انواع صنایع دستی

سفره قلمکار اصفهان و خرید پارچه قلمکار نصف جهان

سفره قلمکار

پارچه قلمکار در اصفهان

سفره قلمکار یکی از محبوب ترین پارچه های صنایع دستی اصفهان بشمار می رود. طرح های سنتی بکار رفته بر روی انواع پارچه قلمکار اصفهان زیبایی ویژه ایی به آن بخشیده . قیمت ارزان و کاربردی بودن از جمله دلایل خرید پارچه قلمکار بشمار می رود.

صنایع دستی ایرانی می تواند گزینه های مناسبی برای هدایای تبلیغاتی بشمار آیند.از این رو فروش عمده سفره قلمکاری و سایر محصولات هنری برای سازمان ها و شرکت های دولتی و خصوصی با تخفیف ویژه در نظر گرفته شده است.

 

شما می توانید سفره قلمکاری اصفهان را با سایر محصولات هنری و صنایع دستی ست کنید. اگر دوست دارید که بدانند پارچه قلمکار چیست , تا پایان این مقاله با ما همراه باشند.

تماس با واحد فروش: 09019277512

سفره قلمکار

سفره قلمکار

معرفی انواع سفره قلمکار

سفره قلمکار که حاصل کار اساتید قلمکار معروف ایران از جمله زابلیان و عطریان است از نمونه های فاخر و بسیار زیبای هنر قلمکاری است که با طرح و نقش و رنگبندی های بی نظیر خود توانسته مشتریان و طرفداران زیادی را به سمت خود جلب کند.

فروشگاه صنایع دستی اصفهان با در اختیار داشتن کلکسیونی متنوع از محصولات قلمکاری درجه 1 و ارزان معتبرترین مرکز قلمکاری ایران است. خرید پارچه قلمکار در تهران و دیگر شهرها بصورت آنلاین انجام می گردد.

سفره قلمکار و تاریخچه پیدایش هنر قلمکاری اصفهان

سفره قلمکار که سرچشمه گرفته شده از هنر قلمکاری یا چیت سازی امروزی است از نقش و نگار زدن بر روی پارچه درست می شود که از نام آن مشخص است که این نقاشی بر روی پارچه و سفره قلمکار حاصل کار دستی قلم است.

همانند هر دوره دیگری اوج این هنر در دوران صفویان بود که انواع قلمکاری با زر و حتی اکلیل انجام می گرفت و بیشتر لباس مردمان به کمک پارچه قلمکار ساخته می شد. بسیاری از خانواده های ایرانی پارچه قلمکار اصفهان را به عنوان سفره , رومیزی و حتی برای لباس های زیبای سنتی استفاده می کنند.

اپلیکیشن صنایع دستی

پارچه قلمکار اصفهان

با توجه به اینکه اولین پیدایش این نوع صنایع دستی چندان مشخص نیست اما حدس زده می شود که اولین بار قلمکاری و ساخت سفره قلمکار به دوران غزنویان باز گردد که در آن به کمک قلم روی پارچه از جنس پنبه و ابریشم طرح ها زده می شد اما امروزه برای سرعت بخشیدن به کار از قالب استفاده می شود.

در قرن 10 شاهد تبدیل بازار قیصریه به بزرگ ترین مرکز ساخت پارچه ها و سفره قلمکار بودیم که شبانه روزی مشغول قلمکاری بودند چرا که طراحی بوسیله ی قلم بسیار زمان بر بود.

از زمان صفویه تا کنون شهر خورزوق اصفهان به دلیل داشتن زمین های صاف، قنات و آب های زیر زمینی و شرایط ساخت سفره قلمکار و غیره، اساتید برتر ین هنر صنایع دستی در این شهر متمرکز بودند و امروزه نیز بیش از صدها کارگاه قلمکاری در این شهر وجود دارند که حدود 70% کل تولیدات سفره قلمکار کشور را پوشش می دهند.

سیر تحول قلمکاری اصفهان در گذشته تا چیت سازی امروزی
همانطور که گفتیم در قدیم به این هنر قلمکاری گفته می شد چون طرح و نقش های هنری بوسیله ی قلم بر روی پارچه سفره قلمکار زده می شد که البته بسیار دقیق و زیبا ولی وقت گیر بودند که امروزه این نوع بسیار گران قیمت تر است.

بعدا به دلیل رونق و رواج یافتن این هنر در ایران و افزایش زیاد تقاضا نسبت به سفره قلمکار اساتید قالب ساز، قالب هایی در 4 نوع رنگ از چوب درخت گلابی (مرغوب ترین نوع امروزی) تولید کردند که در آن طرح ها نقش بسته است و به همین دلیل هنر امروزی قلمکاری را باید چیت سازی یا چاپ دستی نامید که مرغوب ترین محصول آن سفره قلمکار از گذشته تا به امروز بوده است.

 

سفره قلمکار

سفره قلمکار

پارچه قلمکار چیست؟

قلمکار اصفهان هنری ارزشمند و بی نظیر ایرانی
به جرأت می توان گفت که قلمکاری اصفهان و اجزای تشکیل دهنده آن از زیباترین و جالب ترین موارد صنایع دستی ایران می باشد و به همین دلیل است که حتی دیدن سفره قلمکار اصفهان نیز لذت بخش است.

بخش های هنر قلمکاری اصفهان شامل:

  • پارچه: سفره قلمکار، جانماز، رومیزی و سایر محصولات مشابه هنر اصیل قلمکاری یا چیت سازی امروزی که در بازار داخلی به فروش می رسند از جنس های مختلفی نظیر پنبه، ابریشم، کرباس، ململ حاجی علی اکبری، چلوار، کتان و کرباس است. به هر میزان که جنس پارچه اولیه مرغوب تر و بهتر باشد، طبیعتا رنگ بهتر با پارچه ادغام شده و محصولات زیباتر و چشم نوازتری مانند سفره قلمکار و غیره خواهیم داشت.
  • طرح و نقش: زیبایی ذاتی منسوجات و محصولات قلمکاری از جمله سفره قلمکار مدیون طرح و نقش آن است. به هر میزان که انتخاب نوع طرح زیباتر، نحوه چیدمان و الگوسازی آن هنرمندانه تر و دقیق تر باشد قطعا با پارچه مرغوب تر و چشمگیرتری روبرو خواهیم بود. از زمان پیدایش هنر قلمکاری اصفهان از طرح و نقش های مختلفی استفاده شده که برخی از آنها شامل:

پیج صنایع دستی ایرانی در شبکه های اجتماعی

اماکن تاریخی، طرح شکارگاه، گل و بوته، کتیبه، نگاره های شاعران معروف، تصویر عاشقان تاریخی و کهن ایران، نقش و نگارهای در طرح اشعار ایرانی، حوادث تاریخی، نقل قول های حماسی و غیره است که معروف ترین آن طرح بته جقه است.

طرح بته جقه در تمامی نقش و نگارها از هزار سال پیش تا به امروز مایه اصلی تمامی نقاشی ها و طرح ها بوده که ترکیبی از گل، اسلیمی و بته جقه ریز و مینیاتوری است که شاید اولین استفاده از آن به سلسله هخامنشی برسد که در آن بال هما و سیمرغ بود.

نمونه اعلی و بسیار معروف ایرانی که از این طرح ها بخصوص بته جقه در آن استفاده می شود سفره قلمکار است. متاسفانه در برخی شهرها اگر از مردم آنجا سوال شود سفره قلمکار چیست , اطلاعی ندارند و این نشان از عدم فعالیت صحیح تبلیغاتی برای محصولات صنایع دستی ایرانی می باشد.

خرید پارچه قلمکار

  • رنگ: در گذشته که همانند امروز تکنولوژی در زمینه ساخت رنگ وارد نشده بود از رنگ طبیعی برای پارچه قلمکار اصفهان استفاده می شد که از نمونه های آن می توان به رنگ گیاهی، حیوانی و معدنی اشاره کرد. اما امروزه چون نقاشی و حتی ساخت رنگ و تثبیت آن بر روی پارچه زمان زیادی می برد از رنگ های شیمیایی استفاده زیادی می شود که به این مرحله رنگسازی هم گفته می شود.

در تولید سفره قلمکار و سایر محصولات قلمکاری اصفهان از چند رنگ اصلی یعنی سیاه، قرمز، زرد، سبز و آبی استفاده می گردد که حاصل استفاده از مواد اولیه بسیار مرغوب و در عین حال ارزان قیمت مثل پوست انار، گل سرخ، شیره انگور، زردچوبه، روغن کرچک، زاج سیاه و سفید، زنگ آهن و کتیراست.

سپس سایر رنگ هایی که بر روی پارچه ها و غیره به جز رنگ های اصلی می بینیم را از ترکیب رنگ های اصلی به نسبتی خاص بدست می آورند.

 

سفره قلمکار

سفره قلمکار

برای اینکه رنگ های مورد استفاده در قلمکاری و تولید سفره قلمکار اصفهان بر روی پارچه ها پخش نشوند، 12 ساعت کتیرا را در آب قرار داده و سپس آن را وارد ظرف سفالی می کنند و به قالب ها می ریزند. ضمنا برای خشک نشدن رنگ هر قالب نیز از گلیسیرین، روغن کنجد و کرچک در ساخت رنگ استفاده می گردد.

  • اسکله کاری و قالب سازی: طرح و نقش هایی که بر روی پارچه و سفره قلمکار دیده می شود حاصل فشرده شدن قالب هایی با طرح مربوطه است که جنس آنها از چوب درخت گلابی است چون بسیار محکم است و شکل قالب را نیز طی فرایند تمام دستی اسکله کاری و طرح ریزی ایجاد می کنند و برای اینکه چوب خشک نشود به آن روغن پیه می زنند و به تعداد رنگ های اصلی قالب ایجاد می گردد.

فروش عمده سفره قلمکار

نمونه بی نظیر هنر قلمکاری
سفره قلمکار و سایر محصولات هنر بسیار زیبای قلمکاری که امروزه مشاهده می شود تماما کار دست بوده و هیچ فرایند ماشینی در آن وجود ندارد و همین امر باعث شده تا ارزش هنری و معنوی بسیار بالایی داشته باشد. از این رو فروش عمده پارچه قلمکاری برای مشتریان با قیمت مناسب و در هر تیراژی در نظر گرفته شده است. اما برای اینکه هنرمندان و علاقه مندان به این رشته بیشتر با مراحل ساخت و عرضه کلیه ی منسوجات قلمکاری شده آشنا گردند مراحل کار را ذکر می کنیم:

  • رنگسازی: اولین مرحله رنگسازی است که باید طبق موارد گفته شده ابتدا رنگ های اصلی را از مواد اولیه ای که به آنها اشاره کردیم توسط استاد قلمکار ساخته شود.
  • آهارزدایی: در این مرحله پارچه مورد نظر ابتدا باید آهارزدایی شده و هر ماده زائد و اضافی که همراه آن هست خارج شود که این کار حدود 5 روز طول می کشد تا جریان آب روان این کار را انجام دهد.
  • رنگرزی زمینه: پس از آهارزدایی اساتید قلمکار شروع به رنگرزی زمینه نخودی پارچه ها می کنند که این کار با کمک پوست انار انجام می شود.
  • نقش زنی با قالب: در این مرحله طبق درخواست مشتریان و یا ذوق و شوق هنرمند و استاد قلمکار به کمک قالب های پیش ساخته با طرح و نقش های گفته شده که هر کدام به رنگ خاصی آغشته شده اند شروع به چاپ آنها بر روی پارچه می شود. در ابتدای کار و برای زمینه سازی از قالب های با رنگ مشکی و قرمز استفاده می شود.
  • خشکاندن: در این مرحله باید نقوش و رنگ های اصلی زده شده خشک شده و کاملا در پارچه ثابت شوند که برای اینکار ابتدا به مدت 2 تا 3 ساعت با آب شستشو داده می شود تا هر نوع رنگ زائد جدا گردد و سپس برای ثابت شدن رنگ ها آنها را بر روی زمین قرار می دهند تا خشک شوند.
  • تثبیت: پس از خشک شدن پارچه ها مثل سفره قلمکار، نوبت به کار ثابت کردن رنگ ها می رسد و برای این منظور از دیگ مسی حاوی پوست انار ساییده شده و مغز روناس که حاوی آب جوش است استفاده می کنند. در صورتی که جنس دیگ از مس نباشد باعث خواهد شد تا رنگ پوست انار پارچه را لک کند. جوشانده شدن پارچه ها از قبیل سفره قلمکار و غیره باعث ثابت شدن و یا تثبیت طرح و نقش و رنگ ها خواهد شد.
  • منگوله زنی: بعد از اینکه تثبیت به پایان رسید نوبت به مرحله منگوله زنی است که در آن ریشه ها تابیده می شوند تا بتوان وارد بازار کرد.

 

سفره قلمکار

سفره قلمکار

هنر قلمکاری

امروزه برحسب نیاز و تقاضا از سمت مشتریان پارچه قلمکاری را به شکل های مختلف و مناسب برای کاربردهای گوناگون تولید می کنند که از نمونه های آن می توان استفاده به عنوان رومیزی به جای ترمه با قیمتی بهتر، روتختی، بقچه، روسری، دستمال گردن، سفره قلمکار، سجاده و غیره را نام برد.

فروشگاه صنایع دستی اصفهان مفتخر است که تمامی محصولات قلمکاری از سفره قلمکار گرفته تا سجاده و روتختی را با بهترین قیمت و تحت برندهای معروف ایرانی به فروش می رساند که به دلیل حذف افراد واسطه، کیفیت و مرغوبیت بسیار بالایی دارد

و به همین دلیل نیز قیمت بسیار بهتری برای حفظ رضایت مشتریان لحاظ شده است. پارچه قلمکار جعفری و سفره قلمکار عطریان زابلیان اصفهان از بهترین و محبوب ترین محصولات موجود در بازار بشمار می روند.

برندهای معروف قلمکاری اصفهان

سفره قلمکار و کلیه محصولات قلمکاری اصفهان تحت دو برند بسیار معروف عطریان و زابلیان و جعفری تولید می گردند که هر کدام کیفیت بی نظیر و نقش و نگارهای چشم نواز خاص خود را دارند تا زینت بخش خانه ها و منازل باشند.

برند عطریان در ساخت سفره قلمکار، رومیزی، جانماز و غیره در ایران شهرت فراوانی دارد که نام و شهرت این محصولات بخاطر تلاش ها و زحمات استاد عطریان در زنده نگه داشتن این هنر اصیل ایرانی است که تمام عمر خود را وقف این هنر ساختند.

 

سفره قلمکار

سفره قلمکار

در وصف زیبایی و کیفیت محصولات استاد عطریان مخصوصا سفره قلمکار همین بس که بخش اعظمی از تولیدات آن صادراتی بوده که شهرت آن نه تنها در ایران بلکه در خارج از کشور نیز ثابت شده است.

توجه داشته باشید که فروشگاه های اندکی در ایران حضور دارند که جنس اصل و نمونه اعلی محصولات استاد عطریان را به فروش برسانند که فروشگاه صنایع دستی اصفهان از جمله فروشگاه های معتبر در زمینه فروش و عرضه محصولات قلمکاری است.

برند زابلیان هم در کنار عطریان از جمله کارهای خوش نقش و نگار و بسیار با کیفیت ایرانی در زمینه تولید پارچه های قلمکاری شده نظیر سفره قلمکار و غیره است که استاد زابلیان از اساتید و زبردستان قدیمی و سرشناس هنر اصیل قلمکاری هستند.

با داشتن بیش از 60 سال سابقه در تولید و ساخت پارچه های قلمکاری شده، تجلیل های بسیار از این استاد در برنامه های تلویزیونی هنوز نتوانسته حق مطلب را ادا کند و یقینا این دو برند نقش غیر قابل انکاری در زنده نگهداشتن و رونق قلمکاری در ایران دارند که صادرات و عرضه آن را مدیون زحمات و تلاش های این اساتید بزرگوار هستیم.

 

سفره قلمکار

سفره قلمکار

خرید سفره قلمکار

با توجه به مواردی که گفته شد قطعا شما نیز در دسته علاقه مندان به محصولات قلمکاری قرار گرفته اید به نحوی که نمی توان ارزش هنری و معنوی آن را زیر سؤال برد. پارچه های قلمکاری اصفهان مخصوصا شهر خورزوق از نمونه های اعلی تولیدات قلمکاری ایران است که نمونه های مختلف آن را به شکل های مختلف می توان از فروشگاه صنایع دستی اصفهان تهیه نمود.

توجه داشته باشید که خرید پارچه مرغوب و اعلی که از آن سفره قلمکار، رومیزی، بقچه، روسری و غیره ساخته شده بسیار حائز اهمیت است در غیر این صورت در اثر شستشو و استفاده و گذشت زمان شاهد از بین رفتن رنگ و نخ کش شدن پارچه و از بین رفتن کیفیت اولیه آن خواهید بود.

اما نگران نباشید چرا که با وجود صنایع دستی ایرانی می توانید هر نوع از پارچه قلمکاری شده به شکل سفره قلمکار و غیره را از برندهای معروف عطریان و زابلیان و جعفری با قیمتی بسیار مناسب خریداری کنید و نسبت به کیفیت آن اطمینان کامل داشته باشید.

رنگ های بکار رفته در ساخت محصولات شیمیایی است و در صورتی که مایل باشید از رنگ های طبیعی و نقاشی ها به صورت دستی و نه به صورت قالب زنی باشد، باید پس از تماس با کارشناسان فروش درخواست خود را ثبت کرده تا پس از تهیه در اسرع وقت خدمت شما تقدیم گردد.

البته توجه داشته باشید که قیمت سفره قلمکار و سایر محصولات با این شیوه تولید به مراتب بالاتر از روش های امروزی است.تمامی محصولات فروشی دارای کارت ضمانت و شناسنامه تولید محصول هستند که در آن نام اساتید سازنده، زمان و مکان ساخت به دقت درج شده و تمامی آنها با گارانتی کیفیت به فروش می رسند تا مشتریان عزیز خیالی آسوده از خرید پارچه سفره قلمکار داشته باشند.

برای شما عزیزان در فروشگاه صنایع دستی اصفهان امکان ثبت سفارش به صورت 24 ساعته و تمامی روزها حتی روزهای تعطیل فراهم شده و می توانید محصولات مورد نظر خود را در سریع ترین زمان ممکن همراه با بسته بندی بسیار شیک، درب منزل تحویل بگیرید.

 

Ghalamkar Tablecloth

Ghalamkar tablecloth is a popular handicraft of Isfahan which has a lot of fans. This fabric is full of colorful designs which show the art of professional masters of this industry to create a great product. BazareMina online Market sells a variety of this fabric with the highest quality and originality.

Ghalamkar Tablecloth
A popular type of fabric is Ghalamkar tablecloth which is known as a handicraft of Isfahan. Traditional designs on this fabric give it a glorious look. Its cheap price and practicality make it a really good option to be selected as a promotional product.

You can set a Ghalamkar tablecloth with other artistic products which are produced in the market. If you want to have a wholesale shopping of this handicraft, you can get a discount from BazareMina online Market. Fabulous designs, patterns and colors of this fabric have attracted the attention of people.

Unique Art of Ghalamkari

Special designs are painted on a tablecloth by hands and some pastry is added to make it more beautiful. A lot of people select Ghalamkar fabric as tablecloth, prayer mat, scarf and bedspread or as a nice traditional dressing item.

The designs are usually paisley, arabesque, flower, bird, inscription and fictional stories of Ancient Iran. The colors used to make this handicraft of Isfahan were naturally produced in the past but at the moment, chemical paints are used to paint different designs in a fabric.

Buying Ghalamkar Tablecloth

BazareMina online Market has tried to offer high quality and original Ghalamkar tablecloth with the most reasonable price. Two famous brands of this fabric are Jafari and Atrian which have a unique quality and eye-catching designs to decorate every atmosphere.

If you buy a high quality Ghalamkar tablecloth, you can be sure of the stability of colors and designs because the color of the low quality ones will be pale by passing time.

You can get a certificate of the originality of this fabric to be sure of the quality and get some information about the producer’s name, and time and location of the production. You can register your order at BazareMina online Market and receive your package at your address.

 

منبع : بازار مینا  BazareMina.ir

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − 2 =