انواع صنایع دستی

ترمه بافی در ایران هنر محبوب بانوان

ترمه بافی در ایران

ترمه بافی یزد

ترمه بافی در ایران از هنرهای شناخته شده و قدیمی بشمار می رود. هنر ترمه بافی یزد در سراسر کشور از محبوبیت ویژه ایی در بین بانوان ایرانی برخوردار است. این هنر بگونه ایست که بسیاری از خانم ها می توانند در منزل نیز به آن بپردازند.

ترمه بافی در خانه می تواند بصورت پاره وقت انجام شده و درآمد زا باشد. قیمت ترمه اصل با ترمه های بی کیفیت در بازار متفاوت است.تشخیص ترمه اصل می تواند به انتخاب بهتر مشتریان کمک کند.هنرمندان فراوانی در شهر اصفهان و یزد مشغول به فعالیت در این زمینه هستند.

 

خرید ترمه یزد و اصفهان از طریق سایت فروشگاه صنایع دستی،بصورت آنلاین برای مشتریان امکان پذیر است.در صورتی که علاقه دارید، بدانید ترمه بافی چیست ،تا پایان این مقاله با ماهمراه باشید.

تماس با واحد فروش: 09019277512

ترمه بافی در ایران

ترمه بافی در ایران

هنر ترمه بافی در ایران

تاریخچه ترمه بافی در ایران به سال های بسیار دوری باز می گردد. و امروزه این هنر از صنایع دستی ایرانی توسط اساتید برجسته ایی برای ما به یادگار مانده است.هنر ترمه بافی در زندگی روزمره ما کاربرد فراوانی دارد. انواع رومیزی ،لباس ،روتختی و …

 

را می توان از پارچه های رنگارنگ ترمه درست کرد.ترمه بافی در یزد و اصفهان بیشتر انجام می گردد به نحوی که بر روی پارچه ترمه انواع طرح های سنتی با سرمه و تراشه تزئین می گردد.این کار با صرف هرینه ایی اندک برای یک دستگاه خانگی و آموزش ساده انجام می گیرد.

قیمت دستگاه ترمه بافی خانگی برای انجام سرمه دوزی کم و قابل تهیه برای همه می باشد. خرید ترمه در تهران و دیگر شهرهای کشورمان براحتی از طریق سایت و اپلیکیشن با قیمت یکسان امکان پذیر است.

اپلیکیشن صنایع دستی

ترمه بافی چیست؟

ترمه بافی در ایران یک هنر زیبا، فاخر و تجملاتی به شمار می رود. کمتر کسی است که پارچه های ترمه را از نزدیک ندیده باشد! پارچه های ترمه، نمای مجذوب کننده ای دارند. الیاف زربفت در داخل پارچه های ترمه به کار رفته است و آن را به یکی از محبوب ترین صنایع دستی مبدل ساخته است.

پارچه های ترمه از نظر تاریخی هم قدمت ارزشمندی دارند. اگر به لباس های پادشاهان و اقوام سلطنتی در دوران ایران باستان نگاه کنید، ردپای قابل توجهی از پارچه های ترمه را می بینید.ترمه بافی در ایران یک هنر و یک صنعت است.

پارچه های ترمه نه ‌تنها برای کاربردهای داخل منزل مورد استقبال قرار دارند، بلکه برای صادرات هم گزینه ای پردرآمد به شمار می روند. بازارهای اروپایی از پارچه های ترمه بافی ایرانی بسیار استقبال می کنند. پارچه های ترمه، ظریف و زیبا هستند.

 

الیافی که برای این پارچه ها به کار می رود مرغوب و با کیفیت است. درصد بسیاری از این الیاف را ابریشم و پشم طبیعی تشکیل داده ‌اند.

به دلیل اهمیت پارچه های ترمه تصمیم داریم در ادامه مطلب درباره تاریخچه ترمه بافی در ایران، انواع طرح و نقش ها، کاربردهای پارچه ترمه و مراحل ترمه بافی صحبت کنیم. پارچه های ترمه به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند که درباره این مطلب هم توضیحاتی خواهیم داد.

 

ترمه بافی در ایران

ترمه بافی در ایران

تاریخچه ترمه بافی در ایران

تاریخچه ترمه بافی در ایران، غنی و قابل توجه است. اگر بخواهیم تاریخ دقیق پارچه های ترمه را در ایران بررسی کنیم، ظهور این پارچه ها به دوران صفویان باز می گردد؛ زمانی که هنرمندان و صنعتگران در عصر صفویان توانستند محصولات خود را بسیار رونق دهند.

در حقیقت، عصر صفویان، اوج شکوفایی فرهنگ و هنر در ایران محسوب می شود. از دیدگاه دیگر، تاریخچه ترمه بافی در ایران ردپایی در سرزمین های شرقی دارد.پارچه های ترمه مخصوصاً پارچه‌ های زربفت، از ایران به هندوستان راه پیدا کرد.

آنچه مسلم است اینکه ارتباطات تجاری ایران در عصر صفویان با سایر کشورهای آسیایی باعث شده ترمه بافی بسیار رواج پیدا کند. امروزه نیز شاهد آن هستیم که انواع پارچه های ترمه با زیباترین طرح ها و نقش ها از ایران به کشورهای اروپایی و آمریکایی صادر می شود.

 

اکنون که با تاریخچه ترمه بافی در ایران و معرفی پارچه های ترمه آشنا شدید، در این قسمت نگاهی بر مراحل بافت پارچه ترمه خواهیم داشت. برای ورود به ترمه بافی باید الیاف مورد نظر آماده شوند. الیاف متداول برای پارچه های ترمه شامل پشم و ابریشم هستند.

قبل از آنکه از این دو الیاف طبیعی استفاده شود باید به طور کامل رنگ آمیزی گردد. رنگ های متنوعی برای پارچه های ترمه به کار می رود.

 

پیج صنایع دستی ایرانی در شبکه های اجتماعی

در مرحله رنگرزی الیاف پشم و ابریشم، از رنگ های طبیعی و صنعتی و همچنین تثبیت کننده ها استفاده می شود. رایج ترین رنگ هایی که برای ترمه بافی در ایران به کار می رود، رنگ روناس، رنگ حنا، رنگ برگ توت، رنگ پوست انار، رنگ پوست بلوط، رنگ پوست درخت سیب، رنگ برگ مو و تعداد دیگری از ترکیبات رنگزای طبیعی هستند.

پس از آنکه رنگرزی به پایان رسید، الیاف آماده می شوند تا توسط دستگاه ترمه بافی در ایران، زیباترین پارچه ها تولید گردد. دستگاه بافندگی پارچه های ترمه به دستگاه های نساجی شباهت دارند. همان دستگاه هایی که الیاف را تبدیل به پارچه ها می کنند و در کارخانه های نساجی می‌بینید، برای ترمه بافی هم کاربرد دارند.

انتخاب صحیح الیاف و طرح ها و نقش ها برای تولید پارچه های ترمه بی نظیر، یک مهارت است و به تجربه نیاز دارد.اگر به طرح و نقش های ترمه بافی در ایران نگاه کنید، رنگ ها و نقش ها شما را به خود خیره می سازند. پارچه های ترمه زیبا و پرطرفدار هستند.

 

متداول ترین طرح و نقشی که در ترمه بافی به کار می رود شامل طرح بته جقه و طرح شاه عباسی است. از انواع حاشیه ها، خطوط منحنی، گل ها و برگ ها و طرح هایی که شبیه تاج هستند، برای ترمه بافی استفاده می شود.

انواع طرح و نقش های ترمه بافی در ایران هم از روش‌های سنتی و هم از طریق روش های صنعتی امروزی قابل اجرا هستند. تنوع در طرح و نقش باعث می‌شود که این محصولات، پرطرفدار ترین باشند.

پارچه های ترمه به خودی خود، زیبا هستند، بنابراین هر زمان، قابلیت ارائه به بازار را دارند. اگر محصولات ترمه بافی با خلاقیت و ذوق هنری ترکیب شود، قطعاً جایگاه خوبی را در بازار داخل و در بازارهای خارجی پیدا می کند.

ترمه بافی در ایران

ترمه بافی در ایران

پارچه ترمه

ترمه بافی در ایران یک صنایع دستی ارزشمند و فاخر محسوب می شود. از گروه صنایع دستی، ترمه بافی در جایگاه شناخته شده‌ای دارد. متداول ترین کاربردهای پارچه ترمه استفاده از آن برای دوخت رومیزی در شکل ها رنگ ها و طرح های مختلف است.

رنگ های متنوع پارچه های ترمه را می توانید به راحتی با دکوراسیون داخلی آپارتمان خود هماهنگ، انتخاب کنید. به دلیل اینکه بافت پارچه ترمه با الیاف طلایی و زرد تکمیل می شود، جزو پارچه های گران قیمت دسته بندی شده است.

 

از دیگر کاربردهای پارچه های ترمه بافی در ایران شامل تهیه روتختی، تهیه سفره های ترمه، سرویس جهیزیه عروس، روکش قرآن، روکش کتاب حافظ و شاهنامه، ترمه بافی و تولید لحاف، تهیه و تولید سجاده و جانماز ترمه، انواع کیف ترمه بافی و موارد دیگر می باشند.

رومیزی های ترمه بافی شده هم به صورت دایره ای و هم به صورت مربع یا مستطیل در بازار وجود دارند. رومیزی هایی که به شکل شش ضلعی باشند برای قفسه ها و طاقچه ها هم به کار می روند. به طور کلی، هنر ترمه بافی در ایران، جذاب و پرطرفدار است. هر کدام از این پارچه های ترمه را که استفاده کنید، در جایگاه خود، تغییرات زیبایی را در دکوراسیون داخلی به وجود می آورند.

 

ترمه بافی یزد

پارچه های ترمه بافی در ایران بر اساس نوع بافت، طرح و نقش و رنگ به دسته های مختلفی تقسیم بندی می شوند. به طورکلی پارچه های ترمه ایرانی و ترمه کشمیری که مرغوب ترین ترمه در بازار به شمار می روند به صورت زیر معرفی می گردند:

شال ترمه/ شال بندی/ شال کشمیری/ شال زمردی/ شال ترمه کرمان/ شال درباری یا شال امیری/ شال یزدی/ شال اتابکی/ شال راه راه

از انواع پارچه های ترمه بافی در ایران برای دوخت مدل های لباس سلطنتی یا اشرافی استفاده می شود. پارچه های ترمه، جزئی از جهیزیه عروس هم به شمار می روند. از آنجایی که صنعت ترمه بافی بسیار متنوع است، طرح های خلاقانه را می توان با ظرافت هر چه تمام تر روی پارچه ها اجرا نمود.

کسب درآمد از فروش پارچه های ترمه رونق خوبی دارد. اگر سرمایه گذاری مناسبی در این بخش اختصاص داده شود به راحتی به درآمدزایی می ‌رسد. تقویت زیرساخت ها برای صادرات پارچه های ترمه به درآمدزایی بالا، کمک می‌کند.

خرید پارچه ترمه

خرید و فروش پارچه های ترمه بافی در ایران از طریق فروشگاه های صنایع دستی انجام می گیرد. فروشگاه های صنایع دستی در تمام شهرهای ایران وجود دارند. ترمه اصفهان و ترمه یزد شهرت جهانی دارند و مسافران و گردشگرانی که به این دو شهر توریستی سفر می کنند، حتماً به سمت پارچه های ترمه جذب خواهند شد.

با گسترش کسب و کارهای اینترنتی، خرید و فروش پارچه های ترمه از طریق فروشگاه‌های آنلاین هم امکان پذیر شده است.ترمه بافی در ایران به عنوان یک صنایع دستی، قابل ارائه در فروشگاه های اینترنتی می باشد.

وقتی به این مدل فروشگاه‌ها مراجعه می‌کنید، زیباترین پارچه های ترمه را با طرح‌ها و مدل‌های مختلف در کنار یکدیگر مقایسه نموده و محصولی را که به آن علاقه مند هستید خریداری می کنید.پارچه های ترمه، پارچه هایی نفیس و ارزشمند هستند.

هر طرح و رنگی که تصور کنید را می توانید در مدل های مختلف ترمه بافی در ایران پیدا کنید. پارچه های ترمه در کنار پارچه های زربفت برای دوخت لباس های سلطنتی و لباس های لاکچری پیشنهاد می شوند. با توسعه صنایع دستی ترمه، اخیراً دوخت انواع شال ترمه، کیف و کفش ترمه هم متداول شده است. این محصولات هم به صورت اینترنتی قابل تهیه هستند.

کارگاه ترمه بافی

اگر به پارچه های ترمه بافی علاقه مند هستید و می خواهید از این هنر کسب درآمد کنید، نسبت به راه اندازی کارگاه ترمه بافی در ایران برنامه‌ریزی دقیق تری داشته باشید. برای کارگاه ترمه بافی حتماً باید نسبت به خرید الیاف مناسب و دستگاه ترمه بافی تحقیق کنید. دستگاه‌ های پیشرفته را بخرید و مطمئن باشید که تا سال های سال، ظرفیت ترمه بافی را پشتیبانی کنند.

پارچه های ترمه هم کاربرد زیادی دارند و هم از سوی بازار داخل و بازار خارج مورد استقبال واقع شده‌اند. به نظر می رسد برای راه اندازی کارگاه ترمه بافی در ایران باید از افراد با تجربه و ماهر کمک بگیرید. أخذ مجوزها از سازمان صنایع دستی ضرورت دارد.

سعی کنید طرح ها و نقش های خلاقانه ای را به کار ببرید تا پارچه های ترمه در بازار بهتر به فروش برسد. دستگاه های صنعتی برای بافت ترمه در ابعاد و اندازه های مختلفی وجود دارند. ابتدا تحقیق کنید و سپس با یک کارگاه کوچک، کار خود را شروع نمایید. به تدریج می توانید ظرفیت ترمه بافی را افزایش دهید و به درآمد خوبی دست پیدا کنید.

 

منبع : بازار مینا  BazareMina.ir

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 1 =