مراحل حالا بشقاب یا ظرف آماده رفتن به داخل کوره است. میناکاری قدمتی 50000 ساله دارد. شما می‌توانید انجام مرحله‌به‌مرحله این هنر را در شهر اصفهان ببینید. این شهر دارای زبردست‌ترین اساتید این حوزه است.

میناکاری سفال اصفهان

ظروفی که با میناکاری روی سفال تهیه می‌شوند، بسیار ظریف و شکننده هستند. لذا در نگهداری آن‌ها باید دقت لازم صورت پذیرد. طرح‌های روی این وسایل ممکن است به‌راحتی پاک شوند. بهتر است برای تمیز کردن آن‌ها از اسفنج نم‌دار استفاده کنید.

این وسایل را هرگز در معرض گرما قرار ندهید. گرما باعث ایجاد ترک بر دور ظرف سفالی می‌شود. امروز با پیشرفت ارتباطات شما به‌راحتی می‌توانید این هنر را بیاموزید. یادتان باشد میناکاری روی سفال یک هنر باستانی و دستی است که معرف قدمت و تاریخ یک کشور است.

پس بهتر است در حفظ آن بکوشیم.اگر می‌خواهید ظروف این نوع از میناکاری را تهیه کنید، باید به نکات زیادی توجه کنید. فاکتورهایی مانند وزن ظرف بسیار مهم است. اگر وزن ظرف کم باشد درگذر زمان تغییر شکل می‌دهد.

درواقع زیبایی گذشته خود را از دست می‌دهد. یادتان باشد تمام سطح این اثر هنری اصیل اصفهانی باید صاف و یکدست باشد.وجود رگه و ترک نشان‌دهنده لعاب‌کاری ضعیف محصول است. اگر علاقه به هنرهای دستی ایرانی داشته باشید ممکن است

از خود سوال کنید که چگونه مینا کاری روی ظروف سفالی انجام دهیم؟ که ایرادی در کارمان وجود نداشته باشد و محصولات استادانه ایی را به بازار ارائه دهیم. این کار به آموزش و کمی تمرین نیاز دارد. پس از آن شما نیز براحتی می توانید بر روی ظروف سفالی میناکاری کنید.

 

بشقاب میناکاری بر روی سفال

سفال میناکاری شده

میناکاری سفالی

هر هنر اصیلی دارای هویت و شناسنامه است. ازآنجایی‌که میناکاری روی سفال محصول ارزان‌قیمتی نیست، لذا بهتر است نوع اصیل آن را بخرید. در نوع اصیل، نام اثر، سازنده و دیگر موارد لازم ذکرشده است.

به این صورت اگر بعداً قصد فروش داشتید، راحت‌تر می‌توانید نسبت به این امر اقدام نمایید. نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که این هنر اصیل توسط هنرمندان اصفهان و همدان درست‌شده است.قیمت این نوع از میناکاری متغیر است.

ملاک تعیین آن ظرافت و نوع طرح به‌کاربرده شده در ظروف می‌باشد. تنوع رنگ مورداستفاده در تهیه یک محصول از دیگر ملاک‌های مهم به شمار می‌رود. هرگز برای زدودن ناپاکی از روی وسایل میناکاری از اشیای زبر و تیز استفاده نکنید. آب گرم بهترین گزینه برای شستشوی ظروف میناکاری سفالی است.

میناکاری سفال در همدان

میناکاری روی سفال هنری بسیار پرطرفدار است. بسیاری از افراد از آن به‌عنوان منبعی برای درآمد استفاده می‌کنند. نقوش و طرح‌های وسایل از قبل تهیه می‌شود و اغلب به‌صورت شابلون درمی‌آید. الگوهای میناکاری انواع متنوعی دارند.

به‌عنوان‌مثال می‌توان به الگوهای کاغذی، چوبی و پلاستیکی اشاره کرد. برای اینکه طرح موردنظر شما به‌درستی بر روی سفال منتقل شود. تمام ابعاد آن باید با سطح کار مماس باشد. الگو را روی کار گذاشته و با قلم مخصوص خطوط را بر روی آن رسم می‌کنیم.

الگوهای میناکاری به‌راحتی در بازارهای بزرگ برای عموم در دسترس و قابل تهیه است. رنگ‌آمیزی بعد از طراحی هم باید به‌درستی انجام شود. رنگ مورداستفاده در این هنر طیف مینایی است. شما جهت خرید انواع طرح‌های این نوع از میناکاری به سایت ما مراجعه نمایید.

 

قندان میناکاری روی سفال

میناکاری سفال تهران

تاریخچه میناکاری روی سفال

طبق گزارش‌های موجود میناکاری روی سفال در ایران به وجود آمده و سپس مانند بسیاری از چیزهای دیگر به نقاط مختلف دنیا منتقل‌شده است. کشورهایی مانند چین و هند هم‌سال‌ها تلاش کردند تا ظروفی مانند کارهای اصفهان تولید کنند.

ولی فرق از زمین تا آسمان است. درگذشته سفال را بیشتر به‌عنوان گلدان، ظرف و قاب استفاده می‌کردند. تنها مبنا است که حالت اکسید ندارد. به این معنا که می‌توان نقوش با تمام جزئیات بر روی کار پیاده کرد. نمونه‌های بسیار اعلای میناکاری روی سفال را می‌توان در آثار باستانی مشاهده کرد.

به‌عنوان‌ مثال در زمان هخامنشیان کاسه سفالی کم‌نظیری تولیدشده که اکنون از آن در موزه لس‌آنجلس آمریکا نگهداری می‌شود. اوج این هنر را می‌توان در زمان سلجوقیان دید. در این زمان اسم طراح و استادکار با خط میخی بر روی کار حک می‌شد.

از بزرگان هنر میناکاری سفالی می‌توان از آقایان غفاریان، هنردوست و نعمت اللهی یادکرد.آن‌ها نقش بسزایی در حفظ این صنعت دستی ارزنده داشتند. میناکاری در دوران پهلوی به دست فراموشی سپرده شد.

جالب این است که نقوش هم در طی دوران مختلف دستخوش تغییر شده است. به‌عنوان‌مثال در دوران تیموریان بیشتر لباس درباریان و شاه روی سفال به چشم می‌خورد. در دوران صفویان طرح‌ها بیشتر حول، شکار، اسب‌سواری، مجالس بزم و شادی و دربار بود.

نمونه کارهای دوران ساسانیان را می‌توانید در موزه‌های لندن و بوستون ببینید. در دوران قاجار به‌وفور رنگ قرمز در رنگ‌آمیزی محصولات این هنر چشم می‌خورد. در زمان قاجار اما میناکاری بیشتر روی اشیایی نظیر قلیان و کوزه انجام می‌شد. نمادهایی از فرهنگ عربی به‌خصوص در دوران سلجوقیان بر روی ظروف دیده می‌شود.

در دوران قاجار میناکاری روی سفال مختص طبقه اشراف بود. آن‌ها از این هنر بیشتر روی اشیایی مانند کمربند، گردنبند و وسایل مطبخ استفاده می‌شد. البته با توجه به تاریخچه این هنر و پیش زمینه فرهنگی هنری شهر اصفهان, میناکاری سفال اصفهان از کیفیت و مرغوبیت بالایی برخوردار است.

در میناکاری روی سفال” فرد” از اهمیت بالایی برخوردار است. در حقیقت حکم نکته کلیدی مرحله آخر تولید این اثر هنری را دارد. زمانی که ظرف سفالی آماده ورود به کوره است، باید به مقدار لازم بر تمام سطح کار فرد پاشیده شود.

فرد در میناکاری به مفهوم دانه‌های شیشه‌ای است. هدف استفاده از این ذرات، صاف و صیقلی کردن سطح سفال است. ضمناً این ذرات به کار خاصیت ضد آب بودن را هم اضافه می‌کنند. درنتیجه کیفیت خروجی میناکاری روی سفال از کوره به نسبت قابل‌توجهی بالا می‌رود.

 

کاسه میناکاری سفالی

آموزش میناکاری روی سفال

چگونه یک هنر اصیل اصفهان خوب بخریم؟

زیبایی میناکاری روی سفال به‌قدری است که هرکس آن را می‌بینید یا دوست دارد آن را تهیه کند و یا به‌صورت امتحانی آن را در خانه بسازد. سفالشی بسیار قدیمی در کشورمان محسوب می‌شود. سفال به معنای گل شکل نگرفته بدون تزئین می‌گویند.

درگذشته کاربرد بسیار داشته است. از سفال بیشتر کوزه، گلدان و دیزی می‌سازند. ظروف سفالی برای غذا خوردن و نگهداری مواد خوراکی انتخاب خوبی هستند. این ظروف هوا را داخل خود راه نمی‌دهند و درنتیجه عرق نمی‌کنند. درواقع خنک هستند.

به‌عبارت‌دیگر هوا در آن‌ها جریان دارد. حال اگر همین سفال ساده به میناکاری مزین شود، چقدر جلوه متفاوت و دیدنی را پیدا می‌کند.. محصولات میناکاری سفالی به دو صورت ماشینی و دستی تولید می‌شوند. این‌یک هنر اصیل اصفهان است.

میناکاری روی سفال در اصفهان

در مدل صنعتی میناکاری روی سفال به‌وسیله قالب‌ریزی انجام می‌شوند. به شیوه سنتی هم همان‌طوری است که همه می‌دانید. مدل صنعتی این هنر بیشتر در شهرهای بزرگ دیده می‌شود. قیمت نوع صنعتی این هنر از دستی آن کمتر است.

اما این روش یک حسن دارد و آن اینکه از مقاومت و دوام بالاتری نسبت به نوع سنتی برخوردار است. به خاطر همین استحکام امکان طراحی نقوش و الگوهای متفاوت و پیچیده بر روی آن به‌راحتی فراهم است.

در نوع دست‌ساز این محصول شما شاهد رگه‌ها و گاهی ناصافی در سطح کارخواهید بود که البته چون یک وسیله هنری است، به زیبایی بصری آن می‌افزاید.نکته جالب اینکه شما ظروف میناکاری سفالی صنعتی را می‌توانید بدون نگرانی در معرض حرارت قرار دهید.

به طبع هیچ‌چیز به ارزش مدل طبیعی آن نیست. امروزه برای تولید این هنر بیشتر از طرح‌ها و الگوهای گل و مرغ استفاده می‌شود. در هنگام خرید این هنر از محکم بودن اعضایی که به آن وصل هستند، اطمینان حاصل کنید.

نوع و میزان لعاب فاکتور مهمی در سنجش مرغوبیت این نوع اجناس است. نوع سایه‌ای که بر روی اثر می‌خورد از نمادهای مهم به‌حساب می‌آید. در اصطلاح میناکاری به سایه فرد می‌گویند.فرد زدن به دو روش غرق آبی و پمپی انجام می‌شود.

در فرد زدن بیشتر از رنگ‌های سبز و آبی آسمانی استفاده می‌شود. به نظر می‌رسد که کار تمام شدن اما گذاشتن این ظروف در داخل کوره خود نیازمند مهارت خاصی است. زیرا اگر کمی نامرتب باشد، خروجی صاف و صیقلی نخواهیم داشت.

درمجموع می‌توان گفت که میناکاری روی سفال هنری منحصربه‌فرد در ایران محسوب می‌شود. خاستگاه این صنعت دستی ارزنده، شهرهای اصفهان و همدان است. در اصفهان استادان زبردستی به تولید این محصولات اشتغال دارند.

مراحل ساخت ظروف میناکاری بسیار طولانی و البته نیازمند مهارت و دقت فراوان است. در کل این محصول در طی چهار مرحله آماده می‌شود. که برخی از آن‌ها مهم هستند. به‌عنوان‌مثال می‌توان به مراحل لعاب‌کاری، رنگ‌آمیزی و فرد اشاره کرد. اگر هرکدام از این گام‌ها درست صورت نگیرد، محصول نهایی، چیز مرغوبی نخواهد بود.

آثار مرغوب این هنر را می‌توانید در موزه‌های معتبر و مشهور دنیا مانند موزه لورر فرانسه و لس‌آنجلس مشاهده کنید. قدمت این هنر چیزی حدود 500 هزار سال است. در دوران مختلف نقوش و طرح‌های مختلفی بر روی این اثر زده می‌شد.

به‌عنوان‌مثال در زمان تیموریان بیشتر طرح درباریان مرسوم بود. اگر قصد تهیه میناکاری روی سفال رادارید به رنگ، شکل و لعاب آن دقت کنید.شما می‌توانید طرح موردنظر خود را با مراجعه به سایت ما انتخاب کنید و سپس نسبت به خرید آنلاین آن اقدام نمایید.

در کل وجود یک اثر هنری در خانه یا محل کار آن‌هم نوع دست‌ساز خالی از لطف نیست و روحی تازه به زندگی شما می‌بخشد.

گام به گام با آموزش میناکاری سفال تهران

با رشد کسب و کارها و کارگاه های خانگی، تولید آثار هنری و صنایع دستی یک منبع درآمدزا برای افراد به ویژه خانم های خانه دار محسوب می شود. هنر میناکاری بر روی سفال در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است

تا جایی که برخی از افراد توانسته اند با یک سرمایه بسیار مختصر، کارگاه تولیدی خود را راه‌ اندازی کنند و از این هنر، کسب درآمد نمایند.علاوه بر افرادی که به کسب درآمد از هنر میناکاری روی سفال فکر می کنند،

بسیاری از مخاطبان نیز تمایل دارند این هنر را به عنوان یک مهارت فردی بیاموزد. بنابراین لازم است مسئله آموزش میناکاری روی سفال با دیدگاه حرفه ای و کاملاً متمایز از سایر صنایع دستی بررسی شود.

 

قندان سه پایه میناکاری سفالی

میناکاری سفال اصفهان

آموزش میناکاری روی سفال

برای ورود به مبحث آموزش میناکاری روی سفال لازم است ابتدا به هنرجویان با لوازم و وسایل میناکاری آشنا شوند و سپس بیاموزند چگونه از اولین مرحله تا آخرین مرحله باید عمل کنند تا اثر هنری آنها قابل ارائه به بازار یا مخاطبان محلی باشد.

به این ترتیب تصمیم گرفته ایم آموزش میناکاری روی سفال را به سادگی و با کلامی صمیمانه در این مطلب معرفی کنیم؛ به طوری که برای افراد مبتدی که به تازگی وارد این کار شده اند نیز قابل درک و فهم باشد.

مراحل مختلف آموزش میناکاری روی سفال

آموزش میناکاری روی سفال – مرحله اول
برای اینکه آثار هنری میناکاری روی سفال را به زیبایی خلق کنید باید در مرحله اول، لوازم و وسایل مورد نیاز برای این هنر را تهیه کنید. خرید رنگ های میناکاری، خرید لعاب میناکاری، تهیه شابلون با طرح های متنوع و از همه مهمتر،

خرید ظروف سفالی خام در این مرحله، قبل از ورود به آموزش میناکاری روی سفال الزامی است. برای خرید لوازم و وسایل نیز می توانید با کارشناسان فروش در این مجموعه تماس حاصل کنید.

آموزش میناکاری روی سفال – مرحله دوم
برای این که بتوانید یک اثر میناکاری بر روی ظروف سفالی خلق کنید لازم است یک ظرف را به دلخواه انتخاب کنید. پس از اینکه ظرف مورد نظر خود را انتخاب کردید باید با استفاده از سمباده، تمام قسمت های ظرف،

بخصوص سطوحی که می خواهید رنگ آمیزی کنید را به دقت صاف کنید. هیچ گونه پستی و بلندی یا ناهمواری نباید بر روی سطوح ظروف سفالی وجود داشته باشد.

 

ساعت میناکاری روی سفال

خرید میناکاری روی سفال

آموزش میناکاری روی سفال – مرحله سوم
پس از اینکه ظرف مورد نظر خود را صاف و یکدست کردید، لازم است بستر آن را برای اجرای طرح دلخواه خود آماده کنید. برای اینکه طرح های شما در نهایت، زیباتر شوند حتماً باید مسئله تقارن طرح ها را در نظر داشته باشید.

هر ظرف سفالی را که انتخاب می کنید باید از نظر تقارن بررسی کرده و سپس با مداد، خطوط صاف را بر روی آن رسم کنید.این خطوط در حقیقت، مسیر طرح های اصلی میناکاری روی سفال را به شما نمایش می دهند.

بر روی این خطوط مشخص شده باید شابلون میناکاری را قرار دهید. میناکاری بر روی گلدان ها، میوه خوری یا سطوحی که به صورت منحنی هستند اندکی سخت تر است اما با دقت و ظرافت می توانید از عهده کار بر آیید.

آموزش میناکاری روی سفال – مرحله چهارم
در مرحله چهارم بر روی خطوطی که قبلاً رسم کردید باید شابلون میناکاری را قرار داده و با استفاده از جوهر پودری یا جوهر مخصوص میناکاری، آن نقش را بر روی سفال، منعکس کنید. اگر نقش های شما ریز هستند دقت و حوصله بیشتری به خرج دهید.

آموزش میناکاری روی سفال – مرحله پنجم
پس از آن که طرح های خود را با استفاده از شابلون بر روی ظروف منتقل کردید، نوبت به سیاه قلم می‌رسد. لازم است با ابزار سیاه قلم که تهیه کرده‌اید مرز نقش‌ها را پررنگ کنید.

سیاه قلم در حقیقت مخلوطی از چند ماده نظیر چسب و گرافیت است که موجب ثبات رنگ میناکاری و لعاب میناکاری هنگام حرارت دیدن در داخل کوره می شود.برای اینکه سیاه قلم را بر روی ظروف سفالی بکشید از پمپ مخصوص میناکاری استفاده کنید.

در هر یک از نقش ها، میزان فشار پمپ، غلیظ یا رقیق بودن محلول را مشخص می کند. هرچه تسلط بیشتری هنگام کشیدن نقش ها داشته باشید، طرح نهایی شما زیباتر خواهد شد.

 

گلدان سفالی میناکاری

فروش میناکاری سفالی

آموزش میناکاری روی سفال – مرحله ششم
در مرحله ششم و پس از انجام سیاه قلم، لازم است ظرف خود را لعاب کاری کنید. پس از اینکه لعاب مخصوص مینا را در داخل پمپ ریختید با سر سوزن آن را در محل های مورد نظر قرار دهید. دقت داشته باشید که لعاب ‌های شما نباید زیاد رقیق یا زیاد غلیظ باشد.

هرچه نقش هایی که کشیده اید ظریف تر باشند، هنگام لعاب کاری باید دقت و حوصله بیشتری به خرج دهید. سپس فرصت بدهید تا لعاب ها خشک شوند.برای هر قسمت می توانید طبق سلیقه خود از رنگ های مختلف استفاده کنید.

آموزش میناکاری روی سفال – مرحله هفتم
آخرین مرحله میناکاری روی سفال، حرارت دیدن در داخل کوره است. برای ثبات لعاب و رنگ بر روی ظروف سفالی باید آن را در معرض دانه های ریز شیشه که در این هنر به نام فِرِد شناخته می شود قرار دهید. سپس ظرف مورد نظر را داخل کوره میناکاری قرار داده به اصطلاح، پخته شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص هنر مینا‌کاری، ثبت سفارش عمده، خرید آثار هنر میناکاری روی سفال و یا هرگونه اطلاعات در زمینه آموزش میناکاری روی سفال و ظروف خام می توانید با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل کنید.

 

میناکاری روی سفال

میناکاری سفالی

MinaKari (Enameled) on Pottery

If you want to have a nice selection of two different arts at the same time, you can consider MinaKari (enameled) art mixed with pottery to make a lot of different dishes.

BazareMina online Market offers a variety of artworks to all people who live in different cities and are interested to have a great piece of art in their decorations at home or office.

MinaKari (Enameled) on Pottery

One of the traditional arts of Isfahan is called MinaKari (enameled) on pottery. Beautiful dishes can be made by combining two arts of MinaKari (enameled) and pottery.

These products can be considered as nice ornamental and practical ones with simple designs to attract a lot of art lovers. The type of MinaKari used on these dishes is different from that on copper ones.

MinaKari (enameled) art of Isfahan is famous all over the world. MinaKari (enameled) on pottery is originated from Lalejin, a city in Hamedan. A lot of people are interested to learn to this art as a hobby or as their professional career.

Different customers visit BazareMina online Market and order their favorite products with the highest quality and the most reasonable price.

Nice Design of MinaKari (Enameled) on Pottery

When three elements of nature; water, fire and soil; are mixed with each other, the great handicraft of MinaKari (enameled) on pottery is produced.

Designs of this art are taken from arabesque designs to decorate religious places such as mosques, and it is from Lalejin, a city in Hamedan.

Different people from other cities of Iran follow this art as a professional career and this handicraft is popular among national and international art lovers.

Description of MinaKari (Enameled) on Pottery

The art of MinaKari (enameled) on pottery is a handicraft and souvenir of Isfahan and Hamedan. Housewives consider this art as a home job and spend time making beautiful dishes with magnificent designs and colors.

These dishes are really delicate and you should take care of them well. You need to buy original products made of this art from BazareMina online Market and be sure of their originality and quality.

منبع : بازار مینا  BazareMina.ir

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهی در مورد “میناکاری روی سفال اصفهان و همدان با آموزش مینا کاری

  1. ماه گفت:

    سلام رشته دانشگاهی مربوط به این کار هم وجود داره؟؟

    1. بازار مینا گفت:

      سلام/وقت بخیر
      رشته هنر در دانشگاه هنر تدریس می شود که دانشجویان با هنرهایی همچون فیروزه کوبی،میناکاری،نقاشی و سایر هنرهای اصیل ایرانی آشنا خواهند شد.

  2. زهرا محبی گفت:

    سلام روز بخیر عذر میخام من هر چی پرس و جو میکنم نمیتونم آدرس کوره پیدا کنم.شما آدرس برای کوره دارید

    1. بازار مینا گفت:

      خانم محبی درود بر شما
      تولید کنندگان معمولا از هر کارگاه که زیر ساخت تهیه می کنند به همون کارگاه محصولات را برای کوره میدن.

  3. ناشناس گفت:

    با اجازه تون مطلب رو توی سایتم میزارم

    1. بازار مینا گفت:

      دوست عزیز درود بر شما

      کپی مطالب با ذکر منبع مجاز است.

  4. نگار گفت:

    سلام

    ما تولید کننده محصولات سفالی تزئینی هستیم آیا امکان داره محصولاتمون را در سایت شما معرفی کنیم؟

    1. بازار مینا گفت:

      خانم نگار درود بر شما

      با توجه به اینکه شعار گروه صنایع دستی بازار مینا , حمایت از کالای ایرانی هست , حتما شما می توانید محصولات خودتون را در فروشگاه صنایع دستی اصفهان معرفی کنید البته برای دریافت اطلاعات بیشتر و همچنین آگاهی از قوانین فروشگاه باید با مدیر فروش مجموعه تماس برقرار کنید.

      تلفن تماس: ۰۹۰۱۹۲۷۷۵۱۲

    2. گروه نگار ایرانیان گفت:

      اسم من نگار نیست , اسم گروه هنری ما نگار ایرانیان هست

      1. بازار مینا گفت:

        عذر میخوام من اطلاعی نداشتم

  5. سامانی گفت:

    سلام و عرض خسته نباشید

    کارهای زیباتون را از سایت دیدم

    بهتون تبریک میگم واقعا عالی هستن

    1. بازار مینا گفت:

      جناب سامانی درود بر شما

      از شما بدلیل لطفی که به گروه صنایع دستی بازار مینا دارید سپاسگذاریم
      امیدواریم همیشه موفق باشید

  6. اکبر گفت:

    سلام

    ما در شهر یکی از روستاهای اطراف مشهد زندگی می کنیم. اگر یک گلدان خرید کنیم آیا برای ما ارسال می شود؟

    1. بازار مینا گفت:

      آقای اکبر درود بر شما

      بله / با کمال افتخار سفارش شما را از طریق شرکت ملی پست ارسال خواهیم کرد. هر زمان که تمایل داشتید سفارش خود را ثبت کنید.

  7. سارا گفت:

    سلام

    با شستن ظروف میناکاری سفالی نقاشی آنها پاک نمی شه؟

    1. بازار مینا گفت:

      خانم سارا درود بر شما

      در پروسه تولید محصولات میناکاری سفالی , پس از نقاشی , ظروف در کوره حرارت دیده تا رنگ ها باصطلاح پخته شوند و با شستن پاک نشوند. شما بدون نگرانی پس از استفاده می توانید آنها را با آب بشویید فقط هر گونه ضربه به ظروف سفالی , می تواند منجر به آسیب دیدگی آنها شود.

  8. عباسی گفت:

    سلام

    قلیون سفالی میناکاری شده دارید؟ اگر ندارید از همکاراتون کسی هست که معرفی کنید؟

    1. بازار مینا گفت:

      جناب عباسی درود بر شما

      ما قلیان سفالی میناکاری نداریم. شما می توانید از همکاران ما در این زمینه سوال فرمائید.

  9. محبی گفت:

    سلام
    مغازتون کجاست؟

    1. بازار مینا گفت:

      جناب محبی درود بر شما

      ما شرکت هستیم و دفتر ما در ارگ جهان نمای اصفهان است. فروش حضوری نداریم و شما می توانید از طریق سایت سفارشات خود را ثبت نمائید.

  10. محسنی گفت:

    ما از کجا به شما اعتماد کنیم و قبل از دریافت سفارشمون بصورت آنلاین پول پرداخت کنیم

    1. بازار مینا گفت:

      جناب محسنی عزیز درود بر شما

      سایت فروشگاه ما نماد اعتماد ۲ستاره کسب و کارهای الکترونیکی دارد که لینک آن در پایین سایت وجود داشته و مشتریان عزیز می توانند آن را مشاهده نمایند.

  11. رضا گفت:

    ببخشید طرح های میناکاری روی سفال هم مثل میناکاری اصفهان با هم متفاوته؟

    1. بازار مینا گفت:

      آقای رضا درود بر شما

      بدلیل دست ساز بودن ظروف سفالی میناکاری شده و ممکن است محصولات تا حدودی با یکدیگر متفاوت باشند. نقاشی های انجام شده بر روی ظروف توسط هنرمندان اصفهان و با دست انجام می گردد.

  12. ندا گفت:

    سلام

    من تعدادی ظروف میناکاری شده سفالی دارم شما خرید هم دارید؟

    1. بازار مینا گفت:

      خانم ندا درود بر شما

      خرید محصولات خارج از چهار چوب شرکت در دستور کار ما نیست. ولی در صورتی که شما تولید کننده داخلی باشید می توانید برای همکاری با واحد فروش تماس گرفته و اطلاعات بیشتری برای همکاری با گروه بازار مینا دریافت نمائید.

  13. موسوی گفت:

    سلام

    اگر تعداد۱۰۰ عدد قاب بشقاب سفالی میناکاری شده سفارش بدیم چند روزه بدست ما در تهران میرسه؟

    1. بازار مینا گفت:

      جناب موسوی درود بر شما

      معمولا محصولات موجود در سایت در انبار فروشگاه نیز موجود می باشند و زمان زیادی برای بسته بندی و ارسال نیاز ندارد. اما در هر لحظه ممکن است موجودی انبار تغییر کرده و باید قبل از خرید از همکاران ما استعلام موجودی بگیرید.

  14. نادری گفت:

    سلام

    شما نمایشگاهی از محصولات سفال میناکاری در تهران دارید که ما خرید حضوری انجام بدیم؟

    1. بازار مینا گفت:

      جناب نادری درود بر شما

      خیر / در تهران نمایشگاهی برای خرید حضوری نداریم. شما می توانید سفارشات خود را از طریق سایت ثبت نمائید.

  15. داوری گفت:

    سلام

    چه تضمینی برای سالم رسیدن ظروف میناکاری روی سفال خریداری شده از شرکت شما هست؟

    1. بازار مینا گفت:

      جناب داوری درود بر شما

      بسته بندی محصولات توسط همکاران خبره ما انجام می شود. در صورتی که سفارش شما آسیب ببیند فروشگاه پیگیری های لازم را انجام خواهد داد.

  16. شیوا گفت:

    سلام

    آیا امکان داره لوگوی شرکت ما را روی محصولات میناکاری سفالی حک کنید؟

    1. بازار مینا گفت:

      خانم شیوا درود بر شما

      امکان حک لوگو بر روی ظروف میناکاری سفالی وجود ندارد ولی شما می توانید انواع پلاک های تبلیغاتی را بر روی جعبه محصولات بچسبانید.

  17. علی گفت:

    درود

    من یک مغازه تازه راه اندازی کردم با چه مبلغی می تونم فروش محصولات سفالی میناکاری را برای مغازم شروع کنم؟

    1. بازار مینا گفت:

      علی جان درود بر شما

      میزان خرید شما به عوامل مختلفی مانند موقعیت و ابعاد مغازه تان بستگی دارد. شما با هر میزان از محصولات می توانید کار خود را آغاز کنید ولی بهتر است با افرادی که ار موقعیت کاری و مکانی شما مطلع هستند مشورت نمائید.

  18. محمدی گفت:

    سلام
    من میخوام سفال میناکاری برای صادرات به خارج از کشور تهیه کنم , از کجا کیفیت محصولات مختلف میناکاری روی سفال را متوجه بشم؟

    1. بازار مینا گفت:

      جناب محمدی عزیز درود بر شما

      اطلاع از کیفیت و مرغوبیت ظروف سفالی میناکاری, تا حدی از ظاهر آن قابل مشاهده است. مابقی آن به تجربه کاری بستگی دارد. پیشنهاد می کنیم در ابتدا از مراکز معتبر خرید کنید تا ریسک کمتری داشته باشید.

  19. مریم گفت:

    آیا شما کلاس های آموزش میناکاری روی سفال هم برگذار می کنید؟

    1. بازار مینا گفت:

      خانم مریم درود بر شما

      در حال حاضر کلاس آموزش میناکاری روی سفال برگذار نکرده ایم. در صورتی که برنامه ریزی های لازم انجام شود از طریق سایت و اپلیکیسن فروشگاه به شما اطلاع خواهیم داد.

  20. راضیه گفت:

    من توی خونه نقاشی روی سفال انجام میدم , شما محصولات ما را خریداری می کنید؟

    1. بازار مینا گفت:

      خانم راضیه درود بر شما

      در صورتی که ظروف سفالی میناکاری شما از استاندارهای لازم, جهت ارائه به بازار برخوردار باشند, می توانید با همکاران ما تماس گرفته و درخواست همکاری کنید. کیفیت کار شما باید برای مشتریان قابل قبول باشد.

  21. مرتضوی گفت:

    ظروف میناکاری روی سفال شما ساخت شهرلالجین همدان هست با اصفهان؟

    1. بازار مینا گفت:

      جناب مرتضوی درود بر شما

      ظروف میناکاری روی سفال ما ساخت هنرمندان اصفهانی در همین شهر می باشند. تفاوت زیادی در میناکاری روی سفال اصفهان و لالجین همدان وجود ندارد.

  22. محمد گفت:

    سلام

    آیا رنگ میناکاری روی سفال با رنگ میناکاری روی مس متفاوت است؟

    1. بازار مینا گفت:

      محمد عزیز درود بر شما

      بر اساس نوع زیر ساخت رنگ میناکاری استفاده شده برای ظروف میناکاری روی سفال با میناکاری روی مس متفاوت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 15 =