انواع صنایع دستی

هنر لوکس خاتم کاری اصفهان و صنایع دستی اصیل ایرانی

هنر لوکس خاتم کاری اصفهان

صنایع دستی هنر لوکس خاتم کاری

هنر لوکس خاتم کاری اصفهان در بین علاقه مندان به صنایع دستی اصیل ایرانی کاملا شناخته شده است. صنایع دستی هنر لوکس نصف جهان را می توانید برای زینت بخشیدن به فضاهای دکوری استفاده کنید.

همچنین بسیاری از محصولات خاتم کاری اصفهان جنبه کاربردی داشته و جایگزین خوبی بجای کالای لوکس خارجیست.کارگاه های تولید ظروف خاتم کاری روی مس بیشتر در اصفهان دایر شده تا با الهام گرفتن از پیشینه تاریخی و فرهنگی نصف جهان محصولات زیبایی خلق شود.

 

تجربه و ذوق هنری استادکاران اصفهانی در کنار همت جوانان این سرزمین نوید بخش زنده نگه داشتن راه هنرهای اصیل ایرانی برای نسل های آینده خواهد بود. اگر تمایل دارید که بدانید هنر خاتم کاری چیست ؟ Khatam Kari Art در این مقاله با ما همراه باشید.

 

هنر لوکس خاتم کاری

هنر لوکس خاتم کاری

تماس با واحد فروش: 09019277512
هنر لوکس خاتم کاری اصفهان نمونه اعلا و درخشان صنایع دستی اصفهان و ایران محسوب می شود. حقیقتا مانند نگینی بر تاج صنایع دستی ایرانی مشابه هنر لوکس میناکاری اصفهان است.

با وجود فراز و نشیب در طی دوران های مختلف باز هم این هنر مثلثی زیبا جایگاه واقعی خود را در کسب درآمد داخلی و ارزآوری و محبوبیت جهانی حفظ کرده. در این مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر راجع به هنرلوکس خاتم کاری بدانیم.

 

صنایع دستی هنر لوکس

صنایع دستی هنر لوکس اصفهان یکی از بهترین هنرهای تاریخی و کهن ایرانی است که در کنار هنر لوکس میناکاری اصفهان، به منزله ی نگینی درشت بر تاج صنایع دستی ایران است. وقتی از نزدیک به ظروف خاتم کاری شده نگاه می کنید.

اپلیکیشن صنایع دستی

متوجه عمق زیبایی این هنر کهن ایرانی خواهید شد که چگونه مثلث های رنگین و کوچک 5 تا 10 ضلعی از جنس چوب های آبنوس، فوفل، گردو، عناب، نارنج، بقّم، افرا، کیکم، تبریزی، شمشاد و استخوان های شتر، گاو و اسب و حتی عاج فیل در تعدادی دقیق و بسیار مناسب در کنار یکدیگر قرار گرفته اند تا طرحی قرینه و بی نظیر را ایجاد کنند.

با اینکه تاریخ شروع دقیق هنر لوکس خاتم کاری اصفهان که امروزه در حد اعلی خود تولید می گردد و در ظروف مختلف شاهد هنرنمایی هنرمندان خاتم ساز و جلوه بخشی به آن هستیم، اطلاعات دقیقی در دست نیست و حتی نام اولین کسی که چنین هنری را ابداع کرد نیز معلوم نمی باشد.

اما با توجه به آثار بدست آمده قدمت آن به بیش از هزار سال می رسد به همین دلیل هنر لوکس خاتم کاری اصفهان نه فقط بخاطر قدمت دیرینه ی خود بلکه بخاطر ذات زیبای خود که حقیقتا یکی از بهترین نمادهای هنر و فرهنگ دیرباز ایرانیان تاکنون محسوب می شود لقب نگین درخشان صنایع دستی ایران را به آن نسبت دادیم. هنر خاتم کاری اصفهان، نگین درخشان صنایع دستی ایران بشمار می رود.

خاتم کاری روی مس در اصفهان

در ایران عزیزمان و سایر کشورها نمونه هایی از هنر لوکس خاتم کاری اصفهان را در منبر مسجد جامع عتیق شیراز با قدمت هزار ساله و سقف ایوان آن مربوطه به قرن 8 هجری، درب های قصر دلگشا در سمرقند مربوط به 807 هجری، درب های خاتم کاری شده از جنس چوب گردو مربوط به سال 999 هجری که هم اکنون در موزه ی برلین هستند.

منبر مسجد لنبان در شهر اصفهان مربوط به 1114 هجری، درب های موزه ی حضرت عبدالعظیم واقع در شهر ری در دوران آل بویه و غیره اشاره کرد. هنر لوکس خاتم کاری اصفهان، نگین درخشان صنایع دستی ایران را ارج نهیم.

 

هنر لوکس خاتم کاری

هنر لوکس خاتم کاری

خاتم کاری اصفهان

هنر لوکس خاتم کاری اصفهان در طی زمان دچار فراز و نشیب های متعددی شده به نحوی که در دوران صفویه همانند سایر هنرهای صنایع دستی به اوج خود رسید و سپس در قاجاریه از اهمیت افتاد و مجددا در دوران پهلوی با تأسیس کارگاه های متعدد و آموزش هنرمندان و علاقه مندان متعدد به زنده شدن و جلوگیری از منسوخ شدن آن کمک شایانی شد.

ضمنا بد نیست یادی کنیم از اساتید بزرگ و برجسته ی هنر لوکس خاتم کاری اصفهان، استاد عبدالخالق گلریز خاتمی که حقیقتا شایسته ی لقب پدر خاتم ایران هستند، استاد عبدالعلی گلریز خاتمی که روحشان قرین رحمت و استاد احمد روحانی که در رونق و جایگاه امروزی هنر لوکس خاتم کاری اصفهان نقش انکارناپذیری داشته اند.

 

شما می توانید بهترین و مرغوب ترین وسایل هنر لوکس خاتم کاری اصفهان را در فروشگاه صنایع دستی اصفهان تهیه کنید که نه تنها مرغوبیت بالا و اصالت ساخت دارند بلکه به دلیل تهیه ی مستقیم از کارگاه های ساخت هم از تولید داخلی به بهترین شکل حمایت شده و هم با حذف واسطه ها قیمت بسیار مناسبی پیدا کرده اند به نحوی که با کمی جستجو در سایت های دیگر متوجه قیمت های کاملا رقابتی ما خواهید داشت.

پیج صنایع دستی ایرانی در شبکه های اجتماعی

 

مواد اولیه ی مورد استفاده در هنر لوکس خاتم کاری اصفهان

  • دستگاه برش چوب
  • استخوان شتر، اسب، گاو و یا عاج فیل
  • مفتول برنجی، آلومینیومی و یا نقره به منظور تهیه ی رنگ طلایی و سفید براق
  • صدف برای زیبایی بیشتر
  • سریشم نوعی چسب برای چسباندن مثلث ها بر روی سطح کار
  • لاک برای پوشاندن و پرداخت نهایی سطح خاتم کاری شده
  • ابزارهایی مثل چکش، اره، سوهان، مقار و غیره
  • انواع چوب

 

خاتم کاری روی مس

کارگاه های متعددی در اصفهان مشغول ساخت و تولید ظروف خاتم کاری روی مس هستند. کیفیت کار هر کارگاه بر اساس پارامترهای تولید متفاوت است.

 

هنر لوکس خاتم کاری

هنر لوکس خاتم کاری

انواع چوب مورد استفاده در هنر لوکس خاتم کاری اصفهان:

  • آبنوس: بسیار کمیاب و گران قیمت که مثلث های سیاه خاتم کاری را در قدیم از آن تهیه می کردند.
  • فوفل: کاربردی همانند چوب آبنوس در هنر لوکس خاتم کاری اصفهان دارد که در کناره های طرح برای تأمین رنگ های سیاه و قهوه ای و غیره استفاده می شود ولی امروزه رواجی ندارد.
  • گردو: چوب بسیار رایج که به کمک رنگ آن را به شکل مثلث سیاه رنگ برش می دهند.
  • بقم: برای تهیه ی مثلث های قرمز رنگ در قدیم استفاده می شده که امروزه بسیار کمیاب و گران قیمت است.
  • عناب: جایگزین بسیار خوبی برای چوب بقم است که رنگ آن قهوه ای متمایل به قرمز محسوب شده و با رنگ به راحتی قرمز رنگ می شود.
  • نارنج: از این چوب در هنر لوکس میناکاری اصفهان به کمک رنگ ها به قرمز، زرد یا سیاه تبدیل می کنند.

فروشگاه خاتم کاری اصفهان

  • افرا: چوبی بسیار محکم و با دوام که به کمک رنگ قرمز یا زرد خواهد شد تا در خاتم سازی استفاده شود.
  • کیکم: این چوب به تراز مثلث های خاتم کاری معروف است و برای ساخت مثلث هایی کاملا یکسان، برش مثلث شکل به صورت کاملا استاندارد یا دقیق بر روی آن ایجاد می شود و بقیه ی مثلث ها را طبق آن سوهان زده و صیقل کاری می کنند.
  • تبریزی: به این چوب مورد استفاده در هنر لوکس خاتم کاری اصفهان، کبوده هم می گویند که چون نرمی خوبی دارد بهترین گزینه برای قسمت پشتی خاتم خواهد بود تا نقش آستر داشته باشد.
  • شمشاد: چوبی بسیار مستحکم که مستقیما برای خاتم کاری برش می خورد.
  • عاج فیل: فقط برای رنگ سفید خاتم کاری و فقط در خاتم های درجه یک بکار می رود که نمونه هایی از این محصولات را می توانید در محصولات خاتم کاری فروشگاه بازار مینا مشاهده کنید.
  • استخوان شتر: برای تهیه ی رنگ سفید با استحکام و دوام بسیار بالا که رواج زیادی نیز پیدا کرده است.

 

هنر لوکس خاتم کاری

هنر لوکس خاتم کاری

شما عزیزان می توانید در فروشگاه خاتم کاری اصفهان , انواع ظروف خاتم کاری شده دست ساز را مشاهده کرده و با دقت بهترین محصولات را انتخاب نمائید.

مراحل ساخت هنر لوکس خاتم کاری اصفهان

به طور خلاصه مراحل ساخت هنر لوکس خاتم کاری اصفهان بر روی اشیای مختلف و با شکل های گوناگون به شرح زیر می باشد که علاوه بر دقت و مهارت بسیار زیاد باید شاهد ذوق و علاقه ی وافر خاتم ساز نسبت به این هنر هم باشیم تا انتخاب رنگ ها و پوشاندن و چسباندن فواصل و همچنین مواد اولیه ی مرغوب به عالی ترین شکل ممکن انجام شوند.

نمونه هایی از هنر لوکس خاتم کاری اصفهان امروزه در موزهای سراسر دنیا قرار دارد. هنر لوکس خاتم کاری اصفهان با قدمتی بیش از هزار سال هنوز هم برای علاقه مندان به صنایع دستی جذابیت دارد. ظروف خاتم کاری اصفهان با تلاش و دقت بسیار زیاد اساتید خاتم ساز تولید می شوند که از این رو ارزش بالایی دارند.

خاتم کاری چیست؟

در این مقاله شما درخواهید یافت که خاتم کاری چیست و مراحل کلی خاتم کاری روی مس چگونه انجام می شود.

 

هنر لوکس خاتم کاری

هنر لوکس خاتم کاری

  • اولین مرحله برش چوب های مورد نیاز به شکل مثلث در ابعاد و ضخامت مدنظر و در رنگ های مختلف به کمک رنگ های شیمیایی و استفاده از استخوان یا عاج برای رنگ سفید و مفتول ها برای رنگ زرد و غیره.
  • استفاده از کیکم به عنوان تراز برای ساخت مثلث هایی کاملا یکسان برای افزایش دقت و کیفیت کار.
  • تکمیل طرح ها به کمک مفتول های سیمی از جنس های مختلف برحسب نوع طرح و رنگ که سلیقه ی استادکار است.
  • کنار هم قرار دادن و چسباندن مثلث های ساخته شده به کمک سریشم و محکم سازی آنها به کمک نخ تا اصطلاحا پره درست شود که تمام این مرحله طبق نقشه و طرح خاتم ساز جلو می رود.
  • ساخت توگلو پس از گذشت چند ساعت که از باز کردن نخ ها و کنار هم چسباندن پره های ساخته شده بوجود می آید.
  • به کمک مفتول سیمی که به شمسه معروف است، طرح های ستاره ای در دورتادور هر ضلع تشکیل می دهند و سپس با فشار زیاد و چسب کاری محکم می شود و این کار و طرح ها آنقدر تکرار می شوند تا طرح قرینه و بسیار زیبای نهایی تشکیل شود که این مرحله در اصطلاح خاتم سازان، گل پیچی نام دارد.
  • مرحله ی آخر نیز پرداخت سطح خاتم کاری شده به کمک لاک و چسب های مخصوص است تا هیچ فضای خالی وجود نداشته باشد و در نهایت نیز روغن کاری خاتم انجام می شود تا هم هنر لوکس خاتم کاری اصفهان که اکنون قابلیت عرضه و فروش پیدا کرده را براق کنند و هم در برابر گرما و سرما مقاومت پیدا کند. امروزه اساتید خاتم ساز از روغن هاویلوکس یا پلی استر استفاده می کنند.

صنایع دستی لوکس خاتم کاری

مراحلی که گفتیم تنها خلاصه ای مفید از هنر لوکس خاتم کاری اصفهان هستند وگرنه همین مراحلی که ذکر کردیم شاید حدود 400 بار تکرار هستند تا بتوانید یک ظرف یا وسیله ای که هنر لوکس خاتم کاری اصفهان بر روی آن پیاده سازی شده و ابعاد استانداردی هم دارد را خریداری کنید.

صنایع دستی اصفهان
ضمنا فروشگاه صنایع دستی اصفهان در کنار هر محصولی شناسنامه ی آن را نیز عرضه می کند تا اطلاعات دقیقی از زمان ساخت، استاد خاتم کار، مواد مورد استفاده و غیره را بدست آورید تا نسبت به کیفیت و مرغوبیت کالا کاملا مطمئن باشید.

 

هنر لوکس خاتم کاری

هنر لوکس خاتم کاری

 

محصولات هنر لوکس خاتم کاری اصفهان که در فروشگاه صنایع دستی اصفهان به فروش می رسند را نه تنها می توان به عنوان وسیله ای دکوری و تزئیناتی برای منازل و محل کار استفاده نمود بلکه می توان به عنوان هدیه ی لوکس و فاخر برای عزیزان و کسانی که دوستشان دارید تهیه کنید که به دلیل رابطه ی فرهنگی مستقیم، بهترین جایگزین برای کالاهای لوکس خارجی نیز هستند.

محصولات هنر لوکس خاتم کاری اصفهان در فروشگاه صنایع دستی اصفهان تمامی ویژگی های یک خاتم کاری مرغوب اعم از صاف و صیقلی بودن سطح، یکنواختی طرح و رنگ و رعایت قرینگی، ثبات رنگ و طرح، نقش و مثلث های ریز و ظریف را دارا بوده و با خیالی راحت می توانید این محصولات را از ما خریداری کنید که در قالب ست رومیزی، تخته نرد، تندیس گلدان، جا دستمال کاغذی، جا قرآنی، جا قلمی، جعبه ی قاشق و چنگال، ساعت دیواری، صفحه شطرنج و غیره به فروش می رسند.

با مشاهده ی محصولات صنایع دستی خاتم کاری اصفهان در فروشگاه بازار مینا چنانچه در مورد انتخاب هنر لوکس میناکاری اصفهان برای اهداف خود سؤالی داشتید می توانید از کارشناسان فروش ما مشاوره ی تلفنی رایگان داشته باشید و سفارشات خود را در هر روزی از هفته و هر ساعتی شبانه روز ثبت کنید تا با بسته بندی شکیل و بسیار زیبا در اسرع وقت خریداری کنید.

 

Luxurious Art of KhatamKari

KhatamKari is a luxurious handicraft which is popular among art lovers and people who are interested in traditional arts of Iran. This handmade art of Isfahan has both practical and ornamental dishes which can be used in different places.

Luxurious handicraft of KhatamKari is done on copper dishes to make a great harmony between the colors of Khatam and copper. This triangle art is a popular souvenir of Isfahan which has an important role in development of traditional Iranian culture. BazareMina online Market is a reliable place to order different KhatamKari products with the highest quality and the most reasonable price.

Handmade art of Isfahan

Apart from Minakari which is a luxurious handicraft of Isfahan, KhatamKari is also an attractive one because small triangles made of wood, brass and camel’s bone are put next to each other to make an eye-catching design.

This luxurious art is known as a popular one among people who understand the value of this handmade art. There are some samples of KhatamKari in various religious places of Iran which are remained from long years ago.

Harmony of Colors in KhatamKari

If you are interested to buy a product made of the luxurious art of KhatamKari, you can visit BazareMina online Market and order every type of products with their practical and decorative purposes.

You can buy a nice set of trash bin and tissue holder, a pen holder, a set of fork and spoon, backgammon and chess board, desk office set and various boxes to keep valuable things in different sizes.

Companies and organizations which tend to buy a promotional product for their personnel can call us and have a wholesale shopping to get a discount from this market by buying KhatamKari products which have a great harmony of attractive colors.

Among all handmade arts of Isfahan, KhatamKari is known as a luxurious handicraft which has a harmony with other decorative items at home or workplace. It is made of narrow strips of wood, brass and camel’s bone which are put next to each other in a great harmony to make eye-catching artworks.

 

منبع : بازار مینا  BazareMina.ir

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 5 =