انواع صنایع دستی

کاشی مشبک و بناهای ایرانی

کاشی مشبک

هنر کاشی کاری ایرانی

کاشی مشبک در ساخت بناهای قدیمی ایرانی استفاده شده و یکی از هویت های معماری کشورمان بشمار می رود.کاشی مشبک و بناهای ایرانی نه تنها در معماری اسلامی بلکه در قبل از آن نیز دیده می شود. در طراحی بسیاری از صنایع دستی ایرانی ، نماد های سنتی کشورمان استفاده می گردد.

رنگ های شاد مینایی برگرفته از همین تفکر است.کاربرد کاشی سنتی مشبک در ساختمان های قدیمی نشان بر این مدعاست.زیبایی کاشی فیروزه ای اصفهان چشم هر بیننده ایی را به سمت خود خیره خواهد نمود

از این رو می تواند یکی از نمادهای هنر و صنعت کشورمان باشد.کاشی کاری در ایران هنری قدیمی و بسیار کاربردیست که امروزه کمتر به شکل گذشته انجام می شود.

تماس با واحد فروش: 09019277512

کاشی مشبک

کاشی کاری مشبک

هنر کاشی کاری مشبک در بناهای تاریخی

کاشی کاری مشبک در ساخت بناهای تاریخی مورد استفاده قرار می گیرد. شما می توانید انواع کاشی سنتی را در آثاری همچون مسجد شیخ لطف الله و مسجد شاه عباس در میدان نقش جهان اصفهان مشاهده نمائید.زیبایی کاشی کاری های سنتی ایرانی در سادگی آنها نهفته و کنار یکدیگر جذابیت ویزه ایی به هر اثر خواهند بخشید.کاشی در معماری ایرانی از جمله مهمترین نماد های شناخته شده کشورمان بشمار می رود.

هنر کاشی کاری

کاشی مشبک یا کاشی کاری مشبک یکی از هنرهای تجسمی و قدیمی ایران است. کاشی کاری، قدمتی دیرینه دارد. هنر کاشی کاری از ایران باستان حتی قبل از اسلام رواج داشته است. پس از آن که اسلام به ایران راه پیدا کرد، معماری اسلامی در بسیاری از بناهای تاریخی ایران اجرا شد و بنابراین کاشی کاری مشبک و هنر کاشی کاری لعاب کاری، جزئی جدایی ناپذیر از این صنعت قرار گرفتند.

کاشی کاری مشبک در کنار آجر برای نمای ساختمان ها به ویژه ساختمان های قدیمی بسیار استفاده شده است. امروزه این صنعت، دستخوش تغییرات زیادی شده به اندازه ‌ای که فرایند تولید کاشی به صورت صنعتی دنبال می‌شود. کاشی های تزئینی در رنگ ها و مدل های مختلف برای نمای ساختمان و طراحی دکوراسیون داخلی به کار می روند.

اپلیکیشن صنایع دستی

کاشی کاری را می توان تلفیقی از هنر و صنعت دانست. معماران حرفه ای در دنیای پر رقابت امروزی سعی می کنند طرح های خلاقانه خود را با استفاده از کاشی مشبک، آجر و مصالح مدرن به مرحله اجرا در آورند. به طور کلی، آثار کاشی کاری مشبک را در مسجد و بناهای تاریخی و باستانی بسیار مشاهده می کنید. جالب است بدانید که کاشی کاری، دسته ‌بندی ‌های مختلفی دارد.

کاشی کاری یکی از هنرهای تجسمی است و بنابراین با ذوق و مهارت هنرمند در ارتباط می باشد. شاید بتوان کاشی کاری هفت رنگ را در گروه کاشی کاری مشبک به مرحله اجرا درآورد. کاشی های هفت رنگ، زیباترین طرح ها و نقش ها را دارند.

تاریخچه کاشی مشبک در ایران

دلیل اینکه چرا به کاشی کاری مشبک این نام را داده اند یا این که کاربردهای کاشی کاری مشبک دقیقاً در چه مواردی می باشد، مسئله ای است که تصمیم داریم در این بحث به آن بپردازیم. در ابتدا به تاریخچه کاشی کاری اشاره می کنیم و سپس درباره طرح و نقش ها و راه اندازی کارگاه کاشی کاری مشبک صحبت ‌هایی را ارائه می ‌دهیم.

برای بررسی تاریخچه کاشی مشبک در ایران باید نگاهی به تاریخچه کلی کاشی کاری داشته باشیم. انواع کاشی هایی که امروزه در دسته بندی های مختلف معرفی می شوند، همه، زیر شاخه های اصلی هنر کاشی کاری هستند.

کاشی کاری، یک هنر تزئینی است که ردپای آن در دوران باستان دیده شده است. مساجد اسلامی، ساختمان های مختلف و برخی از مکان های تاریخی با استفاده از انواع مدل های کاشی کاری تزئین شده اند.

کاشی مشبک

کاشی کاری مشبک

متداول ترین کاربرد تاریخی کاشی، برای تزئینات بناها و معماری ها بوده است. اکتشافات باستان شناسی و مطالعات تاریخی در بسیاری از بناهای به جامانده از دوران هخامنشیان، نشان داده که هنر کاشی کاری در کنار آجر، بسیار استفاده می شده است.

همزمان با ورود اسلام به سرزمین ایران، معماری بسیار متحول شد؛ ساخت مساجد رونق گرفت و بنابراین استفاده از هنر کاشی کاری به یک ضرورت مبدل گشت. کاشی مشبک یکی از زیرشاخه های کاشی کاری برای تزیین مساجد اسلامی به شمار می‌رود.

 

مطالعات تاریخی همچنین نشان داده اند که استفاده از هنر کاشی مشبک برای ساختمان برخی حمام‌های تاریخی یا مدارس در قدیم هم به کار می رفته است. در هر صورت، کاشی کاری مشبک جنبه تزئینی داشته و با رنگ های مختلف آراسته میشده است.

جالب آن است که بدانید کاشی کاری مشبک در برخی از کتیبه های تاریخی هم دیده شده است. برخی از قطعات کاشی به جا مانده از هزاران سال پیش نشان می‌دهند که این هنر، قدمتی دیرینه دارد. کاشی کاری هایی که مربوط به دوران سلجوقیان می باشد یا آثار کاشی مربوط به دوره ایلخانیان، این ادعا را ثابت می‌کنند.

 

پیج صنایع دستی ایرانی در شبکه های اجتماعی

صنعت کاشی کاری، به خصوص کاشی مشبک در طول دوران تاریخ به سرعت متحول شد. مخصوصاً زمانی که کاشی کاری سنتی ایران از نظر کاربرد، رواج پیدا کرد، صنعتگران به دنبال راه هایی بودند که بتوانند سرعت تولید کاشی ها را افزایش دهند. ورود ماشین آلات کاشی سازی و کوره های پیشرفته برای تولید کاشی، این امتیاز را فراهم کرد.

کاشی کاری سنتی ایران با ورود ماشین آلات صنعتی به تدریج کمرنگ تر شد. امروزه شاهد آن هستیم که کاشی کاری مشبک به صورت صنعتی و با ماشین آلات و کوره های پیشرفته تولید می شود. انواع کاشی ها با رنگ و لعاب با کیفیت تولید می شوند، سطح براقی دارند و در برابر عوامل بیرونی مقاوم هستند.

کاشی کاری در ایران

کاشی هایی که در کارخانه تولید می شوند در برابر جرم و رسوب گرفتگی مقاومت خوبی دارند. از کاشی مشبک می توان حتی در شرایط آب و هوایی مرطوب هم استفاده کرد. سطح این کاشی ها به راحتی تمیز می شود و اگر در نواحی شمال کشور از آن استفاده کنید، به هیچ عنوان جلبک ها یا میکروارگانیسم ها روی آن رشد نمی کنند.

 

کاشی کاری مشبک یک هنر سنتی، جذاب و اصیل است. می ‌توانید کاشی کاری را در معماری ساختمان های قدیمی از نزدیک تماشا کنید. ذوق، سلیقه و هنر در تولید کاشی کاری مشبک بسیار دیده می شود.

طرح و نقش ها با هم در می‌آمیزند تا کاشی های مقاوم و جذاب تولید گردند. نمی ‌توان گفت کاشی کاری یک هنر پیچیده است اما اگر طرح ها و نقش ها برگرفته از تصورات و خلاقیت هنرمند باشد، می تواند ظاهری چشم نواز را ایجاد کند.

این ویژگی برای راه اندازی کارگاه کاشی کاری مشبک امتیاز بزرگی خواهد بود. کاشی مشبک به طور کلی به کاشی هایی گفته می شود که به صورت پنجره ای شکل یا همان شبکه ها کنار هم قرار می‌گیرند

و حد فاصل آن ها، فضای خالی دیده می شود. پنجره های مشبکی که در امامزاده ها و اماکن متبرکه دیده‌اید و با کاشی ساخته شده است در حقیقت، همین کاشی کاری مشبک نام دارد.

 

کاشی مشبک

کاشی کاری مشبک

از معروف ترین آثار تاریخی ایران که با کاشی کاری مشبک ساخته شده شامل بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی و مسجد شیخ لطف الله در اصفهان می باشد. طرح و نقش هایی که با کاشی کاری مشبک ایجاد می شوند،

از نظر رنگ متنوع است اما درصد زیادی از رنگ ها همان آبی فیروزه ای، آبی روشن و آبی تیره هستند. از رنگ های زرد، مشکی، سفید، نارنجی، قهوه ای و سبز هم گاهی در کاشی کاری مشبک استفاده می شود.

اگر بخواهیم در مورد طرح و نقش های کاشی مشبک صحبت کنیم باید بگوییم که دنیای بی نظیر، متنوع و هیجان انگیزی روبه روی شما قرار دارد. آثار هنر کاشی کاری، مسحور کننده و مجذوب کننده هستند. کاشی ها به رنگ های مختلف رنگ آمیزی می شوند. شما می توانید طیف رنگی آبی آرامش بخش را در کاشی کاری مشبک طراحی کنید.

کاشی کاری مشبک

انتخاب رنگ یا طرح روی کاشی ها به این بستگی دارد که چه مدل هایی را می‌خواهید به مرحله اجرا درآورید. اگر طراح هستید یا به هنر کاشی کاری علاقه دارید بهتر است ایده ها یا سبک های مختلف کاشی کاری را که قبلاً اجرا شده بررسی کنید. تنها در این صورت است که طرح و نقش خلاقانه ای را به وجود خواهید آورد.

به طور کلی طرح هایی که برای کاشی کاری مشبک اجرا می‌شود برگرفته از شکل های هندسی است. چهار ضلعی ها، پنج ضلعی ها، شش ضلعی ها و سه ضلعی ها در رتبه اول اهمیت در این طراحی محسوب می شوند.

در هنر کاشی کاری به طور کلی از آیات قرآنی و عبارت های مقدس هم استفاده می شود. برای کاشی کاری مشبک معمولاً نوشتن آیات قرآنی به صورت مشبک انجام نمی گیرد.هنر کاشی کاری به ویژه کاشی کاری مشبک را میتوان یک هنر کاربردی و تزئینی منحصر به فرد دانست.

هنرهای تجسمی که رنگ و لعاب زیبایی دارند با احساسات و عواطف مخاطب درگیر هستند. راه اندازی کارگاه هنر کاشی کاری مشبک کمک می کند این هنر اصیل، همیشه زنده باقی بماند. کاشی کاری از نسل های گذشته تا به امروز منتقل شده است

بنابراین می‌توان انتظار داشت برای ساخت ساختمان های مدرن تر با الهام از هنرهای سنتی، نیاز باشد که از کاشی کاری استفاده گردد.با راه اندازی کارگاه هنر کاشی کاری مشبک می توان نیاز مصالح کاشی به ویژه کاشی های تزئینی را تامین کرد. کاشی کاری مشبک از طرفی برای ترمیم و مرمت آثار باستانی هم کاربرد دارد.

وقتی کارگاه کاشی کاری راه می‌اندازید، مراجعین شما در گروه طراحان دکوراسیون داخلی و کارشناسان مرمت مساجد تاریخی قرار می گیرند. صنایع دستی ایرانی جذابیت ویژه ایی داشته و هنر های اصیلی از این سرزمین کهن بشمار می رود.

خرید و فروش کاشی مشبک

افرادی که در کارگاه کاشی مشبک کار می کنند باید مهارت و دانش تخصصی در این زمینه داشته باشند. تولید کاشی به روش سنتی و صنعتی نیاز به تجربه دارد. کار کردن با مصالح اولیه تولید کاشی از عهده افراد معمولی خارج است.

 

کاشی های مرغوب و بادوام با ظاهری زیبا به پشتوانه تجربه، مهارت، هنر و خلاقیت تولید خواهند شد. این کارگاه ها درآمدزایی خوبی دارند و اگر طرح های جذاب تولید شود، پتانسیل صادرات هم خواهد داشت.خرید و فروش کاشی مشبک معمولاً از طریق کارگاه های تولیدی و کارخانه های کاشی سازی انجام می گیرد.

بسته به سفارش مشتری، انواع کاشی ها تولید می شوند. اگر موارد خاصی برای نصب کاشی در نظر گرفته شود، تولید کاشی در کارخانه به صورت سفارشی سازی خواهد بود.

طرح و نقش های کاشی کاری مشبک برای تزئینات داخلی و تزئینات نمای ساختمان بر اساس طرح و نقشه قبلی اجرا می شود. اگر در حوزه طراحی دکوراسیون نیاز به کاشی کاری مشبک داشتید، حتماً در مورد سبک مدل یا طرح و رنگ با تولیدکننده مشورت کنید.

 

منبع : بازار مینا  BazareMina.ir

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 − 2 =