انواع صنایع دستی

قلم زنی روی مس در اصفهان چیست؟

قلمزنی روی مس اصفهان

قلمزنی روی مس در اصفهان

قلم زنی روی مس اصفهان از اصیل ترین هنرهای صنایع دستی ایرانی بشمار می رود. هنرمندان زیادی در جای جای شهر مشغول فعالیت در زمینه ساخت محصولات قلمزنی روی مس می باشند.

استادان قلم زنی اصفهان هر کدام در زمینه خاصی تبحر دارند و این هنر را از اساتید خود نسل به نسل فراگرفته اند. با مشاهده انواع طرح قلم زنی اصفهان می توانید سبک های مختلف این هنر را با یکدیگر مقایسه کنید.امروزه آموزش قلم زنی روی مس برای علاقه مندان ساده تر از قبل فراهم آمده است.

 

از دانلود فیلم آموزش قلم زنی اصفهان تا کلاس های حضوری نزد اساتید برجسته کشورمان, موجب می شود سریع تر از قبل ,این هنر را فراگرفته و از ظرفیت های مالی و فرهنگی آن بهره ببرند.قیمت قلم زنی روی مس بر اساس زمان و کار انجام شده بر روی ظروف مختلف متفاوت است و حتی بر روی برخی آثار هنری قلمزنی نمی توان قیمت گذاشت.

تماس با واحد فروش: 09019277512

 

قلمزنی روی مس اصفهان

قلمزنی روی مس اصفهان

خلق آثار ماندگار با قلمزنی اصفهان

قلم زنی روی مس طرح های متفاوتی دارد که البته همین امر باعث زیبایی بیشتر محصولات می گردد. استادان قلمزنی در اصفهان هر کدام در زمینه خاصی تخصص دارند. قلمزنی جنده کاری,قلمزنی طراحی چهره, گل و مزغ, آیات مذهبی و …

از طرح های رایج بشمار می روند. خرید قلم زنی روی مس قیمت مشخصی نداشته و با توجه به هنر و امضای استادکار برآورد می گردد.

اپلیکیشن صنایع دستی

هنر قلم زنی روی مس اصفهان

قلم زنی روی مس به دلیل داشتن چکش خواری بهتر و زیبایی بیشتر طرح و نقوش مختلف و همچنین قیمت مناسبتر نسبت به قلمزنی نقره برای خرید گزینه مناسبتری است که در شهرهای مختلف از جمله شیراز، تبریز و اصفهان به شکل حرفه ای تولید می گردند. در ادامه نحوه انجام کار به همراه معرفی انواع سبک ها و نقوش بررسی خواهیم کرد.

 

قلمزنی روی مس اصفهان

قلمزنی روی فلز مس اصفهان

تاریخچه قلم زنی روی مس

قلم زنی روی مس که به هنر نقاشی و برجسته کاری بر روی فلز مس به کمک چکش و قلم های مخصوص نیز معروف است سابقه بسیار طولانی دارد به طوری که تاریخچه قلمزنی روی فلز مس حتی به ماقبل تاریخ برمی گردد

 

زمانی که انسان برای اولین بار متوجه شد می تواند از طریق فلزات ادوات جنگی و نیزه بسازد.سپس پادشاهان از بین فلزات مختلفی مثل نقره، برنج، مس و طلا وسایل زینتی ساختند که قلمزنی روی مس در کنار نقره و طلا اهمیت بسیار زیادی داشت

و پس از آن وقتی قلمزنی بر روی نقره و طلا از انحصار پادشاهان خارج شد، قلمزنی اصفهان روی مس با توجه به زیبایی بیشتر و قیمت بسیار پایینتر برای استفاده عموم نیز قرار گرفت.

 

پیج صنایع دستی ایرانی در شبکه های اجتماعی

قلمزنی روی مس
قلمزنی روی مس که از دوران هخامنشیان به طور رسمی به عنوان یک هنر در دسته فلزکاری شناخته شد به دلیل اینکه دوام و ماندگاری بیشتر داشت و فلز مس چکش خواری و نقش پذیری بهتری داشت بیشتر مورد استقبال هنرمندان قرار می گرفت

که این هنر در دوران ساسانیان و صفویان به اوج شکوفایی خود رسید و مجددا در دوران قاجار افت محسوسی پیدا کرد و در دوران پهلوی دوم دوباره جایگاه خود را به دست آورد.به دلیل اینکه در دوران صفویان به هنر ارزش بسیار زیادی داده شد

 

و اکثریت هنرهای امروزی وجود و عدم منسوخ شدن خود را مدیون این دوره هستند که در آن اصفهان پایتخت ایران بود به همین دلیل مشابه با اکثر هنرهای صنایع دستی، قلم زنی روی مس اصفهان را نمونه مرغوب می دانند

اما حقیقتا در طی سالیان اخیر قلمزنی روی مس شیراز و قلمزنی روی فلز مس تبریز که هر کدام سبک خاص خود را دارند به خوبی درخشیده اند و چیزهای بسیار خوب و ارزشمندی به این هنر دیرینه و اصیل ایرانی اضافه کرده اند.

 

قلمزنی روی مس اصفهان

قلمزنی روی فلز مس اصفهان

آموزش قلمزنی روی مس

قبل از شروع قلمزنی روی مس و برنج (یا آلیاژی به نسبت مساوی از هر دو) یا هر زمینه دیگری، اول باید ظرف مورد را قیر ریزی کرد با این کار هم در اثر ضربات چکش سطح ظرف گود نمی شود و از بین نمی رود و هم اینکه جلوی شدت صدای تولید شده گرفته می شود.

قیر ریزی هم برای بوم های تخت و مسطح مثل بشقاب و سینی با گرد و مدور مثل گلدان و قندان و غیره با هم متفاوت است.برای بوم های تخت و مسطح هر گونه چربی را پاک می کنند و کناره های ظرف را می گیرند تا قیر به بیرون نریزد و سطح را هم با آب مرطوب می کنند.

سپس با کفگیر یا ملاقه مخصوص قیر مذاب را روی ظرف می ریزند که باید ضخامت مناسبی داشته باشد تا بتوانند پس از سرد شدن قلم زنی روی مس را انجام دهند.اما اگر ظرف توخالی باشد مثل گلدان، قندان و غیره قیر را داخل آن می ریزند تا ظرف کاملا پر شود و هیچ حبابی هم نگیرد.

 

سپس بعد از سرد شدن قلم زنی روی مس انجام می گیرد. مرحله بعدی انتقال طرح است که باید طرح به سطح کار منتقل شود.در این مرحله برای انتقال طرح نیز می توان از روش قلم های مخصوص و چکش یا استفاده از کاغذ کپی

(چسباندن کاغذ کپی روی بوم سپس اصل طرح بر روی آن و انتقال طرح به کمک مداد مخصوص) یا چسباندن اصل طرح (مستقیما کاغذ طراحی را روی شئ قرار داده و با قلم سنبه خطوط طرح را منتقل می کنند و سپس با استفاده از قلم و چکش و سبک های مختلف، قلمزنی روی فلز مس انجام می گیرد) استفاده کرد.

 

قلمزنی روی مس اصفهان

قلمزنی روی مس اصفهان

سبک های قلم زنی روی مس

قلم زنی روی مس پس از انجام قیر ریزی و انتقال طرح، نوبت به اصل کار یعنی قلمزنی می رسد که به شیوه های مختلف قابل انجام است:

  • برجسته کاری: به این سبک هنر سه بُعدی و جنده کاری هم گفته می شود که ابتدا پشت کار قیر اندود شده و پس از آن طرح به وسیله کاربن منتقل شده و با قلم نیم بر طرح تثبیت می شود. سپس قیر از پشت ظرف برداشته شده و دفعه بعدی نوبت سطح اصلی یا چکش خورده ظرف است که به کمک های قلم های جنده کاری سطح ظرف برجسته می شود. سپس دوباره قیر را به همان سطح اولیه برمی گردانند تا صاف کردن و روسازی طرح های مختلف انجام گیرد. به این حالت قلمزنی نقش برجسته روی مس هم گفته می شود.
  • نیمه برجسته کاری یا منبت: شیوه دیگری از قلمزنی روی مس که این سبک به کمک قلم های معمولی انجام می گیرد و از همان مقابل سطح اصلی، آن را به شکل نیمه پایین می برند تا نیمه برجسته شود.
  • ریزه قلم زنی: این سبک از قلمزنی روی فلز مس به خاطر ایجاد طرح و نقش های ریز و تزئین آن به کمک طرح های گل و مرغ، اسلیمی و غیره به این نام مشهور شده است.
  • مشبک کاری: در این سبک از قلمزنی روی مس از قلم نیم بر استفاده می گردد و سپس جدا شدن طرح از زمینه به شکل خاص هر شهر صورت می شود به نحوی که در سبک اصفهانی به کمک قلم تیزبر، در سبک اراکی به کمک اره مویی و کمان اره و در سبک شیرازی به کمک دریل و مته است. این سبک در قدیم بیشتر برای ساختن چراغ فانوسی یا ساخت و سازهای محل عبور آب استفاده می شده است.
  • عکسی: در این شیوه خبری از پر شدن زمینه با طرح و نقش ریز نیست بلکه با تکنیک سایه و روشن سازی زمینه بوم، طرح مشخص می گردد.
  • قلم گیری: این سبک از قلمزنی روی فلز مس به کمک قلم های مخروطی انجام می شود که طرح های شیاردار به روی ظرف منتقل می شوند که در سبک اصفهانی به کمک قلم و چکش و در سبک تبریزی به کمک قلم و فشار دست است. هر چقدر زاویه قلمی که استاد قلمزن دست می گیرد کمتر باشد، شیارها نازکتر خواهند شد.

قلم زنی در اصفهان

  • جداسازی قیر: بعد از اینکه قلم زنی روی مس طرح های خاص هر سبک را منتقل کرد نوبت به جداسازی قیر می رسد. اگر ظرف مورد استفاده گرد و مدور یا حجم هندسی باشد، ظرف به شکل وارونه روی تکیه گاه فلزی قرار می گیرد به کمک حرارت دادن زیاد، قیر داخل ظرف را ذوب می کنند. اما اگر به شکل بشقاب قلمزنی روی مس یا قلمزنی روی فلز مس تابلو باشد، به کمک آب بسیار سرد قیر را خشک می کنند و سپس با ضربات آرام چکش، قیر را جدا می کنند و قسمت های باقی مانده را با حرارت دادن جدا می کنند.
  • پرداخت سازی: بعد از اینکه قیر از سطح فلز جدا شد، به کمک برس سیمی سطح کار را صیقلی می کنند و با آب شستشو می دهند. در نهایت با خاک اره ظرف را خشک کرده و با اسید سولفوریک رقیق شده به طوری که ظرف سوراخ نشود، هرگونه چربی و قیر را جدا می کنند و سپس با روغن های مخصوص باعث براق شدن سطح ظرف می گردند.

طرح های قلم زنی روی مس بسیار متنوع هستند اما مدل هایی که بیشتر از همه استفاده می شود عبارتند از اسلیمی، ختایی، نیمه ختایی، گل و بوته شاه عباسی، ابنیه ها، مشبک، اشکال حیوانی، شکارگاه، منبت، گل و مرغ و غیره.

این طرح ها از طرح های مناسب قلمزنی روی مس هستند که در واقع نقشه قلمزنی روی فلز مس هستند که به شیوه های مختلف به روی ظرف اصلی منتقل می شوند که توضیح کاملی دادیم و روش های مختلف آن را آموزش دادیم.

 

قلم زنی روی مس

قلم زنی روی مس

قیمت قلم زنی روی مس

همانطور که گفتیم کسانی که مایل باشند از صنایع دستی قلم زنی برای تزئین منزل و محیط کار خود استفاده کنند چه از زمینه مسی، برنجی یا نقره ای استفاده کنند دوام و ماندگاری بسیار خوبی دارد اما چنانچه توان خرید ظروف قلمزنی روی نقره را نداشته باشند،

قلمزنی روی مس قیمت بسیار مناسبتری دارد و دوام و ماندگاری آن بالاست و نقش بندی طرح ها نیز حتی به مراتب زیباتر است چرا که خاصیت فلز مس این است که چکش خواری خیلی خوبی دارد.اما در این بین انتخاب مرکز معتبر فروش محصولات قلمزنی روی مس هم بسیار اهمیت دارد.

فروشگاه صنایع دستی اصفهان توانسته با در اختیار داشتن کارگاه های تولیدی اختصاصی و عرضه مستقیم ظروف قلم زنی روی مس با قیمت بسیار پایینتر به دلیل حذف افراد واسطه و ارسال شناسنامه کالا (نشانه مرغوبیت و اصل بودن کالا) رضایت حداکثری مشتریان را کسب کند.

 

تنها با مراجعه به بخش صنایع دستی قلمزنی و مشاهده تنوع بالای ظروف قلمزنی شده روی مس می توانید سفارش خرید خود را به شکل تکی و عمده ثبت نمایید که در خرید به صورت عمده از تخفیف های ویژه نیز بهره مند خواهید شد.

همچنین می توانید از طریق تماس با شماره تلفن های اعلام شده، از مشاوره رایگان نیز بهره مند شوید تا بهترین محصول قلمزنی روی مس را انتخاب کرده و خریداری نمایید مخصوصا سازمان ها و ارگان های خصوصی و دولتی کشور که به منظور خرید هدایای تبلیغاتی صنایع دستی به تعداد زیاد، باید بتوانند بهترین محصول را انتخاب کنند تا اثرگذاری بسیار خوبی داشته باشد.

 

منبع : بازار مینا  BazareMina.ir

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + 15 =