انواع صنایع دستی

قلمزنی بروجرد هنر اصیل و قدیمی ایرانی

قلمزنی بروجرد

قلمزنی در بروجرد

قلمزنی بروجرد معمولا بر روی ظروف ورشو انجام می گردد. اصول هنر قلمزنی در تمامی کشور بصورت یکسان انجام می گردد ولی با توجه به متریال مورد استفاده، می تواند تغیراتی در پی داشته باشد. هنر قلمزنی اصفهان در ایده های نو پیشتاز است.

اما هنرمندان با ذوقی از سراسر کشور توانسته اند بهترین محصولات قلم زنی را برای بازارهای داخلی و خارجی آماده کنند.قلمزنی در بروجرد و صنایع دستی لرستان پیشینه کهنی دارد. از این رو علاقه مندان به هنر قلم زنی در بروجرد می توانند در محضر اساتید شناخته شده ایی فعالیت داشته باشند.

تماس با واحد فروش: 09019277512

 

قلمزنی بروجرد

قلمزنی بروجرد

هنر قلمزنی در بروجرد

هنر قلمزنی در لرستان و بروجرد بصورت تجاری نیز دنبال می گردد. از این رو خرید محصولات ورشو قلمزنی می تواند گزینه خوبی برای هدیه و صنایع دستی این منطقه از کشور عزیزمان باشد.

قلم زنی بروجرد یکی از شناخته شده ترین هدایای تبلیغاتی لرستان بشمار می رود.

خرید قلمزنی گزینه خوبی برای تزئین چیدمان منازل و دفاتر کار بشمار می رود. قلم زنی در لرستان با توجه به مکتب و آداب و سنن این منطقه انجام می گردد. البته در این مکتب از المان های مشخص هنری و صنایع دستی دیگر مناطق ایران نیز استفاده می شود.

اپلیکیشن صنایع دستی

قلمزنی بروجرد که معمولا بر روی ورشو انجام می شود باعث بالا رفتن ارزش مادی و هنری فعالیت هنرمندان و صنعتگران این شهر شده است. بد نیست بدانید که ورشو سازی در شهر بروجرد بسیار شهرت دارد و به عنوان شهر ملی ورشو ثبت شده است.

قلمزنی بروجرد با تمرکز خاص بر روی ورقه های ورشو انجام می گیرد و زمینه های مسی و نقره چندان رونق خاصی ندارند.در واقع شهرستان بروجرد را به عنوان شهر ملی ورشوسازی می شناسند

که در طول این سال ها در جهت حرکت برای جذب مشتریان نسل جدید، قلمزنی با آن ترکیب شد که زیبایی و ماندگاری آن را چندین برابر ساخت. قلمزنی روی مس در شهرهایی مانند اصفهان و شیراز انجام می گردد.

قلمزنی بروجرد

قلمزنی بروجرد

ورشو آلیاژی از مس، نیکل و روی است که به ترتیب با درصد 60، 20 و 20% ساخته می شود. ورشو آلیاژی است که جلای آن شبیه به نقره است و اصلا دچار زنگ زدگی نمی شود. گاهی اوقات به ورشو نقره نیکلی گفته می شود.

در صورتی که اصلا در آن نقره به کار نرفته است به جز مواقعی که آبکاری نقره بر روی آن انجام گیرد. به ورشو، ژرمن سیلور هم می گویند چون ورقه های فلز ورشو از قدیم الایام از کشور آلمان و لهستان وارد کشور می شده که جلای و مقاومت بسیار زیادی داشته است.

پیج صنایع دستی ایرانی در شبکه های اجتماعی

قلم زنی بروجرد

ورشوسازی سال های طولانی است که در بروجرد فعالیت دارد و به شکل حرفه ای توسط هنرمندان انجام می گیرد. اما زمانی که بر روی آن قلمزنی (قلم زنی) انجام می شود ارزش این ظروف چندین برابر می شود.

به طور کلی انجام قلمزنی بر روی فلزات مختلف مثل مس و نقره بر ارزش کاری و هنری آنها اضافه می کند اما قلمزنی بروجرد به دلیل اینکه بر روی زمینه ورشو انجام می شود و سختی آن بسیار بیشتر است، ارزش بالاتری پیدا کرده است.

شهرستان بروجرد در زمینه تولید صنایع دستی مختلف مثل چلنگری، مسگری، چاقوسازی، طلاسازی و ورشوسازی شهرت ملی و جهانی دارد که با ورود اساتید قلمزنی در حیطه ورشوسازی و ساخت ظروف مختلف ورشو قلمزنی شده ارزش و شهرت آن چندین برابر شد.

هنرمندان قلمزنی بروجرد توانسته اند با طرح و نقوش بسیار زیبا بر روی ظروف ورشو بر روی ظروف مختلف زیبایی آنها را چندین برابر کنند. این ظروف تنها جنبه تزئیناتی و دکوراتیو ندارند بلکه گاهی اوقات از آنها استفاده کاربردی نیز می شود.

قلمزنی بروجرد

قلمزنی بروجرد

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد از قلمزنی روی ورشو به عنوان قدیمی ترین، اصیل ترین و رایج ترین هنر صنایع دستی شهرستان بروجرد یاد می کند که همواره مورد استقبال مردان و زنان بوده است.

قلمزنی روی ورشو در بروجرد مورد توجه بسیاری از افراد، فارغ از جنسیت و سن و سال است به نحوی که برخی افراد از آن به عنوان حرفه اصلی و اولیه خود استفاده می کنند و درآمدزایی خوبی دارند. حتی برخی فروشگاه های صنایع دستی اصفهان و سایر شهرها نیز از محصولاتی که کیفیت و استاندارد لازم را داشته باشند حمایت کرده و به فروش می رسانند.

قلمزنی بروجرد بر روی زمینه های مختلف مسی و نقره انجام می گیرد اما با توجه به اینکه ورشوسازی در شهرستان بروجرد سابقه و قدمت بسیار زیادی دارد، قلمزنی روی ورشو رونق بسیار زیادی پیدا کرده است. جالب است بدانید که قلمزنی روی ورشو در بروجرد دارنده نشان ملی است و قدمت آن به بیش از 1 قرن می رسد.

قلمزنی بروجرد تحت تأثیر اقلیم متنوع و بسیار زیبای استان لرستان، از صنایع دستی دستی کاملا انحصاری این شهر و دیار محسوب می گردد. هنرمندان بروجردی با چکش کاری هنرمندانه و خم کاری حرفه ای به کمک ابزارآلات ساده و ابتدایی بر روی ورق های ورشو ظروف غذاخوری، سماور، سینی، گلاب پاش، قندان و غیره تولید می کنند.

ورشوسازی به حدی در بروجرد رونق داشته که از همان زمان بخش زیادی از بازار قدیمی صنایع دستی این شهر را به خود اختصاص داده بود و نام بروجرد در کنار ورشو دیده می شد. اساتید معاصر به هنر قلمزنی بروجرد اهمیت زیادی می دهند و راه زنده نگهداشتن هنر ورشوسازی را تلفیق آن با قلمزنی می دانند.

امروزه به دلیل وجود ظرف های مسی و نقره ای و حتی نقره نما (شبه نقره یا آبکاری نقره) خرید ظروف ورشو رونق زیادی ندارد با اینکه دوام و ماندگاری این ظروف بسیار بالاست و زندگی زدگی ندارند.

با این حال در طی سالیان اخیر به همت اساتید زیادی از جمله استاد پری حاتمی، هنر قلمزنی با ورشوسازی تلفیق شد.تلفیق هنر قلمزنی با ورشوسازی باعث شد تا 2 نوع از صنایع دستی قدیمی و اصیل ایران که محبوبیت زیادی دارند، ارزش هنری یکدیگر را بیشتر کنند.

قلمزنی بروجرد

قلمزنی بروجرد

مشتریانی که به کارهای قلمزنی علاقه دارند قطعا قلمزنی روی ورشو بروجرد را با نما و جلوه زیبا و براق خود خواهند پسندید. کسانی که به ظروف ورشو علاقه مند باشند به خرید این کارهای هنری علاقه نشان خواهند داد.

قلمزنی بروجرد که به طور شاخص و غالب بر روی ورشو انجام می گیرد توانسته یک گام مهم در جهت سلیقه و خواست مشتریان امروزی بردارد. ورقه های ورشو قلمزنی شده زیبایی بسیار بیشتری دارند و ماندگاری آنها چندین برابر شده که به خاطر ماهیت هنر قلم زنی است.

 

قلم زنی در بروجرد

طبق وعده هایی که از سال ها پیش در راستای حمایت از قلمزنی بروجرد داده شده و هنوز جامه عمل بر آن پوشانده نشده، قرار بر این بود تا عمارت بیرجندی با فضا و معماری بسیار زیبای خود به موزه ورشو و قلمزنی ایران تبدیل شود و در آنجا از ظروف مختلف قلمزنی ورشو رونمایی شود.

به همین دلیل مسئولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آن دوران تصمیم گرفتند برای احداث موزه تخصصی ورشو در ایران برای اولین بار، عمارت بیرجندی را مرمت کرده و زمینه را فراهم کنند.اما هنوز 9 سال از آن می گذرد و سخنی از آن به میان نیامده است

تا کماکان هنرمندان قلمزن و ورشوسازی شهر بروجرد در راسته بازار تاریخی این شهر، چشم انتظار و امیدوارانه به کار خود ادامه دهند.با بررسی های به عمل آمده از طرف شرکت مهندسین مشاور مشخص گردید

که فضای این خانه تاریخی برای راه اندازی موزه ورشو و صنایع دستی قلمزنی چندان مناسب نیست و باید فضای بسیار بزرگتری فراهم گردد. به همین منظور از این فرصت استفاده کردند و عمارت بیرجندی که قرار بود به موزه قلمزنی بروجرد و ورشوسازی تبدیل شود، تبدیل به موزه اسناد و نسخ خطی تاریخی تبدیل گشت!

نمایشگاه صنایع دستی قلمزنی

راه اندازی نمایشگاه صنایع دستی بروجرد اقدامی قابل تحسین از سوی اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی گردشگری این شهرستان بود. در این نمایشگاه علاوه بر اینکه هنرمندان ورشوسازی حضور دارند و کارهای هنری قلمزنی بروجرد با زمینه ورشو را به فروش می رسانند،

هنرمندان شاخه های دیگری مثل معرق کاری، جاجیم بافی و غیره نیز دور هم آمده اند تا با حضور 20 غرفه کار خود را شروع کند.نمایشگاه صنایع دستی فرصتی برای تبادل هنر و تجربه میان هنرمندان صنایع دستی است

به نحوی که با همین ارتباطات و تبادلات هنری بود که قلمزنی وارد عرصه ورشوسازی گردید و فروش آن را چندین برابر کرد. با این حال هنوز هم نمی توان وضعیت قلمزنی بروجرد را مطلوب دانست و نیازمند توجه و حمایت زیادی از مسئولان مربوطه است تا بتواند به دوران اوج خود برگردد.

خرید ظروف قلمزنی بروجرد

همانطور که گفتیم در شهرستان بروجرد می توان ظروف قلمزنی بر روی مس و نقره هم پیدا کرد و خریداری نمود. اما با توجه به شهرت و سابقه طولانی شهرستان بروجرد در زمینه ورشوسازی، ترکیب دو هنر قلمزنی و ورشوسازی ارتباط معنایی و هنری بیشتری پیدا کرد و توانست استقبال بسیار بیشتری را به سمت خود جلب کند.

قلمزنی بروجرد بر روی آلیاژ ورشو انحصاری ترین و تخصصی ترین هنر صنایع دستی این شهرستان محسوب می گردد و مرغوب ترین ظروف قلمزنی را می توانید در این شهر تهیه کنید. اما از طرفی نیز قلمزنی نقره و مس نیز اختصاصی و انحصاری اصفهان، تبریز و شیراز و حتی اراک می باشد و مرغوب ترین انواع ظروف در این شهرها به چشم می خورند.

فروشگاه صنایع دستی اصفهان

فروشگاه صنایع دستی اصفهان به عنوان مرکز خرید و فروش ظروف قلمزنی بروجرد، بسیار فعال در این زمینه کار می کند و کلیه محصولاتی که استاندارد و کیفیت لازم را داشته باشند را خریداری کرده و با قیمت بسیار مناسب به فروش می رساند.

با خرید و فروش ظروف قلمزنی در بروجرد، این هنر منسوخ نخواهد شد، هنری که به عنوان قدیمی ترین صنایع دستی این شهرستان محسوب می گردد و مردم همیشه ورشوسازی را در کنار نام بروجرد به خاطر دارند.

ظروف قلمزنی بروجرد به شکل های مختلف و حتی به درخواست مشتریان و تناسب سلیقه آنها با روکش یا لایه نقره تولید می گردد و با قیمت بسیار مناسب در فروشگاه صنایع دستی اصفهان عرضه می گردد. تمامی محصولات برای مصارف شخصی و کاملا کاربردی و یا تزئینی و دکوراتیو تولید می گردند. صنایع دستی قلمزنی در شهرهای مختلف کشورمان با توجه به فرهنگ آیین آن منطقه دنبال می گردد.

فروش عمده ظروف قلمزنی شهر بروجرد بر روی ورشو و البته زمینه های مسی و نقره ای انجام می شود و سازمان و ارگان های خصوصی و دولتی مختلف کشور می توانند با قیمت عالی و تخفیف های ویژه خریداری نمایند.

با خرید صنایع دستی انحصاری هر شهر از منسوخ شدن و زوال آن جلوگیری کنیم ضمن اینکه به اشتغال و نیروی کار بومی نیز کمک کرده ایم. قلمزنی بروجرد بر روی ورشو، هنر انحصاری این دیار بشمار می رود.

 

منبع : بازار مینا  BazareMina.ir

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + بیست =