انواع صنایع دستی

معرق شیشه هنر جذاب جهانی

معرق شیشه

معرق کاری شیشه

معرق شیشه یکی از هنرهای زیبای مورد پسند عموم علاقه مندان به دست سازهای ایرانیست. معرق شیشه هنر جذاب جهانیست که هم بصورت جداگانه و هم برای ساخت و تلفیق با صنایع دستی دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

معرق کاری شیشه سبک های مختلفی دارد که در کشورهای مختلف به صورت های گوناگونی انجام می گردد. معرق در شیشه نه تنها در ایران بلکه در کشورهای شرقی و حتی کشورهای اروپایی هم از جایگاه ویژه ایی برخوردار است.

 

با توجه به این موضوع ، درامد معرق شیشه می تواند بسیار متفاوت باشد.رنگ های زیادی در هنر معرق کاری شیشه استفاده می گردد و از این رو می تواند جذابیت خاصی برای مخاطبان داشته باشد. اگر این سوال برایتان پیش آمده که معرق کاری شیشه چیست؟ تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

تماس با واحد فروش: 09019277512

معرق شیشه

معرق کاری شیشه

هنر زیبای معرق کاری شیشه

معرق با شیشه شباهت هایی با معرق چوب دارد. فروش محصولات معرق شیشه در فروشگاه صنایع دستی ،نشان از استقبال آنها در بین مردم دارد. معرق شیشه اموزش های خاصی دارد و بهتر است نزد استادکار انجام شود تا بخوبی فرا گرفته شود.

تاریخچه معرق کاری شیشه در کشورهای مختلف وجود دارد و هر منطقه سبکی متفاوت برای این هنر انتخاب نموده. ابزار معرق کاری شیشه ساده بوده و کاربرد خلاقیت در این هنر نقش بسیار تعیین کننده ایی دارد.

هنر میناکاری روی شیشه هم از جایگاه خاصی در بین هنرمندان شیشه کار برخوردار است که بصورت تلفیقی با معرق شیشه استفاده می گردد.

اپلیکیشن صنایع دستی

معرق شیشه چیست؟

معرق شیشه یکی از هنرهای پرطرفدار و جدید است. در این هنر، شبیه به هنر معرق کاری با چوب، تکه های کوچک شیشه، به خصوص شیشه های رنگی، در کنار یکدیگر قرار می گیرند تا یک هنر تزئینی را به وجود بیاورند. هنر معرق کاری با شیشه های رنگی، قدمتی دیرینه در ایران دارد.

همچنین این هنر از هزاران سال پیش در تمام جهان به کار می رفته است. اکنون هم شاهد آن هستیم که معرق کاری شیشه به عنوان یک هنر دستی رواج پیدا کرده است و آثار هنری به عنوان صنایع دستی به فروش می رسند.

در هنر معرق کاری شیشه، تکه های کوچک شیشه ای رنگی هم شکل های هندسی منتظم دارند و هم به صورت چند ضلعی های ناهماهنگ به کار می روند. آنچه که در نهایت از هنر معرق کاری با شیشه های رنگی ایجاد می ‌شود ابزارها و وسایل و لوازمی هستند که بیشتر جنبه تزئینی دارند

برای هنر معرق شیشه از لوازم و ابزارهای دیگری هم استفاده می شود که در ادامه درباره آنها صحبت می کنیم. همچنین این هنر کاربردهای گسترده ای دارد که در جایگاه خود، به آن اشاره ای خواهیم داشت. اگر به فکر کسب درآمد از هنرها و صنایع دستی هستید، شاید بهتر باشد نسبت به معرق کاری با شیشه های رنگی، اطلاعات بیشتری به دست بیاورید.

 

معرق شیشه

معرق کاری شیشه

تاریخچه معرق شیشه

تاریخچه معرق شیشه را می توان به نوعی به قرن ۱۲ میلادی نسبت داد. در دورانی که ساخت کلیساها در کشورهای اروپایی رواج پیدا کرد و معماری ساخت کلیسا به عنوان یک حرفه معرفی شد، طراحان و معماران به دنبال آن بودند که از هنرهای تزئینی برای بناهای ساخته شده استفاده کنند.

کنده کاری روی سنگ، ساخت مجسمه و البته هنر معرق شیشه، سه هنر پر طرفدار بودند که از آن زمان مورد توجه قرار گرفتند.برای تزئین کلیساها ابتدا چهارچوب یا قاب هایی از جنس فلز ساخته می ‌شد و لا به لای آنها را با تکه های شیشه های رنگی تزئین می کردند.

نقش و نگارهایی که برای کلیساها به کار می‌ رفت، برگرفته از آیین مسیحیت بود. شمایل مسیح یا چهارچوب بزرگ که در داخل کلیسا نصب می ‌شد، با شیشه های رنگی ساخته می‌ شدند تا نمای جذاب‌تری داشته باشد.

به مرور زمان، با ساخت آثار تاریخی و مساجد اسلامی در کشور ایران، هنر معرق کاری شیشه برای تزئین نمای داخل ساختمان به کار رفت. بسیاری از خانه های قدیمی ایران در قسمت درب ها و پنجره ها با این هنر تزئین شده ‌اند.

معروف ترین نمایی که از هنر معرق کاری شیشه برای آن استفاده شده شامل باغ دولت آباد یزد مربوط به دوران افشاریه و کاخ گلستان تهران مربوط به دوران قاجاریه است.برخی از زیباترین خانه های قدیمی ایران در شهر اصفهان هم با هنر معرق کاری شیشه تزئین شده‌ اند.

مجموعه‌ای از چند ضلعی های رنگی شیشه ای در کنار یکدیگر نمای متفاوتی را ایجاد می‌ کنند که در کنار فلز و چهارچوب چوبی برای دکوراسیون، جلوه خاصی به وجود می آورند. معرق کاری شیشه در حال حاضر، یک هن و یک صنعت است که در شهرهای تهران، شیراز و اصفهان رواج دارد و یک منبع درآمدزایی به شمار می رود.

 

پیج صنایع دستی ایرانی در شبکه های اجتماعی

 

کاربردهای هنر معرق شیشه، گسترده و متنوع است. زیبایی های شیشه های رنگی در کنار یکدیگر، نمایی چشم نواز را ایجاد می کنند. از این ویژگی برای خلق آثار هنری زیادی استفاده می شود. به طور نمونه، انواع قاب های تزئینی که با شیشه های کوچک رنگی ساخته شده ‌اند، نمونه‌ای از این هنر پرطرفدار هستند.

شما می توانید با تکه های ریز شیشه های رنگی، قاب های مناسبی برای عکس های خانوادگی خود بسازید. طرح و نقش هایی که با معرق کاری شیشه ایجاد می ‌شوند برای ساخت ظروف شیشه‌ ای هم مناسب است.

کافیست شما ظروف شیشه‌ای خام را برداشته و با تکه های ریز شیشه های رنگی که به صورت آماده در بازار وجود دارند، روی ظروف خام، طرح و نقش هایی را پیاده سازی کنید.همچنین از این هنر می توانید برای تزئین آینه های دکوراتیو بهره ببرید.

یکی دیگر از کاربردهای هنر معرق کاری شیشه، استفاده از آن برای دکوراسیون داخلی آپارتمان، اتاق مطالعه یا دفتر کار است. نسل جدید پارتیشن های چوبی که چهارچوب آن از چوب ساخته شده می ‌تواند با شیشه های رنگی به صورت مکمل تولید شود.

چهارچوب چوبی به رنگ قهوه ای تیره انتخاب می شود تا در کنار رنگ ‌های زیبای شیشه های رنگی، جذابیت های بصری را به نمایش بگذارد. پارتیشن های تولید شده با هنر معرق کاری شیشه برای محل کار، لابی هتل، لابی ساختمان های مسکونی لوکس، گزینه ‌های ایده‌آلی هستند.

 

معرق شیشه

معرق کاری شیشه

هنر معرق شیشه

برای آغاز به کار هنر معرق شیشه، وسایل و لوازم متعددی را نیاز دارید. اگر بخواهید این هنر را برای طراحی دکوراسیون داخلی به کار ببرید، لوازم بیشتری را باید آماده کنید. از این هنر برای ساخت سقف کاذب، پارتیشن های تزئینی، درب چوبی برای ساختمان، فضای دکوراتیو در محل کار یا هتل و غیره استفاده می شود.

مهمترین وسایل مورد نیاز برای هنر معرق کاری شیشه شامل شیشه های رنگی، دستگاه برش شیشه، الماس مخصوص برش شیشه، الماس گردبُر، انواع رنگ برای رنگ آمیزی شیشه ها، دستگاه مخصوص سوراخ کردن شیشه، کوره، لباس کار و عینک ایمنی، ماژیک برای علامت گذاری و میز کار مخصوص برش شیشه ها می باشد.

برخی از افراد، تولید شیشه های رنگی را در کارگاه انجام می ‌دهند و سپس در بخش دیگری، هنر معرق شیشه را برای تولید محصولات تزئینی اجرا می‌کنند. اگر قرار باشد شیشه های رنگی را در کارگاه تولید کنید، به کوره های مخصوص رنگ پخت با دمای بالا یا دمای پایین، پمپ باد و پیستوله، و ابزارهایی برای کار با رنگدانه ‌های معدنی نیاز دارید.

مهارت، تجربه و دانش تخصصی در معرق کاری شیشه ضرورت دارد. اگر قرار باشد محصولات زیبایی تولید کنید، باید چند سالی را در کارگاه هنری معرق کاری شیشه کار کرده باشید. شیشه گری یک صنعت است که می ‌تواند با هنر و خلاقیت ادغام شود.

هنر معرق کاری شیشه، یک هنر جذاب و رنگارنگ است. قطعاً اگر به آثار هنری این معرق ‌کاری نگاه کنید متوجه جذابیت های ظاهری آن خواهید شد. هر اثر هنری که با معرق کاری شیشه خلق شود، جلوه بصری فوق ‌العاده‌ ای دارد.

شما می توانید این کار را روی آینه های دکوراتیو انجام دهید.مجموعه ای از شکل های ناهماهنگ که در شیشه های رنگی برش خورده اند، نمای کار را زیباتر از هر زمان دیگری تغییر خواهند داد.ایده دیگری که برای ساخت لوازم و وسایل هنری با معرق کاری شیشه پیشنهاد می شود

شامل ساخت گلدان ها و ظروف دکوری رنگی است. برای این کار، لوازم خام شیشه ای را آماده می کنید؛ سپس تکه های شیشه ای رنگی کوچک را با چسب مخصوص، روی آنها می چسبانید.

 

معرق شیشه

معرق کاری شیشه

درامد معرق شیشه

ساخت شمعدان های زیبا و رنگی هم ایده دیگری است که تماشایی و منحصر به فرد است.از طرف دیگر می توانید تکه های رنگی شیشه ای را روی ظروف سفالی بچسبانید. این ایده برای ساخت گلدان و جا شمعی بسیار پرطرفدار است.

معرق کاری شیشه از هر نظر زیبا است. تکه های شیشه های رنگی می توانند به حالت خمیده بریده شوند یا به صورت چند ضلعی های منتظم باشند.اشکال بیضی، دایره ای، مستطیل، نیم دایره و شکل هایی شبیه به گلبرگ های گل، نمونه های دیگری هستند که در هنر معرق کاری شیشه به کار می روند.

اگر اندکی خلاق باشید و از طرح های اجرا شده الهام بگیرید، بدون شک، اثر هنری شما خاص و جدید خواهد بود.هنر معرق شیشه به اندازه ای زیبا است که می توان از آن درآمد کسب کرد. شاید بپرسید که چگونه می توانیم از این هنر به درآمدزایی برسیم؟…

 

برای اینکه از هنر معرق کاری شیشه، درآمد خوبی کسب کنید باید طراحی های شما، خاص باشند. یعنی اگر قرار است محصولات را به بازار ارائه دهید، باید آنچنان زیبا و کاربردی باشند که مشتری در نگاه اول، مجذوب آنها شود.

آینه های دکوراتیو که با معرق کاری شیشه رنگی، تزئین شده اند همیشه و هر زمان، طرفداران زیادی داشته اند.محصولات دیگر از هنر معرق کاری شیشه شامل ساخت گلدان یا قاب عکس دکوراتیو است.

اگر می خواهید محصولات شما به خوبی به فروش برسند باید ابتدا در مورد میزان استقبال مشتری ها از این هنر، اطلاعاتی را به دست بیاورید. صنایع دستی ایرانی نمونه بازری از هنر اصیل این دیار کهن بشمار می رود.راه اندازی کارگاه معرق شیشه از هر نظر مناسب تر است.

با تولید شیشه های رنگی، هم به اشتغال زایی کمک می کنید و هم شیشه های جذاب تری را به صورت اختصاصی می سازید. از این شیشه های رنگی در آینده می توانید درآمد کسب کنید. از فروش شیشه، یک منبع درآمدزایی حاصل می شود و از فروش آثار هنری معرق کاری شیشه هم، منبع دیگری عاید شما می شود.

با این توضیحات، می توان نتیجه گرفت که معرق کاری شیشه، هم یک صنعت است و هم به عنوان یک هنر مورد توجه قرار دارد. این هنر در چند سال اخیر در جایگاه صنایع دستی خانگی یا کسب و کارهای خانگی معرفی شده است. این یعنی خانم های خانه دار می توانند با بودجه اندک، نسبت به ساخت و تولید وسایل تزئینی هنر معرق کاری شیشه اقدام نمایند.

 

منبع : بازار مینا  BazareMina.ir

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + دوازده =