انواع صنایع دستی

هنر خاتم کاری اصفهان و معرفی ظروف خاتم کاری شده

هنر خاتم کاری




خاتم کاری چیست؟

هنر خاتم کاری چیست و چگونه می توان از کیفیت محصولات خاتم کاری اصفهان مطلع شد؟ این سوالی است که بسیاری علاقه مندان به صنایع دستی ایرانی با آن مواجه هستند. معنی خاتم کاری ،خاتم بندی و خاتم سازی می باشد.

آشنایی با هنر خاتم کاری ایرانی می تواند کمک بزرگی برای انتخاب و خرید بهتر محصولات خاتم باشد.شما با مشاهده عکس هنر خاتم کاری در سایت فروشگاه صنایع دستی می توانید از کیفیت و مرغوبیت آنها مطمئن شوید.

معمولا ظروف خاتم علاوه بر زیبایی بخشیدن به فضای اطراف شما، قابل استفاده هستند، از این رو محصولات مفیدی بشمار می روند. برای اینکه به این سوال “خاتم کاری اصفهان چیست” پاسخ دهید باید تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

 

تماس با واحد فروش: 09019277512

اصالت هنر خاتم کاری ایرانی

ممکن است برای علاقه مندان به صنایع دستی این سوال پیش آمده باشد که هنر خاتم کاری چیست؟ و چکونه می توان از مرغوبیت کالاهای موجود در بازار اطمینان حاصل کرد. معمولا هنر خاتم کاری روی مس و خاتم کاری روی چوب انجام می گردد.

امروزه در چیدمان بسیاری از خانه های شیک ایرانی ، ظروف خاتم کاری را می توانید مشاهده کنید. قیمت خاتم کاری اصفهان با توجه به نوع و کیفیت ساخت آن برای مشتریان در نظر گرفته شده است.

 

خاتم کاری چیست

هنر خاتم کاری

هنر خاتم کاری اصفهان

خاتم کاری اصفهان چیست و چگونه این اثر هنری، خلق می شود؟! این نوع محصولات صنایع دستی در داخل و خارج از کشور استقبال خوبی داشته است. خاتم کاری ایرانی را می توان یکی از بهترین هنرنمایی های ایران اسلامی نامید؛

چرا که سایر کشورهای جهان نیز محو زیبایی و تازگی این هنر شده و برای خرید آن اقدام می کنند.هنر خاتم کاری با طرح و نقش و نگار خود، به این سوال پاسخ می دهد که خاتم کاری اصفهان چیست.

خاتم کاری از جمله هنرهایی است که پیوند بین فلزات و معنویت، احساس و انسانیت و به کارگیری عناصری از علم هندسه و ریاضیات در زندگی، به شیوه ای حرفه ای و بی نظیر است.

هنر خاتم کاری برای کدام شهر است؟

طبق شواهد و قرائن تاریخی خاستگاه هنر خاتم کاری در اصفهان بوده و از این شهر هنرمندان زیادی به سراسر کشور مهاجرت کرده و توانسته اند در آنجا هنر خاتم کاری را بنا گذارند. خاتم کاری شیراز هم ابتدا از اصفهان سرچشمه می گیرد.

این هنر نیز مانند دیگر هنرهای بومی ایرانی سعی می کند از وسایل خشن و بی روح مانند فلزات، چوب و استخوان که جامد هستند، اثری انسانی و باشکوه که زیبا خلق شده، تولید نماید.

این هنر در چند شهر ایران مانند شیراز و اصفهان کار می شود و یکی از معنوی ترین هنرهای اسلامی ایرانی است که در حرم ائمه اطهار نیز وجود دارد.هنر خاتم کاری از ریاضیات و هندسه و فلزات به طور همزمان استفاده می کند و اثری جذاب و جالب خلق می کند که نتیجه تلاش استاد خلاق خاتم کار است.

وقتی به یک محصول خاتم کاری شده نگاه می کنید، مطمئناً متوجه هندسه و نظم داخل آن که برگرفته از چند ضلعی ها می باشد، خواهید شد. این هنر زیبا اگر به خوبی معرفی شود، گردشگر و توریست بیشتری جذب خواهد کرد.

باید یادآور شویم که این هنر، به خودی خود جذابیت دارد و چنانچه با استفاده از خلاقیت و پشتکار، به علاقه مندان معرفی شود و برای آنها توضیح داده شود که هنر خاتم کاری چیست، مطمئنا فروش بیشتری نسبت به قبل خواهد داشت.

اپلیکیشن صنایع دستی

هنر خاتم کاری چیست؟

برای اینکه بیشتر هنر خاتم کاری را بشناسید و بدانید خاتم کاری چیست این عناوینی که در این بحث به آنها می پردازیم به صورت زیر هستند:

قامه خاتم
شش های برش خورده در کنار یکدیگر با نظم بسته شده و می چسبند تا یک گل آماده با طول تقریبی 60 سانتی بدست آید. پس از آماده کردن چند گل بدین شکل، در کنار یکدیگر قرار داده می شوند. و برای نگه داشته شدن از چسب چوب استفاده می کنند.

پرس کرده آنها کنار هم شکل یکدستی بوجود خواهد آورد که به آن قامه خاتم گفته می شود. برای استفاده از قامه خاتم، برش های مقطعی نیم میلیمتری زده شده و به شکل نوار درآورده می شود.

خاتم کاری، هنر به کارگیری قطعات هم شکل مثلثی و یا چند ضلعی منظم، زیبا و رنگارنگ است که مانند موزاییک در کنار هم قرار می گیرند. خاتم کاری اولین بار در شیراز انجام میشده و بعد از مدتی به اصفهان منتقل شده است

و هم اکنون در اصفهان، به عنوان یک هنر اصیل، شناخته می شود.هنگامی که به میدان نقش جهان می روید می توانید این هنر اصیل ایرانی را مشاهده کنید.این چند ضلعی های منظم معمولاً بین 3 تا 10 ضلع طراحی می شوند؛

یعنی سه ضلعی، 5 ضلعی، شش ضلعی، هفت ضلعی، هشت ضلعی و ده ضلعی. چیدمان این چند ضلعی ها در کنار هم، یک مهارت ویژه می خواهد! این چند ضلعی ها به کمک استخوان و چوب، نقش آفرینی می شوند و در کنار یکدیگر قرار می گیرند.

 

خاتم کاری چیست

هنر خاتم کاری

هنر اصیل خاتم کاری چیست؟

پاسخ سوال هنر خاتم کاری چیست؟ در تاریخ ایران اسلامی نهفته است. بعضی می گویند خاتم سازی مربوط به دوره حضرت ابراهیم (ع) است و بعضی آن را مربوط به 100 سال پیش می دانند که در شیراز و به شکل یک منبر مسجد به کار رفته است.

در هر صورت، اشیای تولید شده با این هنر ارزشمند در موزه ها، درب و پنجره حرم ائمه اطهار، پیدا شده و از همین موضوع میتوان ارزشمندی این هنر را نتیجه گرفت.

هنری که از ترکیب فلز، ریاضیات، رنگ ها و هنر دست استاد خاتم کار به وجود آمده، آنقدر ارزشمند است که منبر مسجد و در حرم ائمه معصومین (ع) را با آن بسازند. پس ارزش دارد که وقت بیشتری گذاشته و این مقاله را تا پایان مطالعه کنید.

هنر اصیل خاتم کاری ایرانی

هنر اصیل خاتم کاری چیست؟ و چگونه می توان در زندگی روزمره از آن بهره بد. در گذشته ها استفاده از هنر خاتم کاری در چند موضوع خاص بوده و امروزه گسترش بیشتری داشته است. البته در قدیم، این هنر اصیل ایرانی اسلامی شناخته شده تر بود و امروزه کاربردهای خاص تری دارد.

 

پیج صنایع دستی ایرانی در شبکه های اجتماعی

 

از نمونه های قدیمی خاتم کاری میتوان به منبر خاتم کاری و سقف ایوان مسجد عتیق شیراز، درب های خاتم کاری قصر تیمور در سمرقند، درب های گل و بته شهر بخارا، درب های تالار کاخ گلستان، منبر چوبی مسجد لنبان اصفهان، درب های خاتم کاری واقع در موزه شاه عبدالعظیم حسنی، اتاق خاتم کاری کاخ مرمر و تالار خاتم مجلس شورای ملی نام برد.

در طول تاریخ، توضیح اینکه خاتم کاری چیست همیشه با کاربردهایش قابل توجیه است.مواردی که در فوق، ذکر شدند فقط گوشه هایی از کاربردهای خاتم کاری در طول تاریخ است که بعضی در موزه های ایران و بعضی در موزه های کشورهای اروپایی نگه داری می شوند و در رده آثار نفیس قرار دارند.

پاسخ به سوال خاتم کاری چیست، نمیتواند سخت باشد، چرا که خاتم کاری جزء هنرهایی است که پرکاربرد است و طرفدار زیاد دارد؛حتی بسیاری از گردشگران خارجی و توریست ها تمایل به خرید چنین محصولاتی دارند، بنابراین فرصت مناسبی است که از این هنر برای گسترش فرهنگ ایرانی اسلامی به دیگر کشورها نیز استفاده کرد.

هم اکنون میز خاتم کاری استاد فرشچیان و خاتم کاری مقبره شیخ صفی الدین اردبیلی از جمله تولیدات زیبای خاتم کاری به شمار می آیند.هنر خاتم کاری را میتوان بسیار سریع ارتقا داد و به سوال بسیاری از افراد درباره هنر خاتم کاری چیست پاسخ داد.

شما می توانید یک سایت اینترنتی داشته باشید و به طور عمده اقدام به فروش محصولات خاتم کاری کنید. می توانید از تکنیک های بازاریابی و فروش اینترنتی و شبکه های اجتماعی بهره گیرید.

هم اکنون موضوع خاتم کاری در اینترنت و فضای مجازی به شدت رقابتی است. فضای مجازی بهترین راه برای فروش محصولات خاتم کاری به دیگر کشورها است. یعنی یک کانال ارتباطی سریع بین شما و کشورهای خارجی از طریق خاتم کاری می تواند پدید آید.

 

خاتم کاری چیست

هنر خاتم کاری

 

بهترین کار این است که محصولات هنر خاتم کاری را در قالب یک برنامه اپلیکیشن تلفن همراه به مشتریان معرفی کنید. در این حالت می توانید برای خاتم کاری و دیگر هنرهای همرده آن مانند منبت کاری، قلم زنی، میناکاری، ملیله کاری و … اقدام به معرفی و فروش محصولات نمایید.

ضمن آنکه می توانید بسیار در این زمینه خلاقانه عمل کنید و به توضیح هنر خاتم کاری چیست بپردازید.مطمئناً این کار در سال جهش تولید، نتیجه خواهد داد و راهگشا خواهد بود.

صندوق مرقد تمامی ائمه اطهار (ع) در عراق مانند حرمین کاظمین، حرم امام حسن عسگری (ع) و خانم نرگس خاتون، حرم امام حسین (ع) و حضرت ابالفضل العباس (ع)، حرم حضرت علی (ع)، همچنین صندوق مقبره حضرت زینب (س) در سوریه، درب خاتم امامزاده شهرضا در عصر صفویه، از جمله طراحی ها و تولیدات خاتم کاری به شمار می آیند.

این صندوق ها قدمت تاریخی بسیاری دارد و مربوط به چند سده قبل است. بعضی در دوره زندیه و بعضی در دوران صفویان ساخته شده و برخی از آنها به دوران قبل از این زمان ها باز می گردد؛ اما همچنان نگه داشته شده است.

این محصولات نیز توضیحات ارزشمند و جدیدی هستند برای پاسخ به سوال خاتم کاری چیست.اثر هنری خاتم کاری باید به دست استاد ماهر خاتم کار انجام شود تا مرغوبیت و ظرافت داشته باشد. قطعات خاتم باید با دقت به سطح ظرف چسبیده باشند.

سطح خاتم کاری باید حتماً صاف باشد چرا که نقوش روی آن باید بچسبد؛ در ساخت مثلث ها از چوب باکیفیت و استخوان، بسیار استفاده شده باشد. مثلث ها باید کوچک باشند و از رنگ های شیمیایی کمتر استفاده شده باشد.

طرح ها باید غیر تکراری باشند. چند ضلعی ها بهتر است بیش از 6 ضلع داشته باشند. نظم هندسی و تقارن خطوط حتماً رعایت شده باشد. چرا که زیبایی هنر خاتم کاری را اشکال هندسی منظم و ریاضیات تشکیل می دهد.

وقتی به طرح هنر اصیل خاتم کاری نگاه می کنید، خود به بهترین وجه پاسخ می دهید که هنر خاتم کاری چیست.در طراحی و تولید خاتم کاری از استخوان، چوب و فلز استفاده می کنند. مرغوبیت چوب و استخوان تاثیر بسیاری بر تولید یک خاتم کاری زیباتر دارد که باید رعایت شود.

معمولاً در تهیه خاتم کاری از استخوان شتر، گاو، اسب و فیل استفاده می شود. همچنین از چوب گردو، عناب، نارنج، شمشاد، فوفِل، آبنوس، تبریزی و… نیز استفاده بسیاری می شود.خاتم کاری مانند منبت کاری و میناکاری، روی انواع محصولات خلق می شود.

هم می توان محصولات تزیینی و ویترینی و هم محصولات کادویی از آن تولید کرد. به طور مثال: جعبه جواهرات، انگشتر، شکلات خوری، قندان، خودکار (که برای نمایشگاه ها و به عنوان یادبود به بازدیدکنندگان می تواند استفاده شود)،

جا قرآنی، بشقاب، جا دستمال کاغذی و قاب عکس. این محصولات، تنها مواردی کوچک از تولیدات هنر اصیل خاتم کاری است و می توان هر کدام را هم برای خودتان بخرید و در خانه نگه دارید؛ یا به خانواده، دوستان و آشنایان، برای هدیه و …. اهدا کنید.

هنر خاتم کاری گاهی با میناکاری ترکیب شده و روی ظرف ها از هر دو نقش استفاده می شود؛ و گاهی هم با معرق کاری، ترکیب شده ( خاتم کاری در معرق ) و از آن جا قرآنی درست می شود که تولیداتی نفیس و با ارزش هستند.

برای خرید و فروش محصولات خاتم کاری شیراز و اصفهان می توانید از طریق تماس با ما با مشاوران سایت تماس گرفته و راهنمایی لازم را برای خرید یک محصول خاتم کاری شیک دریافت نمایید.

 

منبع : بازار مینا  BazareMina.ir

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + هشت =