انواع صنایع دستی

قلمزنی در تبریز هنری به سبک قلم زنی اصیل ایرانی

قلمزنی تبریزی

قلمزنی در تبریز

قلمزنی تبریز سبک خاص خود را دارد و با توجه به ایرانی بودن از نکات مشترکی با سبک های قلم زنی شیراز و قلم زنی اصفهان برخوردار می باشد. قلم زنی روی مس تبریز زیبایی و اصالت خاصی داشته که ریشه در فرهنگ و آداب و رسوم این مردمان غیور آذری دارد.

تبریز یکی از شهرهای بزرگ و مهم ایران بشمار می رود. مردمان با فرهنگ و هنردوست این شهر همیشه مایه افنتخار ایران زمین بوده و هستند.قلمزنی تبریزی از صنایع دستی ارزشمند کشورمان بشمار می رود.

 

قلمزنی در تبریز توسط هنرمندان با ذوق شهر انجام شده و در تبریز و شهرهای دیگر بفروش می رسد. قلمزنی سبک تبریز منحصر بفرد بوده و آن را می توان از طرح های استفاده شده در کار تشخیص داد. علاقه مندان برای اموزش قلمزنی در تبریز می توانند هم حضوری و هم بصورت آنلاین اقدام نمایند.

تماس با واحد فروش: 09019277512

 

قلمزنی تبریزی

قلمزنی تبریزی

طرح های زیبای هنر قلمزنی به سبک تبریز

قلم زنی در تبریز به عنوان یکی از هنرهای اصیل ایرانی شناخته شده و بصورت تجاری دنبال می شود. اساتید مجربی در این شهر فعالیت داشته و آثار زیبایی از خود به یادگار گذاشته اند.

آموزش قلمزنی تبریز بصورت حضوری و مجازی برای شهروندان فراهم می باشد. البته با حضور در کارگاه قلم زنی تبریز , بهتر می توان از تجربیات استاد بهره برد.شما می توانید برای خرید قلم زنی به سبک تبریز از ظاهر و طرح, محصولات مورد نظرتان را تشخیص دهید.

اپلیکیشن صنایع دستی

هنر قلم زنی تبریز

قلم زنی تبریز یکی از شاخه های اصیل قلمزنی کشور محسوب می شود که در کنار سبک های اصفهانی و شیرازی بسیار معروف پر طرفدار است. در این سبک بسیار زیبا و لوکس، خبری از چکش و قیر اندود کردن پشت ظروف نیست و تنها با فشار دست بر روی قلم طرح های سطحی و بدون داشتن عمق مثل انواع برجسته یا نیمه برجسته ایجاد می گردند.

صنایع دستی تبریز در مکتب خاص خود با توجه به سلیقه مردم آذربایجان شرقی تولید می گردد. هنر قلم زنی تبریز در کنار هنرهای بسیار معروف ایرانی نظیر قلم زنی اصفهان و قلمزنی شیراز در ایران سرآمد است و هنرمندان عزیز این خطه به تنهایی صاحب سبک هستند به نحوی که این هنر فقط در شهر تبریز دیده می شود.

 

به طور کلی قلمزنی تبریزی تاریخچه مشترکی با سایر هنرهای قلمزنی در ایران دارد. طبق تعریف هنری که تمامی اساتید قلمزن ایران روی آن اتفاق نظر دارند هنر قلمزنی روی مس که در دسته صنایع دستی فلزکاری قرار می گیرد.

صنایع دستی تبریز مانند دیگر نقاط کشورمان ارزش هنری و فرهنگی خاصی دارد و می تواند زینت بخش خوبی برای خانه های ایرانی بشمار رود.به هنر کنده کاری و تزئینات به کمک قلم و ضربات چکش بر روی زمینه ظروف مسی، نقره ای، طلا و برنجی گفته می شود

که در قلمزنی شهر تبریز خبری از چکش و قیر اندود کردن پشت ظرف نیست و با ظرافت و دقت خاص و به کمک فشار دست انجام می شود و همین باعث شده قلم زنی تبریز بسیار خاص و زیبا باشد.

 

قلمزنی تبریزی

قلمزنی تبریزی

قلمزنی تبریزی
سابقه قلمزنی به دوران سیت یا سَکاها باز می گردد که جام طلای حسنلو و جام طلای مارلیک را در سال 1336 پیدا کردند که دارای نقوش قلمزنی تبریز برجسته است و پس از آن از دوره هخامنشیان قوت گرفت و تا امروز ادامه داد

که تبریز را به مرکز بزرگ تولید ظروف و محصولات قلمزنی درجه یک تبدیل کرده است.قلمزنی نقره تبریز از زمان های بسیار دور رایج بوده به نحوی کلاویخو در سفرنامه خود اشاره می کند تا حدود 650 سال پیش نیز قلمزنی در اوج خود به سر می برده و در دوران سلجوقیان و مغول نیز به شکل حرفه ای انجام می شده است

که با تزئین و مرصع کاری ظروف بسیار زیبایی خلق می کرده اند. امروزه بسیاری از علاقه مندان محصولات هنری برای تهیه هدایای تبلیغاتی تبریز از محصولات صنایع دستی این شهر استفاده می کنند.

صنایع دستی قلمزنی تبریز

صنایع دستی قلمزنی تبریز هم بصورت تجاری و هم بصورت هنری دنبال می گردد. حتی قلمزنی تبریز روی نقره در دوران صفویان تا اواخر قاجار در اوج کمال و رشد قرار داشته که پس از آن با اضافه شدن آلیاژهای مختلف توان خرید مردم را برای بهره مندی از این هنر بسیار زیبا افزایش دادند

و قلم زنی تبریز مناسب استفاده همگان از طبقه اشراف تا عادی مردم شد. نقره کوبی، کنده کاری روی نقره، قلم زنی تبریز مهر اصالت آثار از سازمان یونسکو دریافت کرده و محصولات خاص آن مثل سماور قلمزنی تبریز و تابلو قلمزنی تبریز شهره خاص و عام دارد.

 

پیج صنایع دستی ایرانی در شبکه های اجتماعی

توجه داشته باشید که قلم زنی در تبریز در کنار آثار هنری دیگر این شهر مثل فرش و ورنی، سفال، جواهرسازی و سنگ های قیمتی همچون نگینی می درخشد و سبک آن بسیار منحصربفرد و خاص است و طرفداران بسیار زیادی نیز دارد

به طوری که استاد حسن تقی پور وحید از اساتید به نام این رشته از صنایع دستی است که کتاب حکاکی روی نقره را هم به قلم تألیف در آورده به طور مداوم در طی 11 سال فقط طرح های مذهبی کار می کند و در اکثر نمایشگاه ها مخصوصا برای کشورهایی نظیر عمان نیز آثار هنری زیبایی ساخته است.

ویژگی خاص هنر قلم زنی تبریز

قلمزنی سبک تبریز روی فلزاتی مثل نقره، مس، برنج و غیره انجام می شود که بیشتر نوع نقره و مس رایج است و طرفداران زیادی دارد که جنس نقره بخاطر لوکس بودن و جنس مس به دلیل قیمت مناسب و زیبایی مشابه با نوع نقره می باشد.

هنر میناکاری در تبریز هم مانند صنایع دستی قلمزنی تبریز از هنرهایست که بر روی فلزات انجام می گردد.ویژگی خاص و متمایز کننده قلم زنی نقره این است که از یک ابزار ساده به نام قلم استفاده می شود که از جنس فولاد بوده و نوک تیز است

و در آن خبری از استفاده چکش و قیر نیست در نتیجه مراحل قیر اندود کردن و حذف آن به طور کامل حذف شده اند و تنها با فشار دست این کار انجام می گیرد و از سطح آن براده برداری انجام می شود.

قلمزنی در تبریز
ویژگی بعدی که قلم زنی تبریز دارد و آن را از سبک های اصفهانی و شیرازی متمایز می کند این است که طرح برجسته یا سه بعدی و نیمه برجسته در آن به چشم نمی خورد چون نقوش سطحی هستند و انواع برجسته و نیمه برجسته به دلیل عمق بیشتر فقط با ضربه چکش امکان پذیر است.

در این حالت این سؤال ایجاد می شود که چون نقوش برجسته نیستند و تنوع رنگ وجود ندارد طرح های به کار رفته مثل اسلیمی، گل و مرغ، ابنیه ها و غیره چطور نمایان می شوند:

قلمزنی به سبک تبریز بدین صورت است که برای مشخص کردن طرح اصلی به دو روش زمینه را متمایز می کنند:

برخی از قسمت های زمینه به کمک قلم مخصوصی که چزقلی نام دارد عمیق تر از خطوط طرح در می آیند و با این کار طرح های حکاکی شده مشخص می گردند.

به کمک اره مویی زمینه بریده شده و به شکل مشبک در می آید تا طرح اصلی زمینه مشخص گردد.

قلمزنی تبریزی

قلمزنی تبریزی

قلم زنی روی مس تبریز

قلم زنی روی مس تبریز از اهمیت ویژه ایی برخوردار است. همانطور که متوجه شدید اساتید عزیز تبریزی شیوه ای کاملا متفاوت برای جلوه بخشیدن به ظروف نقره ای و مسی در شاخه هنر قلمزنی تبریز دارند

و در این رویه صاحب سبک هستند و به دلیل سختی کار تولید آن زمان بیشتری می برد و ارزش هنری بسیار زیادی دارد. هم اکنون اساتید برتر این هنر در تبریز در کارگاه ها و دوره های آموزشی خود به تدریس و آموزش قلم زنی تبریز مشغول هستند.

قلمزنی سبک تبریز

با توجه به اینکه فلز نقره ارزش مادی بسیار زیادی پیدا کرده تعدادی از هنردوستان، شرکت ها و نهادهای خصوصی و دولتی و غیره برای تزئین منازل و محل کار و یا در خرید عمده ظروف قلمزنی از جنس نقره مشکل پیدا کرده اند چون هزینه زیادی برای آنها دارد.

به همین دلیل اساتید این هنر زیبا و بی نظیر، در کارگاه های تولیدی خود دست به تولید محصولات قلم زنی تبریز بر روی ظروف زمینه مسی زده اند که نسبت به فلز نقره قیمت بسیار مناسبتری دارد ولی به هیچ وجه به معنی بی کیفیت بودن آن نیست.

قلم زنی تبریز بر روی ظروف مسی به دلیل اینکه خاصیت حکاکی و کنده کاری بسیار خوبی دارد و طرح و نقوش بر روی آن بسیار زیبا و خوش نگار به نظر می رسند و هم اینکه خرید عمده قلمزنی روی مس به شکل تندیس و هدایای تبلیغاتی مقرون به صرفه تر است

شدیدا مورد استقبال مردم هنردوست و هنرپرور قلمزن تبریز قرار گرفته است. البته برای منازل و ادارات بسیار شیک و لوکس مخصوصا مواردی که در ارتباط با صنایع دستی هستند، فروش ظروف قلمزنی نقره بیشتر است.

 

قلمزنی تبریزی

قلمزنی تبریزی

تندیس ها و هدایای تبلیغاتی قلم زنی تبریز برای مناسبت های مختلف بر روی زمینه مسی بیشتر از زمینه نقره ای فروش دارد که بخاطر قیمت مناسبتر و همچنین کیفیتی به مثال نقره آن است

و به همین دلیل سازمان و ارگان های خصوصی و دولتی شهر تبریز از طرفداران و خریداران اصلی این محصولات به شمار می روند که برای خرید طرح های خاص و ناب که امتیاز آن در انحصار فروشگاه صنایع دستی اصفهان است، از طریق این مجموعه اقدام می کنند که افتخار همکاری با آنها نصیب همکاران ما شده است.

قلم زنی مرغوب تبریز

در این بخش قصد داریم به نکاتی که باید برای تشخیص مرغوبیت آثار قلمزنی توجه کنید را آموزش بدهیم تا محصولی با کیفیت خریداری کنید هر چند که شهروندان عزیز تبریزی، خودشان صاحب سبک هستند و به خوبی با این نوع محصولات آشنا می باشند:

  • طرح های بی نقص: مرغوبیت یک ظرف قلمزنی شده را باید از روی نقش و طرح آن مشاهده کرد که ناهماهنگی در آن باید در حد طبیعی باشد چون صنایع دستی با صنایع ماشینی جای اشکال نیز دارند اما نباید زیبایی ظاهری و اصالت طرح را بهم بریزد. قلم زنی تبریز در این ویژگی بی نظیر است.
  • در اثر لمس دست سیاه نشود: در انواع سیاه قلم که طرح روی سطح فلز با دوده یا واکس مشکی آغشته می شوند تا نمود بیشتری پیدا کند اما در حد وارد شده به داخل شیارهای سطحی کافیست. پس با دست کشیدن بر روی آن نباید دست سیاه شود.
  • زیر ساخت مرغوب: قلم زنی تبریز بسیار مرغوب و با کیفیت چون در ساخت آن از بهترین جنس زیر ساخت فلزهای مس یا نقره استفاده می گردد.و درجه خلوص بسیار بالایی دارند و ضخامت ورقه های مسی و نقره ای هم به حد کافی بالا هستند.
  • پرداخت کاری دقیق: پرداخت نهایی کار و پولیش کردن برای از بین بردن برجستگی ها و زبری ها با سمباده مخصوص مرحله بسیار ضروری است پس با سطح فلز نباید چنین بخش هایی احساس شوند.

خرید قلم زنی تبریز

ظروف قلم زنی تبریز با سبکی کاملا متفاوت و بسیار زیبا که به حکاکی سطحی طرح و نقش های مختلف معروف است و بدون نیاز به قیر و چکش انجام می شود کاملا در ایران و نمایشگاه های صنایع دستی کشورهای همسایه شهرت دارد و با زیر ساخت های مسی و نقره ای تولید می شوند.

امروزه صنایع دستی سنتی در مناطق مختلف کشورمان بصورت تجاری و هنری دنبال می گردد.ظروف قلم زنی تبریز بسیار زیبا، مقاوم و ماندگار، حاصل ذوق و قریحه هنرمندان عزیز تبریزی است که نقش بسیار پر رنگی در حفظ این شاخه از صنایع دستی و جلوگیری از منسوخ شدن آن داشته اند

و حتی با ابداعات خود به محبوبیت آن نیز افزوده اند تا جایی که در کنار سبک های اصفهانی و شیرازی در مدل های مختلف تولید می شود و به صورت تکی و عمده به فروش می رسد.قلم زنی تبریز، سبکی متفاوت و بسیار لوکس می باشد.

 

منبع : بازار مینا  BazareMina.ir

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 2 =